Kallesten

Årets bedrift: Tok av med digital markedsføring

Årets bedrift: Tok av med digital markedsføring

For snart 20 år siden startet Papirfly med en visjon om å digitalisere og forenkle mye av det arbeidet som gjøres manuelt i et reklamebyrå – og gi kundene muligheten til å gjøre jobben selv. Bedriften er i dag en av fire kandidater til den prestisjefylte prisen Årets bedrift.

– Vår visjon er fortsatt den samme; å utvikle og levere de beste markedsføringsløsninger på tvers av alle markedskanaler, forteller daglig leder Per Oldeide.
15. november deles årets bedrift ut for 32. gang. Det står mellom fire kandidater:

Papirfly
Sverdrup Steel
Lervig Aktiebryggeri
Ålgård Offset

Målet
– Målet vårt er samtidig at våre kunder skal kunne gjøre jobben såpass enkelt at det bare krever en times opplæring for å kunne levere kvalitet på nivå med en spesialist, forteller Oldeide. 

Rundt årtusenskiftet hadde utviklingen i teknologi forbedret mange forretningsfunksjoner, men markedskommunikasjon var fortsatt avhengig av de samme gamle prosessene. 

– Det var rett og slett umulig å jobbe uten eksperter. Vi bestemte oss for å utfordre status quo og utvikle en løsning som håndterte kompleksiteten, men som også var svært enkel å bruke. Slik ble Papirfly født, forteller Oldeide. 

  

Papirfly Brand Portal 

Papirfly samler virksomheters behov for å forvalte en merkevare på ett sted, i Papirfly Brand Portal.  

– Den virkelige magien starter når Papirfly gjør vanskelige oppgaver, som produksjon av digital og trykket markedskommunikasjon, mye enklere og raskere. Nesten uten opplæring blir ansatte i stand til å lage blant annet digitale annonser, plakater, produktark, innhold til storskjermer og sosiale medier. Det sparer selskaper for mye tid og penger, mener Oldeide, og fortsetter: 

– Et konkret eksempel er Intercontinental Hotel Group som opererer 13 merkevarer på 15 språk. Når de tidligere skulle lage en markedsføringskampanje, jobbet en designer gjerne en uke eller to – med Papirfly tar det en time. Vi er ubeskjedne nok til å hevde at i dag er det ingen som kan gjør dette like raskt og bra som oss. 

  

Store kunder 

På kundelisten til Papirfly står i dag selskaper som Unilever, REMA 1000, Elkjøp, Procter & Gamble, IBM, Goldman Sachs, Citi Bank og Rolls Royce.  

– Vi har spisset satsingen vår inn på tre markedsområder: Store multinasjonale selskaper, kjeder og eiendomsmeglere. Det har gitt oss gode resultater, sier Oldeide. 

Omsetningen til Papirfly har økt med over 50 prosent i løpet av de siste to årene, med en resultatmargin på rundt20 prosent. De har etablert datterselskaper i Danmark og England som utelukkende arbeider med de største globale aktørene som kunder. Det er også utenfor Norge selskapet har hatt den største veksten de siste årene. 

– Papirfly har store ambisjoner framover. Selv om vi er godt fornøyde med utviklingen til nå, er mandatet fra styret utvetydig; vi skal fra jærsk stein-på-stein til å skru opp veksttakten. I år har vi rekruttert betydelig innen produktutvikling, markedsføring og kundeoppfølging, forteller Oldeide. 

Selskapets mål og visjon er heller ikke ubeskjeden. De vil gjøre Papirfly til et verb – på engelsk. 

– «To papirfly your brand» skal i bransjen bli ensbetydende med å styre og effektivisere bruken av en merkevare, fastslår Oldeide. 

Henger høyt
Årets bedrift er en pris etablert av Næringsforeningen og Handelsbanken i 1987, den gangen som Årets Stavangerbedrift. I 2002 ble Stavanger Næringsforening og Sandnes Næringsforening fusjonert til Næringsforeningen i Stavanger-regionen, og prisen endret navn fra Årets Stavangerbedrift til Årets bedrift. Den har vært delt ut hvert år siden 1987, og er en av de mest prestisjetunge i regionen. Formålet med prisen har hele tiden vært å stimulere bedriftskulturen og å høyne næringslivets status overfor regionens innbyggere og myndigheter.
– Utmerkelsen «Årets bedrift» henger høyt, siden det er en pris med lang kontinuitet og historie. Men først og fremst handler det om at vinnerne er en imponerende rekke bedrifter, som det er en ære å havne på listen sammen med, sier Harald Minge, administrerende direktør i Næringsforeningen.

SMEDVIG
Skriv ut

Flere nyheter

  • Kronikk: Verktøy og vilje

    15. jan 2019

    Automasjon skremmer vettet av folk. Vil roboter virkelig ta over alt? Beveger vi oss inn i en teknologiapokalypse?
  • Solamøtet 2019: - Rogaland har de beste forutsetningene

    14. jan 2019
    Rogaland har de beste forutsetningene for å skape de nye mulighetene som klimautfordringene gir.  Det mener Bård Vegar Solhjell, generalsekretær i WWF (Verdens naturfond).
  • En akademiker med hug for kjeledress

    10. jan 2019
    Klaus Mohn (54) er en gladere laks enn hva budskapet fra en økonom tilsier til tider. I tillegg representerer han en utdøende rase homo sapiens, av typen menn som på død og liv foretrekker å gjøre kroppsarbeidet selv etter kontortid.
  • Møtevår og jubileum for Lederskolen

    10. jan 2019
    Gjennom ti år har Lederskolen gitt ledere faglig påfyll og inspirasjon. Over 15.000 har deltatt på Lederskolen siden starten i 2009.
  • Ti fra Rogaland i finalen

    09. jan 2019
    Når Det Norske Måltid nok en gang skal kåre årets mat- og drikkevinnere, er hele ti av finalistene fra Rogaland – deriblant samtlige finalister i klassen Årets øl!
  • - Klimamålet er realistisk

    08. jan 2019

    Leder av kommunalstyret for miljø og utbygging, Per A. Thorbjørnsen (V), mener målet om et kutt i klimautslippene på 80 prosent innen 2030 er innenfor rekkevidde. Men det fordrer oppfølging både lokalt, fra staten og næringslivet, mener han. 

  • Klimaplan med store utfordringer

    07. jan 2019
    Nye Stavanger kommune kan få store problemer med å redusere utslippene med 80 prosent. Det skyldes blant annet at utslipp i forbindelse med jordbruk, dyrehold og matproduksjon i Rennesøy og Finnøy ikke omfattes av det vedtatte klimamålet.