Kallesten

Sunn satsing på Jæren

Jæren Gulrot holder til på Klepp, midt i Jærens matfat. Der pakker de gulrot året rundt.

Jæren Gulrot produserer gulrøtter i alle forpakninger utenom bunter. Gründer Trygve S Bore er femte generasjon gårdbruker, og la for tretti år siden om gårdsdriften til produksjon og pakking av gulrøtter. I dag eier han selskapet sammen med daglig leder Thomas Johnsen. Nylige investerte de i nytt utstyr for å styrke konkurranseevnen ytterligere.

Gulrot året rundt
- Vi pakker for Bama, Rema og Norgesgruppen, sier Thomas Johnsen.
Han forteller at de leverer til dagligvarebransjen i hele regionen, samt periodevis noe til Bergen og Oslo.
- Tilsammen står vi for omtrent ti prosent av norsk kilosgulrot.
De pakker i seks ulike forpakninger. Plasten de benytter har en perforering som hindrer grønnsakene i å tørke ut, og bidrar dermed til at de sunne godsakene forlenger holdbarheten.

Hjerte for matbransjen
Johnsen forteller at han har studert hotelledelse på UiS. Tidligere drev han spisestedet Pasta Pasta på Viking Stadion sammen med faren.
- Hvor lenge har du jobbet i Jæren Gulrot?
- Jeg begynte 9. september 2014 klokka ni på morgen. Jeg husker alt jeg gjorde den morgenen. Rett før innhøsting, sjekker vi gulrøttenes størrelse og lignende, og setter en dato for når vi er klar. Dette ble gjort akkurat den dagen jeg begynte.
Innhøstingen av gulrøtter starter vanligvis i midten av september, men de har også litt tidlig-produksjon som selges på sensommeren. Gulrøttene som høstes tidlig høst kan lagres opp i mot juni neste år. Johnsen forteller også at det må gå sju år før gulrøtter kan settes i samme jord igjen.

Forbedringsmuligheter
- Hva er ditt hovedfokus i jobben?
- Vi er et pakkeri for de produsentene som har avtale med Gartnerhallen. Noe av det viktigste er at kundene våre er forøyde. Derfor leter vi hele tiden etter nye måter å forbedre oss på.
Han understreker at de alltid har ambisjoner om vekst, samt satser sterkt på medarbeiderne.
- Styret vårt består av ressurspersoner som ikke er i bransjen, men de kommer med gode innspill for videreutvikling. Våre sesongarbeidere kommer hovedsakelig fra Latvia på tre måneders arbeidskontrakter. De trives og kommer igjen år etter år, understreker Johnsen.

Automatisering
Jæren Gulrot har investert i ny høstemaskin som leveres i oktober. Johnsen understreker at den ikke er prøvd ut i praksis. Den er automatisert og styres av én person på traktor.
- Ingen andre i regionen har en slik. Det blir spennende å se om den fungerer slik vi er blitt fortalt. Vi håper maskinen vil bidra til at vi styrker vår konkurransekraft ytterligere, og kan levere etter kundenes behov.
Johnsen forteller at de har omtrent halvparten av all gulrotproduksjonen selv. I tillegg leverer åtte produsenter gulrot for pakking hos dem.
- Hva kreves for å få et best mulig konkurransedyktig produkt?
- Tilgang til god jord er alfa og omega. Gulrot - som all annen frilandsgrønnsak - er avhengig av god jord for å få god kvalitet. Det har vi!
Jæren Gulrot pakker fra 600 gram til ti kilos sekker gulrøtter til storhusholdning.
- Vi får veldig bene og fine gulrøtter, men har også forpakninger for dem uten optimal fasong til en rimeligere pris. Vi ser for oss et godt år med god produksjon.

Kompetansedeling
- Har du noen hjertesaker?
- Vi holder til midt i hjertet av Klepp, i en stor landbrukskommune. Det er viktig å ivareta produksjonen i grøntnæringen. Jeg opplever at vi har et godt miljø og et sterkt samhold. Selv om vi jobber på hver vår kant, kan vi møtes på midten og dele erfaringer. Folk er opptatt av å hjelpe hverandre og dele kunnskap. Vi drar lasset i lag. Det slo meg at dette var unikt da jeg startet i denne bransjen.
- Hvordan tilrettelegger du for at medarbeiderne skal trives?
- Ettersom vi har en god del sesongarbeidere, er vi opptatt av at de skal komme igjen. Vi er oppriktig interessert i deres ve og vel. Derfor er det viktig at vi behandler dem godt, og gir incentiver når det trengs.

Framtidsutsikter
Jordsmonnet på Klepp består hovedsakelig av moldholdig morenejord som gir jevn tilgang til vann. Dette gir god smak og kvalitet på gulrøttene. Gulrøtter er rike på betakaroten og på A-vitamin, og inneholder ellers andre vitaminer, foruten kalium, jern og masse fiber.
- Kokte og moste gulrøtter inneholder hele tre ganger så mye antioksidanter som rå gulrøtter, påpeker Johnsen.
Til slutt, kan du si noe om de viktigste utfordringene i Jæren Gulrot?
- Tilgang på god jord og å opprettholde god effektivitet for å tilfredsstille kundenes krav anser jeg som de største utfordringene. Hos oss er kunden alltid i fokus!
TradeCert