Kallesten
Daglig leder Ronny Eiane i Skarp Reklamebyrå ønsker nye og gamle kunder velkommen til det nye kontoret i Sandnes.

Satser videre fra Sandnes

I januar flyttet det etablerte reklamebyrået Skarp fra Øksnevad i Klepp til Sandnes sentrum.

Skarp Reklamebyrå er på plass i nye lyse lokaler innerst i vågen i Sandnes. Sentralt plassert, like bortenfor Sandnes Brygge. Her har de utsikt til Gandsfjorden og Havnespeilet med det nye rådhuset. De ni medarbeiderne har allerede funnet seg godt til rette.

– De nye kontorene er moderne og tidsriktige, og vi trives allerede kjempegodt her, sier daglig leder Ronny Eiane og partner Arild Vik. Begge jobber som rådgivere i byrået.

Lokalene i Havnegata 9B har stor takhøyde og spennende mezzaninløsninger, og er inspirerende omgivelser for et kreativt miljø som Skarp.

Fusjon

Eiane og Vik representerte to selskaper som fusjonerte i 2016, henholdsvis reklamebyrået D10 og Skarp. Førstnevnte med Arild Tveteraas som gründer, og Skarp som ble etablert av Ellen Wiik. Hun er fremdeles tilknyttet Skarp som freelancer.

– Fusjonen var en styrke for oss, og gjorde oss enda mer konkurransedyktige. Det var et løft og en vellykket kultursammenslåing. Vi var to byråer som ble en større gjeng, og fikk utvidet kompetansen og nettverket.

Kompetanse

Flertallet i byrået er designere. I tillegg til en web og google-ekspert, en rådgiver på sosiale medier, en filmredigerer og de to lederne, utgjør de stammen på ni.

– Vi har besluttet å ha mest mulig kompetanse her på huset. Det var et valg vi tok for å være kjappe til å gi gode leveranser. Vi kan hjelpe med alt innen kommunikasjon og markedsføring.

De leverer på kommunikasjon og markedsføring, og tar oppdrag innen strategi, design, nettsider, sosiale medier, filmproduksjon og presentasjoner, rekruttering, idé og profilarbeid for næringslivet.

Trender

Skarp har dyrket det å videreutvikle profiler for bedrifter, både analogt og digitalt.

Byrålederen forteller at trendene viser at folk vil ha mer og mer digitalt, gjerne korte filmsnutter til bruk på nettsider og i sosiale medier. Andre ønsker å beholde håndfaste trykksaker, eller en kombinasjon.

– Miksen er god, og kundene som finner et godt samspill mellom det analoge og det digitale, lykkes ofte best, påpeker Eiane.

Totalleveranse

– Hvilke egenskaper gjør Skarp unike?

– Det er nok totalleveransen. I alle fall er det tilbakemeldingene vi får fra kundene, at de får alt på ett sted. De setter pris på å ha et kontaktpunkt, og trenger ikke forholde seg til mange personer, svarer Eiane.

– Styrken i relasjonene er også viktig. Vi tilpasser arbeid etter bestillingen, og trenger nødvendigvis ikke store prosesser for å lage enkle ting, legger Vik til.

De framhever at de er sterke på design, digitalt og innhold.

– Vi vil jo si vi er gode på det meste, ler Vik.

På ballen

Eiane sier at de får høre fra kundene at de er flinke til å være «på ballen».

– Dette er en av verdiene våre, og viktig å etterleve. I tillegg sier vi at vi er inkluderende. Kundene sier det er kjekt å komme til oss. Vår tredje verdi er modig, og vi liker å utfordre.

– Vi har et kanongodt miljø her, og har god pågang av flinke folk som vil jobbe hos oss. Nå har vi utlyst en ledig stilling som rådgiver, og vi ser for oss å rekruttere ytterligere et par medarbeidere, sier byrålederen.

Flinke folk

– Visjonen vår er at vi skal bety en forskjell. Det betyr både for kundene og internt.

Vi har et motto som vi bruker mye; «hvor flinke folk samles». Det betyr at vi skal være flinke internt, og jobbe med flinke kunder. Dette er grunnmuren i virksomheten, understreker duoen.

Spredningen i kunder og oppdrag er stor.

– For enkelte av kundene har vi ansvar for hele verdikjeden og kan tilføre mye. Vi måler alt vi gjør, og vi justerer kursen etter resultatene. Det skal lønne seg å bruke Skarp, understreker Vik.

Samfunnsansvar

Skarp er lærebedrift, og har hatt flere lærlinger de siste årene. De har ikke lærlinger hvert år, men er veldig fornøyd med dem som de har hatt. Fortsetter den positive utviklingen, er de klar for å ta inn en lærling til høsten.

– Vi ønsker å bidra, og utvikle nye flinke kollegaer og fagfolk.

Skarp sitt samfunnsansvar vises også igjen som sponsor av mange klubber og idrettslag i nærmiljøet. Blant annet Viking, Klepp, Bryne, Hana IL og Folkehallene.

– Disse initiativene åpner for et spennende nettverk, nye bekjentskaper og kunderelasjoner.

Vekst

Eiane forteller at de tradisjonelt har hatt et godt fotfeste på Jæren, og har planer om å ha det framover også. Med en sentral beliggenhet i Sandnes, er de godt plassert i regionen.

– Nå har vi vind i seilene, med forespørsler og stor pågang, avslutter Arild Vik og Ronny Eiane smilende.