mai jazz 2019

Årets bedrift: Global leverandør av høylegert stål

Sverdrup Steel er et barn av olje- og gassindustrien som har tatt steget ut i verden. I år kan de vinne prisen Årets bedrift - i konkurranse med tre andre kandidater.

I dag leverer bedriften høykvalitets stål og stållegeringer til en rekke bransjer i mer enn 60 land.
– Vårt største fortrinn er kompetansen som organisasjonen besitter, sier operasjonsdirektør Knut Tore Erevik.

15. november deles årets bedrift ut for 32. gang. Det står mellom fire kandidater:

Papirfly
Sverdrup Steel
Lervig Aktiebryggeri
Ålgård Offset

Suksess
Sverdrup Steel er en av de nominerte til årets bedrift blant annet for deres suksess med å etablere seg i flere land og i flere markeder. I tillegg til Norge, er de i dag til stede i både Danmark, Sverige, Finland, Storbritannia, Tyskland og Korea. Men også Sverdrup Steel ble etablert med utgangspunkt i olje- og gassindustrien.

– Vi vokste fram på bakgrunn av utviklingen og behovene i den etablerte oljeindustrien i Stavanger-regionen. De tøffe forholdene på den norske sokkelen medførte at kravene til konstruksjonsmaterialene som ble benyttet i verktøy og instrumenter, ble tøffere. Ønsket om lengre levetid på utstyr og innovasjon innenfor olje- og gassteknologien på norsk sokkel, gjorde at korrosjonsresistent materiale ble mer og mer etterspurt, forteller Erevik.

Dette voksende markedet ble tidlig identifisert hos Sverdrup Hanssen Industrisalg og i 1991 ble derfor Sverdrup Hanssen Spesialstål AS etablert som et eget selskap rettet mot oljeservicenæringen. Det nye selskapet satset på import, lagerføring og salg av høylegerte metaller i stang og plater.

– Gjennom kompetanse innen legeringene vi satset på, en forståelse av hva markedet etterspurte og hardt arbeid, vokste Sverdrup Hanssen Spesialstål seg til å bli markedsleder i Norge, forteller Erevik.

Ut i verden

Som så mange andre virksomheter i Stavanger-regionen, var Sverdrup Hanssen Spesialstål AS mer eller mindre 100 prosent avhengige av olje- og gassindustrien på norsk sokkel.

– Derfor ønsket vi flere ben å stå på og satte oss mål om å få fotfeste i andre sektorer som ikke var like syklusutsatte som olje og gass. Dette lyktes vi med og da oljekrisen satte inn hadde eksportbasert salg økt og veksten gjorde at bedriften unngikk permitteringer og oppsigelser. Takket være en solid økonomisk situasjon, kunne selskapet bygge både lager og organisasjon under nedgangstiden og kapitalisere på mulighetene som var identifisert og jobbet frem, forteller Erevik.

I 2012 åpnet selskapet sitt første salgskontor og lager i stålbyen Sheffield i England og navnet ble endret til Sverdrup Steel AS. Den internasjonale veksten har vært rivende de siste tre-fire årene.

– Vi leverer nå til kunder i over 60 land og eksporten står for over femti prosent av omsetningen. I 2017 hadde selskapet en vekst på 22 prosent og nærmet seg 600 millioner kroner i omsetning. Årets tall vil vise ytterligere 20 til 25 prosent vekst, forteller Erevik.

Knut Tore Erevik (f.v.), Jostein Helgøy og Tobias Erevik i Sverdrup Steel har opplevd en betydelig vekst de senere årene, og de forventer at utviklingen fortsetter i 2018.

Kompetanse og nettverk

Erevik mener at selskapet største fortrinn er kompetansen som organisasjonen besitter.

– Gjennom vår materialkompetanse, vårt internasjonale nettverk og inngående forståelse av fabrikasjonsprosessene, er vi unike i vår bransje. Vi har høy grad av ekspertise innen metallurgi og markedsføring – og blir sett på som en bedrift med meget høy servicegrad. Vårt internasjonale nettverk har vært en avgjørende faktor i vår suksess, sier han.

Sverdrup Steel operere i et marked i stadig endring. Det krever en tilpasningsdyktig organisasjon for å kunne levere det som kreves.

– Nøkkelen for ytterligere vekst er å utvikle vår kompetanse og at vi er i stand til å gripe mulighetene når de blir identifisert. Vi skal fortsette vår organiske vekst og femtiden ser veldig positiv ut for Sverdrup Steel, fastslår Erevik.

Henger høyt
Årets bedrift er en pris etablert av Næringsforeningen og Handelsbanken i 1987, den gangen som Årets Stavangerbedrift. I 2002 ble Stavanger Næringsforening og Sandnes Næringsforening fusjonert til Næringsforeningen i Stavanger-regionen, og prisen endret navn fra Årets Stavangerbedrift til Årets bedrift. Den har vært delt ut hvert år siden 1987, og er en av de mest prestisjetunge i regionen. Formålet med prisen har hele tiden vært å stimulere bedriftskulturen og å høyne næringslivets status overfor regionens innbyggere og myndigheter.
– Utmerkelsen «Årets bedrift» henger høyt, siden det er en pris med lang kontinuitet og historie. Men først og fremst handler det om at vinnerne er en imponerende rekke bedrifter, som det er en ære å havne på listen sammen med, sier Harald Minge, administrerende direktør i Næringsforeningen.