SAS
Daglig leder og salgssjef Odd Johan Dias.

Motstrøms i Bjerkreim

I løpet av sine tre første leveår har VVS Prefab AS i Bjerkreim hatt sterk vekst. Fra fire medarbeidere til tretti, og en omsetning fra ni til 35 millioner kroner.

I oppstartsåret noterte VVS Prefab ni millioner kroner i omsetning, og økte med 116 prosent året etter, til 19 millioner.
- Hvor mye budsjetterer dere med i 2017?
- I år regner vi med en omsetning på over 35 millioner, svarer daglig leder og salgssjef Odd Johan Dias.
- Vi skal nå først komme dit, bemerker assisterende daglig leder Per Kverneland jr.
- Det er et forsiktig estimat i forhold til hva vi har i ordrereserver, sier Dias.
- Ja, det har vært en rakettstart, medgir Kverneland.
De ser ut til å utfylle hverandre godt, en optimist og en realist.

Kunnskap og erfaring
VVS Prefab har kontor og fabrikk på Røysland Industrifelt i Bjerkreim. Kundene er rørentreprenører i alle størrelser.
- Vår styrke er solid fagkunnskap og lang erfaring, noe som bidrar til effektive løsninger i tett samarbeid med kundene, sier Dias.
Flere av medarbeiderne har over 12 års fartstid med prefabrikkering og kunnskap om valg, dimensjonering og montering av komponenter. VVS Prefab produserer ikke komponentene selv, men gjør monteringen. Det jobber både snekkere, rørleggere, elektrikere, sveisekontrollører og andre fagfolk hos dem. Nesten 25 prosent av medarbeiderne er kvinner.
- Hva lager dere?
- Vi prefabrikkerer alle typer rørskap, og skreddersyr etter behov. Våre produkter skal både være brukervennlige og plassbesparende.
De presiserer at de har fokus på å komprimere innholdet for å gjøre løsningene så kompakte som mulig. Det går også betydelig raskere for rørleggeren å montere våre produkter, enn å bygge alt på plassen.
- Vi tilbyr 3D-tegning av alle tekniske sentraler som vi produserer. Dette for å forsikre oss om at kundene får det produktet de ønsker. Samtidig benytter vi 3D-tegningene som produksjonsunderlag, noe som gir økt kvalitet og effektivitet i produksjonen, sier Kverneland.

Nye muligheter
Bedriften har satset i en tid hvor regionen har vært preget av nedgangstider. Nå er det heldigvis mange som opplever bedre utsikter igjen.
- På hvilken måte har dere merket nedgangen i markedet?
- For oss har det faktisk vært positivt. Vi har utnyttet mulighetene med mange arbeidsledige og fått rekruttert en del gode folk. Vi har hatt et tett og godt samarbeid med NAV, og har ansatt rundt 20 personer via dem. Rundt 90 prosent av de som har kommet via NAV på arbeidstrening, har fått fast ansettelse.
- Det har vært hyggelig, nesten for godt. Vi har aldri hatt så stor ordrereserve som nå, forteller Dias.
For 2018 har de allerede over seks millioner i ordrereserver, så framtiden ser lys ut.
En av de største leveransene hittil er til nye Atlantic Hotell i Stavanger som har gjennomgått en omfattende restaurering det siste året, og som åpner dørene for gjester i disse dager.
- Her har vi hatt et godt samarbeid med Roxel som er utførende leverandør, sier Dias.
De minste leveransene er på rundt hundretusen kroner, mens den største er på over tre millioner kroner. Kundene har normalt fire til seks ukers bestillingstid.
- Vi har opplevd så stor pågang at vi i enkelte tilfeller har hatt problemer med å levere på tid, men nå har vi fått det siste giret som gjør oss i stand til å komme ajour. Heldigvis har vi hatt lojale kunder som stadig blir flinkere til å planlegge kjøp, og som har forståelse for logistikk.

Kunden i sentrum
- Vi er opptatt av å lytte til kundene. Har de idéer, ønsker eller spesielle behov, ønsker vi spennende utfordringer også, sier Dias.
- Våre prefabrikkerte VVS-løsninger gjør prosjektene enklere, understreker Kverneland.
De skreddersyr og tilpasser produktene til hvert enkelt prosjekt, og kan levere en variasjon av produkter. Kundene har spesifikasjonene, og får produktet tilpasset bygning, behov og ønsker.
- Hva gjør dere unike?
- Som kunde får du et oversiktlig produkt som er ferdig testet og klar til bruk, og er ikke lenger avhengig av å ha inngående kunnskap om valg, dimensjonering og montering av komponenter, svarer de to.
Tid til å skrive ned visjon, strategier og mål har de ikke hatt ennå.

Firer ikke på kvaliteten
De to lederne presiserer at produktene skal ha høy kvalitet. De tekniske skapene produseres etter modulprinsipper. Kjøper en kunde femti skap, er disse omtrent identiske.
- Vi kan skape en mer effektiv produksjon fordi vi har organisert oss slik at vi har alle delene lett tilgjengelig og produserer etter Lean-prinsipper, sier Kverneland.
- Vi har nesten hatt problemer med å henge med i svingene, smiler Dias.
Dias er glad for å ha fått med Kverneland på laget i år. Kverneland sørger for at de har tellekant på produksjonen. De roser medarbeiderne for å stå på ekstra ved behov.
Produktene tilvirkes i fabrikken hvor alt er tilrettelagt for optimal produksjon.
- Hva vektlegger dere for å sørge for topp kvalitet?
- Gode produksjonsrutiner, skikkelige lysforhold, riktige arbeidsstillinger, enkel og oversiktlig tilgang til verktøy og komponenter samt gode testrutiner gir de beste forutsetningene for å levere jevn kvalitet.
De legger til at et kompetent fagmiljø, serieproduksjon og bruk av anerkjente underleverandører er med på å sikre at kundene alltid skal få topp kvalitet.
- Hva blir de største utfordringene framover?
- Det er å få markedsført oss ytterligere til kunder over hele landet. Vi har en annonse ute nå for å rekruttere en person på salg.
- Helt til slutt, hva vil dere si kjennetegner bedriftskulturen her?
- Vi er innovative, løsningsorienterte, effektive og serviceinnstilte, smiler Odd Johan Dias og Per Kverneland i VVS Prefab.
annonse formuesforvaltning