rsm
Eli Lilleeng Ertvaag, eier og eiendomsutvikler og Brit Christin Anker Paulsen, director, i BGE Contemporary Art. De vil vise folk det beste av nasjonal og internasjonal samtidskunst.

Moderne kunst til folket

Moderne kunst til folket

BGE Contemporary Art Projects er Stavangers nye samtidskunstgalleri.

BGE fokuserer på kunst av høy kvalitet. I tillegg til galleriet er det også en Print lab med salg av grafiske arbeider, samt en bokhandel med kunstbøker. Utenfor galleriet finner vi en vakker liten skulpturpark med skulpturer for salg. Prismessig er det stor variasjon, her kan en kjøpe en bok til 199 kroner, eller en skulptur til 450.000. Alt etter interesse og lommebok. 

- Her får du se den samme kunsten som vises i internasjonale kunstbyer, sier eier og gründer Eli Lilleeng Ertvaag.   

BGE Contemporary Art ble etablert av entreprenør og eiendomsutvikler Eli Lilleeng Ertvaag våren 2014. Hun eier galleriet sammen med Kim Brandstrup og Marit Gillespie, eierne av Galleri Brandstrup i Oslo. BGE er satt sammen av første bokstav i de tre eiernes etternavn. I november 2017 åpnet de dørene til det nyoppførte galleriet i Kannik. Galleriområdet er på over 600 kvadratmeter, fordelt på to etasjer. Det lekre bygget er tegnet av arkitekt Hans-Olav Hansen i RAMP.  

 

Månedlige utstillinger 

BGE Contemporary Art jobber på prosjektbasis med en høyt profilert kunstnerisk stall. 

- Det vanvittige nettverket til Galleri Brandstrup gir oss tilgang til internasjonale og skandinaviske kunstnere, inkludert en del yngre kunstnere, sier Lilleeng Ertvaag. 

Hun understreker at de ikke kunne gjort den store satsingen uten Brandstrup i ryggen, og presiserer at det ikke er de samme utstillingene som vises i Oslo og Stavanger.  

- Det er helt nye utstillinger, men BGE kan dra nytte av kompetansen og Brandstrups 30-årige erfaring. 

BGE har seks separatutstillinger i året. I tillegg har de Transit-utstillinger, som er mellomutstillinger. Da vises et utvalg av ulike kunstnere for å synliggjøre bredden i det de holder på med. Det er også en ambisjon at vi skal ha nye ting på veggene når besøkende kommer tilbake. Galleriet åpnet med utstilling av Michael Kvium, en av Danmarks mest profilerte samtidskunstnere, etterfulgt av det norske stjerneskuddet Sverre Bjertnes.  

 

Internasjonalt nettverk 

-Takket være samarbeidet med Brandstrup, har gallerieieren tilgang til et stort internasjonalt nettverk. Måten vi kommuniserer på i dag gir oss nye muligheter. Da vi åpnet utstillingen til Michael Kvium, fikk vi umiddelbart henvendelser fra flere steder i Europa. Det gir meg troen på at vi kan sitte her i Kannik og formidle fantastisk kunst! 

- 70 prosent av Kvium-salget gikk ut av regionen, legger Brit Christin Anker Paulsen til. Hun er director ved galleriet, og har det daglige ansvaret for driften. 

 

Store kunstnere i kø 

BGE har stor pågang av kjente kunstnere. I april åpner utstilling av Marina Abramović, og måneden etter kommer Christer Glein. Deretter er det attraktive navn som blant annet Ola Kolehmainen, Fredrik Raddum, Bjarne Melgaard og Kjell Erik Killi Olsen.  

-Dette er en gave til byen. Mange sier de får opplevelsen av å komme til et internasjonalt galleri når de går inn dørene her, sier Paulsen. 

 

Vil vise det beste 

-Hvilke mål har dere satt dere? 

Vi håper å være med på å øke fokuset på utsmykninger generelt i regionen. Vi vil gjerne være deltakende i prosessen både i innendørs og utendørs utsmykning. Dette er en spennende region der flotte bygg blir reist, så vi tenker at vi har mye å bidra med, og kan tilby et variert og fantastisk kunstnernettverk, sier Lilleeng Ertvaag. 

- I tillegg må vi bare fortsette det gode arbeidet. Vi skal tørre å vise det ypperste. Dette er en corny satsing på hjørnet av Kannik, sier Lilleeng Ertvaag. 

Paulsen tilføyer at de to separatutstillingene de har hatt hittil, har blitt meget godt mottatt.  

- Vi har ikke hatt en eneste dag uten besøk. Det er både bedrifter og lag, skoleklasser, bedriftskunstforeninger og andre interesserte som kommer på omvisning. Folk i alle aldre er interessert, og det setter vi stor pris på. Den eldste besøkende vi har hatt var 94 år. Alle er velkomne til oss, sier Paulsen. 
De forteller at folk kommer innom og sier det er stas med et slikt galleri for byen og for egen interesse. Det synes de er fantastisk og over all forventning. På åpningen kom 530 mennesker, og det ble fullt hus.  

-Jeg ble helt overveldet over denne massive interessen, og sto og smågrein litt på lageret. Det er litt sånn granatsjokk ennå for meg at vi bygget og åpnet dette. Nå har vi booket kunstnere ut år 2020, og får henvendelser fra hele verden, sier Eli Lilleeng Ertvaag smilende. 

SMEDVIG
Skriv ut

Flere nyheter

  • – Uten samtykke fra kommunene, ingen vei

    06. des 2018
    Uten samtykke fra kommunene, blir det ingen ny E39, sier FrPs stortingsrepresentant fra Rogaland, Roy Steffensen.
  • E39 kan bli et politisk bompengeopprør

    05. des 2018
    Det er ingen selvfølge at lokalpolitikere langs nye E39 vil godta avgiftsnivået og finansieringsordningen for byggingen av ny firefelts vei mellom Gjesdal og Lyngdal. Bompengebølgen er i ferd med å snu, og kan bli en «bommerang» for regjeringspartiet Frp i valgåret 2019.
  • Sandvik vant pris i Entrepreneur-finale

    03. des 2018

    Marius Sandvik fra Sandviks i Stavanger vant kategorien ”Handel” under den nasjonale finalen EY Entrepreneur Of The Year. Utdelingen fant sted i Oslo mandag kveld.

     

     

  • Ber styringsgruppen ta grep

    30. nov 2018
    Næringsforeningen og NHO ber styringsgruppen for Bymiljøpakken prioritere gryteklare prosjekter for å avhjelpe situasjonen i anleggsbransjen.
  • «Han far og di» i kjempeform

    29. nov 2018

    Etter 122 års drift er Rosenberg fortsatt en livskraftig hjørnesteinsbedrift i Stavanger.  

  • Økonomisk rapport 2018: En region på opptur

    04. des 2018
    For første gang presenterer Næringsforeningen Økonomiske rapport – en analyse basert på virkelige regnskapstall, både omsetning og resultater. Det vil gi regionen et nytt styringsverktøy for å følge utviklingen.
  • På høyden av Akropolis

    07. des 2018
    Det går et historisk drag av forventninger og andektighet gjennom regionen hver gang et nytt sjefsåremål flytter inn i øverste etasje på Akropolishøyden. Glenn André Kaada representerer ikke noe unntak.