Frogner House

Sandvik vant pris i Entrepreneur-finale

Marius Sandvik fra Sandviks i Stavanger vant kategorien ”Handel” under den nasjonale finalen EY Entrepreneur Of The Year. Utdelingen fant sted i Oslo mandag kveld.

EY  - tidl. Ernst & Young -  kårer hvert år Norges fremste vekstskapere, som del av et internasjonalt program i totalt 60 land. Hensikten er å fremheve og hedre personer som bidrar med nye ideer, satser kapital og yter egeninnsats for å skape varige verdier og arbeidsplasser. EY Entrepreneur Of The Year er nå inne i sitt 17. år i Norge og blir i år arrangert for 32. gang internasjonalt.

Tre kategorier

I oktober og november ble seks regionale kåringer foretatt og fra hele landet gikk til sammen 12 kandidater videre til den nasjonale finalen i Oslo 3. desember.

Finalistene konkurrerte i tre kategorier: handel, industri og tjenester.  Per Grieg jr i Grieg Seafood ASA ble nasjonal vinner og skal representere Norge på den internasjonale finalen i Monaco sommeren 2019.

.

Nye høyder

Marius Sandvik fra Sandviks begynte som daglig leder i familiebedriften i 1999. Selskapet hadde vokst mye, og det var behov for å bygge en mer formell organisasjon. I de 19 årene Marius har ledet selskapet har han fått selskapet til å vokse til nye høyder i en bransje som mange tenker på som utdøende.

I Norge består produktporteføljen i dag av flere bokklubber for barn, Babyverden (Norges største nettsted for gravide og småbarnsforeldre), nettbutikk for bøker, klær og leker til barn, samt nettbutikk for fotokort og eget klesmerke.

Bærekraftige
Felles for satsingene er et spesielt fokus på økologiske og bærekraftige produkter. Gjennom to oppkjøp i USA, i 2008 og 2010, har Sandviks også fått en sterk posisjon i det amerikanske markedet. Det er her selskapet nå opplever størst vekst. Mye av innholdet har gått fra analogt til digitalt.

46 nominert
I alt 3 806 norske AS-er har over 20 ansatte, 20 mill. kr i omsetning og 20 prosent vekst siste to år. Det har vært inngangskriteriene for programmet.
Etter nærmere vurdering av disse blant annet på lønnsomhet og vekstskaperens entreprenørånd, evne til innovasjon og internasjonalisering var ledere fra 46 selskaper nominert til regionskåringene, skriver EY på sine nettsider.

SMEDVIG