Kallesten

Klare for Solamøtet

Statsminister Erna Solberg, AP-leder Jonas Gahr Støre, LO-leder Hans-Christian Gabrielsen og administrerende direktør i NHO, Kristin Skogen Lund, er noen av dem som deltar på årets Solamøtet.

Temaet for 2018-konferansen er "Best før - eller mye bedre etter?", og en rekke sentrale aktører fra politikk og næringsliv står på talerlisten. Blant dem er også fylkesordfører Solveig Ege Tengesdal, samfunnsøkonom Victor Norman, generalsekretær i Nordisk ministerråd, Dagfinn Høybråten,  Sean McGuire, CBI Director for Brussels Britain, Henrik Syse, professor ved Peace Research Institute (PRIO), Arne Sigve Nylund, konserndirektør i Statoil ASA,  Toril Nag, konserndirektør i Lyse AS,  Anette Mellbye, tidligere administrerende direktør i Schibsted,  og Karen Elisabeth Ohm Heskja, strategic advisor i DNB.

Solamøtet finner sted førstkommende mandag på Clarion Hotel Air. Bak konferansen står NHO Rogaland, Næringsforeningen, Universitetet, KS og Rogaland fylkeskommune.

Varige endringer

- Privat og offentlig sektor står ovenfor store samfunnsutfordringer framover, og vi er stolte over å presentere det vi mener er et variert og spennende program på årets Solamøte. Teknologiskiftet kommer raskt, og gir store og varige endringer på hele det økonomiske systemet, på det private markedet, samarbeidet mellom offentlig og privat sektor og på måten vi lever livene våre, sier fungerende regiondirektør Tormod Andreassen i NHO Rogaland.

Det store bildet
Andreassen viser til at man samtidig skal vi levere på Parisavtalen og begrense de mest alvorlige konsekvensene av global oppvarming. Det vil endre samfunnet i like stor grad som ny teknologi.
- Spørsmålet er: Hva med Rogaland i dette store bildet, hvordan ser våre bedrifter på de endringene som allerede er i gang, og de som kommer på kort og lengre sikt?

Forventningene er som alltid store til en viktig møteplass og Andreassen gleder seg til møtet.

Fordomsfritt
- Programmet er denne gang både regionalt, nasjonalt og internasjonalt. Rogaland er et utadvendt fylke som alltid har sett ut over grensene etter muligheter. Helt fra vikingene seilte vestover har trangen til å se og handel med den store verden vært her. Ed Seabourn, som var boresjefen på "Ocean Viking" og som offentliggjorde funnet av Ekofisk julen 1969, sa i mars 1993 på Haugalandskonferansen: «Jeg har reist verden rundt på let etter petroleum, men ikke noe sted har jeg møtt folk som så fordomsfritt har takket ja til å bli med på «eventyret» med sin uredde holdning og sin realkompetanse. De ble jo ikke en gang sjøsyke!».   Kanskje det er svaret på at det kan bli "bedre etter"? sier Andreassen.

SMEDVIG