Kallesten

Må vente på trasévalget

Må vente på trasévalget

Regionen må fortsatt belage seg på å vente på avgjørelsen om hvor den nye traséen for E39 mellom Sandnes og Kristiansand blir lagt.

Alt samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen vil si er at beslutningen skal tas neste år.

- Den kommer i løpet av 2018, sier Solvik-Olsen. Når i 2018 er mer usikkert.


Det er ikke spesielt godt nytt hverken for politikerne eller næringslivet i regionen. Etter at regjeringen og statsråd Ketil Solvik-Olsen bestemte seg for å utrede flere alternative traseer for E39, har flere viktige vegprosjekter i regionen blitt satt på vent. I tillegg har det ført til uforutsigbarhet for utvikling av viktige næringsområder.

Næringsforeningen og administrerende direktør Harald Minge er blant dem som begynner å bli utålmodige og som nå forventer en rask avklaring.

 

Ingen løfter

I dag møtte både Minge og resten av næringslivet i regionen statsråden på Logistikkdagen på Forus. Den raske avklaringen som stadig flere etterspør, kunne Solvik-Olsen ikke love.

- Når vi sa ja til at Vegvesenet skulle sende enda en runde ut på høring, er det fordi Vegvesenet tok inn over seg noen av de utspillene som kom. Det er bedre å ta en runde til nå. Noen ganger utreder man fordi man tror man blir kvitt alle problemer om man bare utreder lenge nok, og så blir man aldri ferdig. Dette skal vi bygge, og vi skal ta den beslutningen. Men det er viktig at alle opplever at deres argumenter kommer på bordet, sier Solvik-Olsen.


Logistikkdagen samlet over 200 deltakere tirsdag.


Behov

Samferdselsministeren mener det arbeidet som utføres i forhold til planleggingen av firefelts motorvei mellom Stavanger og Kristiansand, er solid.

- Vi vil være sikre på at det ikke gjøres noen feil. Det viktigste er når veien er klar til bruk, ikke når første spadetaket tas, sier Solvik-Olsen.

Harald Minge mener imidlertid det er på høy tid med en rask avklaring.

- Store investeringer står nå på vent i påvente av valg av trasé for stamveien E39, og store investeringer er allerede gjort i god tro på at den politisk vedtatte infrastrukturen skal komme på plass, sier Minge.

 

Haster

Også fylkesordfører Solveig Ege Tengesdal mener det haster, og utfordret samferdselsministeren på Logistikkdagen om å ta et valg.

- Det er mange som venter på denne avgjørelsen. Vi har brukt en del år på å utrede alle alternativene. Jeg har forståelse for at det er viktig å få fram forslag, men vi har hatt forventninger om at dette skulle gå fortere å avklare. Det er viktig at det tas en beslutning så snart som mulig, fordi dette også vil påvirke en del av de andre valgene som må tas, sier Ege-Tengesdal.

Fylkesordføreren ba også statsråden om å tenke bane når man utreder E39.

- Det å se dette i sammenheng med Sørlandsbanen er et viktig poeng å ta med seg.

 

Tatt bort

I Statens vegvesen sitt siste forslag til ny bompakke på Jæren, er to av de viktigste prosjektene tatt bort; Tverrforbindelsen, altså vegforbindelsen mellom E39 og RV 44 ved godsterminalen på Ganddal i Sandnes kommune, samt omkjøringsveien til Kverneland. Dette er prosjekter som kreves for å utvikle næringsområder som er planlagte, og det er prosjekter som for lengest er lovet at skulle komme på plass.

- Uforutsigbarheten vi nå opplever er alvorlig både i forhold til muligheten til å kunne gjennomføre forutsigbare investeringer - og når det gjelder attraktivitet. Det er investert betydelig og planlagt ytterligere både på Øksnevad, Vagle og Kverneland, hvor disse to vegstrekningene er svært sentrale forutsetninger. Regionen ønsker dessuten å tiltrekke seg store bedrifter og vi er redd vår attraktivitet svekkes betydelig av uforutsigbarheten knyttet til infrastrukturprosjektene i vår region, sier Minge.

 

ny sintef
Skriv ut

Flere nyheter

  • Smartbyen Stavanger ønsker en «Open Living Lab»

    17. jan 2018
    Gunnar Edwin Crawford, leder av Smartbyen Stavanger, presenterte kommunens veikart for Smartbyen Stavanger under Teknologibørsen 2018. - Smartbyarbeidet skal håndtere samfunnsutfordringer, gi bedre tjenester til innbyggerne, redusere klimagassutslipp og bidra til en mer bærekraftig samfunnsutvikling, fortalte Crawford.
  • - Frisk seilas i urent farvann

    16. jan 2018
    Stavanger-regionen og Norge ser lyst på framtiden når senioranalytiker Eirik Larsen i DNB er på vei til Rogaland på Børs: Utsikter 2018. - Ved inngangen til året er konjunktur- og markedsutsiktene mer optimistiske enn på lenge. Det er derfor all grunn til å være bekymret, sier Larsen. Få med deg hans skarpskodde analyser 24. januar på Clarion Hotel Energy.
  • - Snart ingen igjen i boksen

    15. jan 2018
    Henrik Syse tok for seg Næringslivsetikk og samfunnsansvar på Solamøtet. - Det er nå så mange som tenker utenfor boksen at det snart ikke er noen igjen i boksen, påpekte professoren.
  • Fremtidens utfordringer

    15. jan 2018
    Olje og gass vil være viktig for nasjonen i mange år fremover, men veksten må vi hente andre steder, sa statsminister Erna Solberg under Solamøtet i dag.
  • Klare for Solamøtet

    12. jan 2018
    Statsminister Erna Solberg, AP-leder Jonas Gahr Støre, LO-leder Hans-Christian Gabrielsen og administrerende direktør i NHO, Kristin Skogen Lund, er noen av dem som deltar på årets Solamøtet.
  • Styrelederen: Vår grenseløse storbyregion

    10. jan 2018
    Én for alle og alle for én. Stavanger-regionen og storbyområdet på Nord-Jæren er mer avhengige av hverandre enn noen gang – og det er avgjørende at vi samarbeider og drar i samme retning på tvers av kommunegrensene.
  • Her er aksjetipsene for 2018!

    05. jan 2018
    - Akkurat nå har jeg gode vibber for Stavanger, fastslo sjefstrateg Peter Hermanrud i Sparebank 1 Markets, da han presenterte sine aksjetips på Aksjeåret sammen med hovedforvalter Øyvind Fjell i Skagen.