Kallesten
Alle de 16 ambassadørene som fikk Ambassadørprisen for 2018 samlet på scenen. Foto: Tommy Ellingsen

16 fikk Ambassadørprisen for 2018

Region Stavanger har utpekt 16 nye ambassadører som alle fikk Ambassadørpris for 2018.

Ambassadørprogrammet i regi av Region Stavanger ble etablert i 2006, og har gjennom årene blitt et viktige verktøy for å skape økt aktivitiet i vår region. Sammen med enkeltpersoner og organisasjoner, jobber Region Stavanger med å få nasjonale og internasjonale arrangementer, mesterskap, kongresser og fagmesser til Stavangerregionen. Dette er arrangementer som bidrar til økt internasjonalisering og økonomisk vekst. Videre gir denne satsingen økt innbyggerstolthet og bidrar til positiv profilering av Stavangerregionen, skriver Region Stavanger i en pressemelding.
– Fagkonferansene og arrangement bidrar til å styrke Stavangerregionens omdømme nasjonalt og internasjonalt, og er viktig for å skape vekst innen reiselivet i Stavangerregionen. Ambassadørprogrammet ble opprettet av Region Stavanger i 2006 og er et av de ledende i Europa, forklarer Per Morten Haarr, kongressjef i Region Stavanger i pressmeldingen.

Anette Larsen Bognø og Per Morten Haarr delte ut prisene under et arrangement i Stavanger Konserthus. Foto: Tommy Ellingsen

Region Stavanger har utpekt 16 nye ambassadører som har fått Ambassadørpris for 2018. Per Morten Haarr og eventsjef Anette Larsen Bognø, delte ut prisene til årets ambassadører. Bognø er entusiastisk over den positive utviklingen.
– Regionen har etablert et godt rykte som arrangør av både nasjonale og internasjonale idrett- og kulturmesterskap. I tillegg til den økonomiske verdiskapningen skaper slike arrangementer engasjement og stolthet lokalt og gjør regionen til en mer attraktiv region å besøke, men også å studere og bo i.

Ambassadørprogrammet: – en suksesshistorie

Region Stavangers ambassadørprogram er ambisiøst og dynamisk, med flere aktiviteter i løpet av året, og har vært operativt siden 2006. Ambassadørene som vinner prisene er aktive innen nasjonale og internasjonale nettverk, har ofte en nøkkelrolle innen lokalt næringsliv og forskningsmiljø, og samarbeider med Region Stavanger for flere konferanser og arrangementer til Stavangerregionen. Innen fagmiljøene så er det spesielt forskningsansatte ved Universitetet i Stavanger og Stavanger Universitetssykehus man jobber tett med. Samarbeidet med Universitetet i Stavanger er formalisert, hvor vi sammen jobber for å få flere konferanser til Stavanger i regi av forskningsmiljøene ved Universitetet i Stavanger. Satsningen innen Arrangementsturisme omfatter idretts- og sportsmesterskap, og Region Stavanger har et formalisert samarbeid med Rogaland Idrettskrets.
– Ambassadørprogrammet baserer seg på vårt samarbeid med nøkkelpersoner i regionens fagmiljø, næringsliv, samt kultur- og idrettsmiljø. En rekke av de siste års større arrangementer i Stavangerregionen er resultatet av vårt samarbeid med regionale aktører. Dette er et viktig satsingsområde for Region Stavanger, sier reiselivsdirektør Elisabeth Saupstad.

Følgende ble utpekt som ambassadører under arrrangementet i Stavanger konserthus:

Morten Tønnessen. Professor, Det samfunnsvitenskapelige fakultet, Universitete i Stavanger, The 11th conference of the Nordic Association for Semiotic Studies, 2019

Rune Dahl Fitjar
. Professor, Handelshøgskolen, Universitetet i Stavanger, 5th Geography of Innovation Conference, 2020

Sissel Haugdal Jore,
Førsteamanuensis og senterleder SEROS, Universitetet i Stavanger, 4th Society for Risk Analysis (SRA) Nordic Conference /RISK 2018

Krisztian Balog
. Professor, det teknisk-naturvitenskapelige fakultet, Universitetet i Stavanger, The ACM SIGIR International Conference on the Theory of Information Retrieval (ICTIR, 2020

Espen Yung Svendsen.
Daglig leder, Vipe Productions AS & Utopia Festival, Utopia

Maren Skjelde.
Daglig leder, Gladmat AS, Gladmat Festivalen