Smedvig
Elisabeth Krey Jenssen og Herbjørn Tjeltveit i Nordic Edge Expo venter 5000 besøkende på Tjensvoll i slutten av september.

Nordic Edge har blitt en stor nordisk møteplass

2018-utgaven av Nordic Edge Expo i september vil bidra til å befeste konferansen som en stor nordisk møteplass innenfor smarte byer og smartteknologi. Et synlig bevis er en lang rekke nordiske og internasjonale medarrangører. – Vi har en tung forankring i regionen og bruker konferansen til å utvikle oss videre. Det tror jeg har vært avgjørende for at vi har fått det såpass bra til, sier Nordic Edge-sjef Herbjørn Tjeltveit.

Nordisk ministerråd, Nordic Innovation, Eurocitites, European Regions Research and Innovation Network, European Network of Living Labs, Polis, Bergen kommune, Smart City Sweden, Resillient Regions, 6AIKA, Gate21 og Clean Tech. Antallet nordiske og internasjonale medarrangører til Nordic Edge begynner å bli lang. Den viser at strategien som ble lagt før den første utgaven av konferansen i 2015; om å bli den ledende smartbykonferansen i Norden var riktig og mulig å få til.

– Vi trenger fortsatt en del år på å befeste den nordiske posisjonen. Men vi er definitivt på riktig vei, mener Tjeltveit.

Rundt 500 deltakere første året, vel 2000 det andre og over 4000 i fjor, vitner om en konferanse og en møteplass i en rivende utvikling. Utstillingsdelen har også vokst like mye, fra et titall utstillere i 2015, rundt 100 året etter og 200 i fjor.

– Målet i år er 5000 deltakere og nærmere 300 utstillere. Men like viktig som antallet, er at de som deltar møter de riktige personene; samarbeidspartnere, leverandører og kunder, påpeker Tjeltveit.

Begynner med åpningen

Mens det på første dag av fjorårets konferanse ble avholdt ulike forarrangement, og selve åpningen var på dag to, er dette nå gjort om. Det hele sparkes i gang med åpningen tirsdag 25. september og varer i tre dager til og med torsdag 27. september. 120 foredragsholdere skal i ilden. Siste dagen er satt av til EdTech og Nordisk ministerråds Norden-Kina-konferanse – for å nevne noe.

– En av årets nyheter er guidede turer i utstillingen. Vi vil dele deltakerne inn etter interesser og fagfelt, og med utgangspunkt i det gjøre det enda lettere både for besøkende og utstillerne, forteller Tjeltveit.

Prosjekt- og kommunikasjonsleder i Nordic Edge, Elisabeth Krey Jenssen, mener at formen på årets konferanse også vil høyne nytteverdien.

– Vi har mange ulike sesjoner, flere workshops og mer interaktivt program. Et eksempel er Polis, det europeiske nettverket for trafikk og mobilitet. De starter sin sesjon med foredrag, men går etter hvert over til runde bord der konkrete problemstillinger skal diskuteres mer inngående, forteller Krey Jenssen.

Noe for alle

Blant årets foredragsholdere finner du navn som Robert Strand, en amerikansk næringslivsprofessor fra Berkeley i California. Han skal snakke om bærekraftige vikinger. Anna Lisa Boni, generalsekretær i Eurocitites leder en paneldebatt med europeiske ordførere. Lene Rachel Andersen, en markant dansk forfatter, holder foredrag om nordiske verdier mens vår egen utdannings- og integreringsminister, Jan Tore Sanner, åpner Know How EdTech-konferansen.

– Jeg gleder med spesielt til å høre Robert Strand, Berkley-professoren som virkelig brenner for den nordiske tenkemåten og tilnærmingen til et bærekraftig samfunn, sier Krey Jenssen.

Årets overordnede tema er Smart With A Heart.

– Lene Rachel Andersen er en dansk forfatter, filosof og framtidsforsker. Jeg ser fram til å høre hennes perspektiver på denne tilnærmingen, sier Tjeltveit.

Han understreker også at selv om Nordic Edge er en møteplass for teknologibransjen, byer og kommuner i og utenfor Norden – er det verdt å ta seg en tur å se på utstillingen også for andre interesserte.

– Det er rimelig å ta seg en tur innom selve utstillingen. Du vil garantert få deg noen lærerike og spennende timer – selv om du ikke selv er teknolog, påpeker Tjeltveit.

Med halvannen måned  igjen til det braker løs, er det bare å glede seg...

SMEDVIG