rsm

Årets bedrift: Tok av med digital markedsføring

Årets bedrift: Tok av med digital markedsføring

For snart 20 år siden startet Papirfly med en visjon om å digitalisere og forenkle mye av det arbeidet som gjøres manuelt i et reklamebyrå – og gi kundene muligheten til å gjøre jobben selv. Bedriften er i dag en av fire kandidater til den prestisjefylte prisen Årets bedrift.

– Vår visjon er fortsatt den samme; å utvikle og levere de beste markedsføringsløsninger på tvers av alle markedskanaler, forteller daglig leder Per Oldeide.
15. november deles årets bedrift ut for 32. gang. Det står mellom fire kandidater:

Papirfly
Sverdrup Steel
Lervig Aktiebryggeri
Ålgård Offset

Målet
– Målet vårt er samtidig at våre kunder skal kunne gjøre jobben såpass enkelt at det bare krever en times opplæring for å kunne levere kvalitet på nivå med en spesialist, forteller Oldeide. 

Rundt årtusenskiftet hadde utviklingen i teknologi forbedret mange forretningsfunksjoner, men markedskommunikasjon var fortsatt avhengig av de samme gamle prosessene. 

– Det var rett og slett umulig å jobbe uten eksperter. Vi bestemte oss for å utfordre status quo og utvikle en løsning som håndterte kompleksiteten, men som også var svært enkel å bruke. Slik ble Papirfly født, forteller Oldeide. 

  

Papirfly Brand Portal 

Papirfly samler virksomheters behov for å forvalte en merkevare på ett sted, i Papirfly Brand Portal.  

– Den virkelige magien starter når Papirfly gjør vanskelige oppgaver, som produksjon av digital og trykket markedskommunikasjon, mye enklere og raskere. Nesten uten opplæring blir ansatte i stand til å lage blant annet digitale annonser, plakater, produktark, innhold til storskjermer og sosiale medier. Det sparer selskaper for mye tid og penger, mener Oldeide, og fortsetter: 

– Et konkret eksempel er Intercontinental Hotel Group som opererer 13 merkevarer på 15 språk. Når de tidligere skulle lage en markedsføringskampanje, jobbet en designer gjerne en uke eller to – med Papirfly tar det en time. Vi er ubeskjedne nok til å hevde at i dag er det ingen som kan gjør dette like raskt og bra som oss. 

  

Store kunder 

På kundelisten til Papirfly står i dag selskaper som Unilever, REMA 1000, Elkjøp, Procter & Gamble, IBM, Goldman Sachs, Citi Bank og Rolls Royce.  

– Vi har spisset satsingen vår inn på tre markedsområder: Store multinasjonale selskaper, kjeder og eiendomsmeglere. Det har gitt oss gode resultater, sier Oldeide. 

Omsetningen til Papirfly har økt med over 50 prosent i løpet av de siste to årene, med en resultatmargin på rundt20 prosent. De har etablert datterselskaper i Danmark og England som utelukkende arbeider med de største globale aktørene som kunder. Det er også utenfor Norge selskapet har hatt den største veksten de siste årene. 

– Papirfly har store ambisjoner framover. Selv om vi er godt fornøyde med utviklingen til nå, er mandatet fra styret utvetydig; vi skal fra jærsk stein-på-stein til å skru opp veksttakten. I år har vi rekruttert betydelig innen produktutvikling, markedsføring og kundeoppfølging, forteller Oldeide. 

Selskapets mål og visjon er heller ikke ubeskjeden. De vil gjøre Papirfly til et verb – på engelsk. 

– «To papirfly your brand» skal i bransjen bli ensbetydende med å styre og effektivisere bruken av en merkevare, fastslår Oldeide. 

Henger høyt
Årets bedrift er en pris etablert av Næringsforeningen og Handelsbanken i 1987, den gangen som Årets Stavangerbedrift. I 2002 ble Stavanger Næringsforening og Sandnes Næringsforening fusjonert til Næringsforeningen i Stavanger-regionen, og prisen endret navn fra Årets Stavangerbedrift til Årets bedrift. Den har vært delt ut hvert år siden 1987, og er en av de mest prestisjetunge i regionen. Formålet med prisen har hele tiden vært å stimulere bedriftskulturen og å høyne næringslivets status overfor regionens innbyggere og myndigheter.
– Utmerkelsen «Årets bedrift» henger høyt, siden det er en pris med lang kontinuitet og historie. Men først og fremst handler det om at vinnerne er en imponerende rekke bedrifter, som det er en ære å havne på listen sammen med, sier Harald Minge, administrerende direktør i Næringsforeningen.

SMEDVIG
Skriv ut

Flere nyheter

  • Samskaping i Stavanger

    20. nov 2018
    Et godt brukt murhus på Storhaug kan stå som symbolet på den nye vinden som blåser igjennom Stavanger kommune. Det handler om å snu pyramidene gjennom samskaping og innbyggerinvolvering.
  • En skapbyas ser tilbake

    19. nov 2018
    Skal man tro statens egne arkiver har Magnhild Meltveit Kleppa alltid bodd på landet, langt fra maktens indre sirkler, lange bilkøer, teaterscener og Dagsnytt 18-segmentet. Sannheten er at fylkesmannen over tid har blitt en skapbyas.
  • Hvem fortjener Kompetansedelingsprisen?

    18. nov 2018
    Snart skal Kompetansedelingsprisen deles ut til en bedrift, virksomhet eller person som har bidratt mye til kompetansedeling i regionen. I fjor vant Renaa Restauranter. Hvem mener du fortjener prisen i år når prisen deles ut for 11. gang?
  • Sola får direkte rute til Milano

    16. nov 2018
    SAS oppretter en egen direkte rute fra Sola til Milano fra neste sommer. Tilbudet er satt opp som en lørdagsrute, og kan bli utvidet.
  • Lervig kåret til Årets bedrift

    15. nov 2018
    Lervig Aktiebryggeri er Årets bedrift 2018. Den prestisjetunge prisen ble delt ut av ordfører Christine Sagen Helgø under en tilstelling i Rosenkildehuset torsdag kveld.
  • Disse fikset julelys i Ullandhaugtårnet

    13. nov 2018
    28 bedrifter sørger for at det blir julelys i Ullandhaugtårnet også i år. – Det viser seg at mange bekker små fortsatt kan bli til en stor nok, sier Tor Erland Asdahl, daglig leder i Bjergabygg.
  • Leder: Slipp de unge til

    11. nov 2018

    De som er framtiden må faktisk være med å forme den, også i næringslivet!