SAS

- Vi trenger flere lærebedrifter

- Vi trenger flere lærebedrifter som kan ta imot lærlinger. Det sikrer tilgangen på kvalifisert arbeidskraft og bidrar til økt konkurransekraft, fastslår fylkesordfører Solveig Ege Tengesdal og administrerende direktør Harald Minge i Næringsforeningen. I år søker rundt 2400 elever i Rogaland lærlingeplass. Langt fra alle har funnet seg en lærebedrift ennå.

- I vår klasse med 40 elever her på Bergeland videregående skole, er det så langt kun tre som har fått tilbud om en lærlingekontrakt, forteller Kristoffer Mikkelsen, Abdulla Hartoev og Hamid Sultani.
Alle tre går på VG2 Industriteknologi, og alle tre er topp motiverte for å begynne i lære. Ønsket er å ta fagbrev som industrimekanikere, industrimontører eller sveisere – fag som mange firmaer i oljebransjen etterspør. Utfordringen er selvsagt de tøffe tidene i olje- og gassindustrien, som også har ført til at færre får lærlingeplass enn tidligere år.
- Vi har begynt å skrive søknader. Men så langt har ingen av oss tre fått napp noe sted, forteller de.
Den tradisjonelle veien til fagbrev er to år på skole og to år i lære. Fylkeskommunen har et ansvar for at elevene får mulighet til å gjennomføre videregående opplæring. Lykkes ikke alle søkerne med å skaffe seg læreplass, får elvene tilbud om å ta VG3 fagopplæring i skolen som leder til fagbrev. 240 elever i Rogaland fikk et slikt tilbud i fjor, selv om dette ikke det optimale. Alternativt kan elevene ta et påbyggingsår for å få generell studiekompetanse. Men Mikkelsen, Hartoev og Sultani er fast bestemte på at de vil ut i lære.
- Jeg vil ut i jobb og lære om det virkelige livet, fastslår Mikkelsen.
De to andre guttene er enige. De vil lære seg et yrke, få seg en jobb og begynne å tjene penger. Oljebransjen er selvsagt ett alternativ, men også annen industri, landbruk og offentlig virksomhet er aktuelt.
- Jeg er åpen for det meste, så lenge jeg får en fast lærlingekontrakt, sier Hartoev.

Fortsatt i toppen
Rogaland er fortsatt det fylket i landet med flest lærebedrifter og flest lærlinger. Men nedgangstidene i olje- og gassindustrien har gjort det vanskeligere for alle som ønsker det å finne seg en læreplass. Behovet er rundt 2.400 læreplasser i året. I fjor var det rundt 240 som ikke fikk plass. Spesielt innenfor elektrofagene og teknikk og industriell produksjon er lærlingeplasser mangelvare.
- Vi har ikke nøyaktig tall på hvor mange som har tegnet kontrakt per dags dato, men situasjonen så langt er betydelig bedre enn i fjor, sier fagleder Torbjørn Håmsø i Rogaland fylkeskommune.
Men det er altså mange ennå som står uten læreplass. Den klare oppfordringen til arbeidsgiverne er å ta en skikkelig vurdering på om de har mulighet til å bli lærebedrift.
- Det handler om å tørre nå og være klar når tidene snur. Alle virksomheter må sørge for at de har tilgjengelig den kompetansen de har behov for. Alle har også behov for å fornye bedriften, noe unge med pågangsmot og oppdatert kunnskap bidrar til. Det er viktig for den totale arbeidsstokken, fastslår fylkesordfører Solveig Ege Tengesdal engasjert.
Harald Minge i Næringsforeningen understreker viktigheten av at næringslivet ikke mister kull med verdifull kompetanse.
- Det begynner å gå bedre nå for mange bedrifter nå, uten at det så langt har gitt vesentlige utslag på ledighetstallene. Men faren er at bedriftene tenker for sent på rekrutteringen. Det er nå grunnlaget for framtidig vekst legges, det er nå tiden er inne til å få inn lærlinger. Det er nå det gjelder, sier Minge.
Ege Tengesdal lover at byråkratiet og papirarbeidet for lærebedrifter er betydelig redusert de senere årene. Det offentlige tilskuddet er dessuten økt.
- Hvis bedriften melder seg inn i et opplæringskontor, er det til og med mulig å dele en lærling med en annen virksomhet, dersom bedriften ikke har mulighet til å ha en lærling i 100 prosent stilling, sier Ege Tengesdal.

En rekke fordeler
Opplæringsavdelingen i fylkeskommunen lister opp følgende grunner til at en bedrift bør vurdere lærlinger:
* Lærlingeordningen kan brukes til rekruttering av nye medarbeidere.
* Bedrifter får mulighet til å forme lærlingen.
* Arbeidsforholdet avsluttes når læretiden er fullført.
* Bedriften gir ungdom mulighet til å fullføre en utdannelse og dermed en tryggere fremtid.
* Lærlinger sikrer kvalifiserte fagarbeidere i eget yrke.
* Nye lærebedrifter kan søke om stimuleringstilskudd på 40.000 kroner.
* Lærlinger skal ha lønn, men denne er lavere enn for fagarbeidere.
* Lærlinger gir økt produksjon til bedriften.
Lurer du på om det er aktuelt for din bedrift å ta imot lærlinger, så ta kontakt med opplæringsavdelingen i Rogaland fylkeskommune.
ny sintef