Frogner House

Legeforeningen vil ha utredet legeutdanning ved UiS

Legeforeningen ber nå Kunnskapsdepartementet utrede muligheten for å etablere medisinstudium ved Universitetet i Stavanger (UiS).

Bakgrunnen er at foreningen vil at flere leger skal utdannes i Norge, og at kapaisteten ved de fire utdanningsinstitusjonene i Norge er sprengt.

– Dette er en stor oppmuntring for oss som jobber for å få til en medisinerutdanning her i byen, sier Jan Olav Johannessen, faglig leder i Nettverket for Medisinske vitenskaper ved UiS.

Nettverket for Medisinske vitenskaper jobber nettopp med en etablering av en legeutdanning i Stavanger som et viktig mål.

– Vi er glade for støtten fra Legeforeningen. Dessuten har også Norsk medisinstudentforening gått ut med en støtte til vårt initiativ her i Stavanger, sier Jan Olav Johannessen, som er professor ved Universitetet i Stavanger og sjefslege ved psykiatrisk divisjon ved Stavanger Universitetssjukehus (SUS).

Jan Olav Johannessen

Sprengt

Spesialist i allmennmedisin, Olav Thorsen, som også er koordinator for PKO (praksiskonsulentordningen) ved Stavanger universitetssjukehus og seniorforsker ved Stavanger Universitetssjukehus (SUS), er også meget fornøyd med at Legeforeningen nå peker på Stavanger som et sted for etablering av et medisinstudium.

- Ved de fire studiestedene vi har i Norge, i Bergen, Trondheim, Tromsø og Oslo er kapasiteten sprengt, spesielt innenfor den praktiske delen av studiet som skjer i nært samarbeid med sykehusene og helsevesenet. Samtidig trenger vi at det utdannes flere leger i Norge, og det er mulig å få til ved UiS, i samarbeid med SUS, påpeker Thorsen.

Det er også den lave utdanningskapasiteten, i forhold til hvor mange leger vi egentlig trenger, som er utgangspunktet til Legeforeningens initiativ overfor Kunnskapsdepartementet.

Paradoks

«Legeforeningen mener at vi må utdanne flere leger i Norge. Over år har målet i arbeidsprogrammet vært at minst 85 prosent av de legene som trengs, skal utdannes ved norske universitet. Kapasiteten for leger i spesialisering må også oppjusteres slik at ferdig utdannede leger raskest mulig får brukt sin kompetanse i helsevesenet», heter det i uttalelsen.

Legeforeningen mener det er et stort paradoks at samtidig som det klare politiske føringer for hva leger bør kunne i årene som kommer, og at det stilles stadig større krav, utdanner nå hele 43 prosent av landets framtidige leger seg i utlandet. Foreningen vil altså øke antall studieplasser i Norge, og mener det er begrenset hva som er mulig å få til ved de etablerte studiestedene alene.

Begrenset

«Antall studieplasser i Norge har økt med seks prosent de siste fem årene. Dette er ikke tilstrekkelig for å møte behovet for studieplasser i Norge. Det er begrenset hva man kan oppnå ved å øke antall plasser ved de eksisterende studiestedene. Universitetet i Stavanger har lenge hatt et ønske om å opprette egne studieplasser i medisin. Foreløpig har dette bare vært på et skissestadium. Legeforeningen vil derfor be Kunnskapsdepartementet utrede en økning i antall studieplasser på Vestlandet i nær kontakt med universitetsmiljøene i Bergen og Stavanger. Vi trenger flere studieplasser ved norske universitet», heter det videre fra Legeforeningen.

- Det er noe mer ressurskrevende å utdanne leger hjemme, men vi mener det er viktig at flere leger får sin utdanning og sin grunnleggende erfaring fra Norge. Det er en vesentlig forskjell i hvordan vi møter pasientene, enn hva som er tilfelle i mange andre land – ikke minst lenger nede i Europa, sier Thorsen.