Kallesten
Siren Dahle og Daniel Rennemo på PwC sitt kontor i Kanalsletta 8 på Forus. Her jobber 160 medarbeidere, og kontoret er et av de største i PwC Norge. Det er 46 prosent kvinner i PwC, men kun 14 prosent på partnernivå.

Satser på kvinnelige ledere

Ni tiltak er etablert for å støtte og utvikle kvinnelige talenter i PwC.

PwC mener alvor i utviklingen av kvinnelige medarbeidere.

- Kvinnene gir oss konkurransefortrinn, og bidrar til at vi bygger tillit og skaper verdier, sier Daniel Rennemo, partner i PwC Rogaland.

Kompetanse

Daniel Rennemo forteller at PwC er basert på et bredt kompetansemiljø som skal bidra positivt til kundenes evne til utvikling og verdiskapning.

- Vi har fokus på mangfold på flere områder og ser at vi stiller sterkere om vi har bredde i kompetansen.

Rennemo har jobbet 14 år i PwC – helt siden han var ferdig utdannet i Manchester og ved Handelshøyskolen i Bergen. Han leder transaksjonsavdelingen til PwC i Stavanger. Han er nytt medlem i Næringsforeningens ressursgruppe 50/50 som blant annet jobber for å øke kvinneandelen i styrer og ledelse i regionens virksomheter.

Likestilling og mangfold = vekst

PwC Rogaland har 160 ansatte som holder til i et nybygg på Forus vest, rett nord for golfbanen. Regionen har også kontor i Haugesund og i Egersund. Nasjonalt har PwC kontor i 27 norske byer, og tilsammen 1.700 medarbeidere. PwCs kunder kommer fra både offentlig og privat sektor, fra de minste lokale til de store internasjonale. Selskapets fem verdier er: Opptre med integritet, Utfordre og tenke nytt, Jobbe sammen, Utgjøre en forskjell og Bry oss. Snittalderen er på 36 år, nesten alle jobber fulltid og 89 prosent er stolte av å jobbe i selskapet. Sykefraværet er på tre prosent, og tallene kan tyde på at trivselen er høy. I fjor ble 228 nye medarbeidere rekruttert nasjonalt, halvparten av disse var kvinner.

- På et overordnet nivå ser det ut til at PwC lykkes med mangfoldsatsingen?

- I 1998 var tre av 74 partnere kvinner, mens på mellomledernivå som er rekrutteringsbasen til Partner og Direktør nivå var kvinneandelen 75 prosent. Vi gjennomførte ingen konkrete tiltak fordi vi trodde det kom til å løse seg av seg selv. Til tross for en moderat økning så vi at dette ikke var riktig. I 2013 iverksatte vi derfor et nasjonalt program frontet av vår administrerende direktør, Håvard Abrahamsen, for å styrke andel kvinner på ledernivå. Vi ble enige om å etablere en liste på ni tiltak.

Tallenes tale

På nasjonalt plan i perioden 2012 til 2017 har andelen kvinnelige managere økt fra 41 til 47 prosent, antall senior managere fra 30 til 37 og antall direktører fra 19 til 21 %. Andelen på partnernivå har i samme tidsrom økt fra 10 til 14 prosent. Lokalt i Stavanger viser tallene samme positive utvikling.

I dag er den totale kvinneandelen i selskapet 46 %, og halvparten av alle nyansatte er kvinner.

- Selv om andelen kvinnelige ledere har økt, går det sakte. Kvinneandelen er for lav på partnernivå mener Rennemo. Vi er særlig sårbare for avganger når kvinner kommer tilbake etter foreldrepermisjon og skal kombinere jobb med småbarn.

Han henter fram en undersøkelse i selskapet som viser at 13 prosent færre kvinner enn menn opplever at de får mulighet til å jobbe med utfordrende oppgaver. Andre områder hvor de kan bli enda bedre er å tilrettelegge for arbeidsdag som er fleksibel i forhold til familieliv.

- Vi er kommet godt i vei, men skal ikke slå oss på brystet for vi har noen utfordringer og jobber målrettet med det. Vi setter dette på dagsorden rett og slett.

Todelt

Regionsleder i PwC Rogaland, Torbjørn Larsen, sitter i den nasjonale ledergruppen. Han leder arbeidet nasjonalt med det kvinnelige mentorprogrammet, hvor kvinnelige talenter får en særskilt oppfølging.

I følge Larsen er formålet med mentoringprogrammet todelt:

- For det første vil vi bidra til at vi beholder flere kvinnelige ledertalenter på seniornivå. For det andre vil vi skape ambisjoner og tydeliggjøre business case for fremtidige karriereløp i PwC. Vi inviterer årlig 15 kvinnelige talenter fra hele landet til deltagelse i programmet som går over 10 måneder.

Gjennom programmet vil deltakerne møtes for å få faglig påfyll og bygge nettverk i forhold til å utvikle sin karriere, mens mentorene møtes separat for erfaringsoverføring. Kvinnene har i tillegg en-til-en møter med sine mentorer for diskusjoner og veiledning regelmessig i løpet av programmet.

- Vår erfaring er at slike programmer skaper interesse, gir økt motivasjon for videre karriere i PwC for deltakerne, og gir oss som organisasjon et forum å samle oss rundt vår målsetning om et bredere sammensatt partnerskap som gir oss kraften til å vinne i markedet. Sammen bygger vi tillit og skaper verdier, avslutter Torbjørn Larsen.

annonse formuesforvaltning