Frogner House

To nye klyngetildelinger til Rogaland

Norwegian Energy Solutions og Norwegian Offshore Wind  fra Rogaland går inn som en del av klyngeprogrammet Norwegian Innovation Clusters. Det ble kjent på en pressekonferanse i Oslo i dag.

Norwegian Energy Solutions har 53 medlemmer med store aktører som Equinor, Norske Shell, National Oilwell Varco, Aibel, Aker Solutions i spissen. De ønsker å være en globalt ledende energiklynge ved å videreutvikle og omstille olje- og gassindustrien til fremtidsrettede, bærekraftige energiløsninger.
Norwegian Offshore Wind har 51 medlemmer. Bedriftene skal med utgangspunkt i olje- og gassteknologi samarbeide om aktiviteter knyttet til leveranser til offshore vind-markedet.

Viktige
Det var næringsminister Torbjørn Røe Isaksen som i dag offentliggjorde navnene på de nye klyngene som går inn som går inn i klyngeprogrammet. Han er klar på at klyngene er viktige for utviklingen av næringslivet i Norge, heter det i en pressemelding.
 -Jeg vil gratulere de nye klyngene! Vi vet at bedrifter som er med i klynger jobber mer på tvers, har høyere sysselsetting, økte salgsinntekter og større verdiskaping enn bedrifter som ikke er med i klynger. De er med på å skape og trygge arbeidsplasser i hele landet, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen.

Et skritt foran
- Vi må være ett skritt foran konkurrentene våre. Næringsklyngene bidrar til samarbeid, utveksling av kunnskap og innovasjon. De styrker den regionale utviklingen, og legger grunnlag for etablering av nye arbeidsplasser og bedrifter. Vi har derfor store forventninger til klyngene som er tatt opp i programmet, sier kommunal- og moderniseringsminister Monica Mæland.

Arena
De nye klyngene fra Rogaland går inn i det såkalte Arena-programmet.
I tillegg til næringsminister Torbjørn Røe Isaksen deltok også og administrerende direktør i det tre organisasjonene som står bak klyngeprogrammet under dagens offentliggjøring – Forskningsrådets John-Arne Røttingen, Ingrid Riddervold Lorange fra Siva og Anita Krohn Traaseth fra Innovasjon Norge.
Klyngeprogrammet Norwegian Innovation Clusters har nivåene Global Centres of Expertise, Norwegian Centres of Expertise og Arena. Nærings- og fiskeridepartementet og Kommunal- og moderniseringsdepartementet finansierer programmet.