Kallesten
Daglig leder Paul Bjarte Løyning og styreleder Tom Bjarte Norland har opplevd kraftig vekst de siste ti årene, og har mål om 500 millioner kroner i omsetning i 2020.

Årets bedrift: Trykker på for vekst

Årets bedrift: Trykker på for vekst

Ålgård Offset har vokst og blitt landets største produsent av trykksaker i et knalltøft marked preget av nedleggelser og betydelig grad av omstilling. Bedriften er den fjerde kandidaten til Årets bedrift.

– Nye kommunikasjonskanaler har skapt store utfordringer. Til tross for dette har Ålgård Offset økt omsetningen vesentlig og sett på endringene som muligheter, forteller styreleder Tom Bjarte Norland.

15. november deles årets bedrift ut for 32. gang. Det står mellom fire kandidater:

Papirfly
Sverdrup Steel
Lervig Aktiebryggeri
Ålgård Offset

Du har garantert holdt en av deres trykksaker i hånden, enten det har vært en utgave av magasinet Elle, Ekornes-katalogen eller den siste tilbudsavisen fra Europris. For 15 år siden var det 15 rotasjonstrykkerier i Norge. Nå er Ålgård Offset alene igjen om å konkurrere mot trykkerier i hele Europa. Alle konkurrentene befinner seg i utlandet. 

– Siden starten for snart 40 år siden har vi hatt en jevn økning i omsetningen og positive resultater hvert år – i både opp- og nedgangstider. I 2011 var første året vi rundet 100 millioner kroner. I 2018 vil vi omsette for totalt 330 millioner i Norge og Sverige, forteller Norland. 

Ålgård Offset har mange av de største aktørene i Norge som kunder. Blant disse finner du NorgesGruppen, Europris, Ekornes, Cappelen Damm, Felleskjøpet, LO Media, Staples, Kitch’n og Elle. For å kunne ta unna oppdragsmengden, har de kapasitet til å trykke 6,4 millioner A4-ark i timen. De har kontinuerlig døgndrift seks dager i uken og det går med ikke mindre enn 30.000 tonn papir i året. 

– Totalt trykker vi rundt 100 forskjellige magasiner, blant annet Sveriges største med 2,1 millioner i opplag. Til tross for at over 90 prosent av jobbene våre kommer fra kunder utenfor Rogaland, er vi likevel sikre på at vi ligger på rett plass i forhold til effektiv produksjon og høy arbeidsmoral, forteller Norland. 

 

Investert i vekst 

I 2015 kjøpte Ålgård Offset selskapet Printagon Graphic AB i Helsingborg for å komme inn på det svenske markedet. Første året i Sverige økte selskapet omsetningen fra 20 millioner kroner til 54 millioner kroner. Selskapet ble snudd fra minus til pluss allerede første året. 

– Hele Skandinavia er utvilsomt blitt vårt hjemmemarked, fastslår Norland. 

Ålgård Offset har kontinuerlig investert i vekst og økt kapasitet. I 2009 satset de 60 millioner kroner i maskiner. I fjor ble det investert 110 nye millioner i maskiner og bygg på Ålgård og kapasiteten ble økt med 50 prosent. I år bruker selskapet 35 millioner i Sverige og dobler kapasiteten der. De har i tillegg vært med på etableringen av Kando Print Center på Ålgård, sammen med Gunnarshaug Trykkeri AS og HBO AS, og gjennom det investert i et moderne arktrykkeri. På toppen av dette har de blitt medeiere i det multivisuelle byrået BITMAP, som nå har flyttet produksjonen til Ålgård. 

– Vi får den største trykkapasiteten totalt i Norge og Sverige. Gjennom stort engasjement og langsiktig tenkning har vi posisjonert bedriften til å bli landets største grafiske produsent. Sammen med satsningen i Sverige, er vårt mål å bli det mest lønnsomme og effektive trykkeriet i Skandinavia, sier Norland. 

 

500 millioner 

Norland drar fram dyktige og effektive medarbeidere, nytt moderne og automatisert utstyr med stor bruk av roboter, bredt produktspekter, fleksibilitet, rask leveringstid, nøktern drift, liten administrasjon, kontinuerlig forskning og utvikling som viktige ingredienser i suksessen. 

– Vårt motto er: «Veien til suksess er bestandig å ville noe». Vi har tro på at bredde i produktspekteret og effektiv drift vil gi oss muligheter til lønnsom drift i et presset marked. Vi rekrutterer ansatte lokalt, blant annet gjennom aktiv bruk av lærlingeordningen og har kontinuerlige effektiviseringsprosesser og bruker roboter der det er mulig, forteller Norland. 

Visjonen er å bli førstevalget på papirbåren kommunikasjon. I 2020, om to år, er målet 500 millioner kroner i omsetning. 


Henger høyt
15. november deles årets bedrift ut for 32. gang. Prisen ble etablert av Næringsforeningen og Handelsbanken i 1987, den gangen som Årets Stavangerbedrift. I 2002 ble Stavanger Næringsforening og Sandnes Næringsforening fusjonert til Næringsforeningen i Stavanger-regionen, og prisen endret navn fra Årets Stavangerbedrift til Årets bedrift. Den har vært delt ut hvert år siden 1987, og er en av de mest prestisjetunge i regionen. Formålet med prisen har hele tiden vært å stimulere bedriftskulturen og å høyne næringslivets status overfor regionens innbyggere og myndigheter.
– Utmerkelsen «Årets bedrift» henger høyt, siden det er en pris med lang kontinuitet og historie. Men først og fremst handler det om at vinnerne er en imponerende rekke bedrifter, som det er en ære å havne på listen sammen med, sier Harald Minge, administrerende direktør i Næringsforeningen.

 

SMEDVIG
Skriv ut

Flere nyheter

  • – Uten samtykke fra kommunene, ingen vei

    06. des 2018
    Uten samtykke fra kommunene, blir det ingen ny E39, sier FrPs stortingsrepresentant fra Rogaland, Roy Steffensen.
  • E39 kan bli et politisk bompengeopprør

    05. des 2018
    Det er ingen selvfølge at lokalpolitikere langs nye E39 vil godta avgiftsnivået og finansieringsordningen for byggingen av ny firefelts vei mellom Gjesdal og Lyngdal. Bompengebølgen er i ferd med å snu, og kan bli en «bommerang» for regjeringspartiet Frp i valgåret 2019.
  • Sandvik vant pris i Entrepreneur-finale

    03. des 2018

    Marius Sandvik fra Sandviks i Stavanger vant kategorien ”Handel” under den nasjonale finalen EY Entrepreneur Of The Year. Utdelingen fant sted i Oslo mandag kveld.

     

     

  • Ber styringsgruppen ta grep

    30. nov 2018
    Næringsforeningen og NHO ber styringsgruppen for Bymiljøpakken prioritere gryteklare prosjekter for å avhjelpe situasjonen i anleggsbransjen.
  • «Han far og di» i kjempeform

    29. nov 2018

    Etter 122 års drift er Rosenberg fortsatt en livskraftig hjørnesteinsbedrift i Stavanger.  

  • Økonomisk rapport 2018: En region på opptur

    04. des 2018
    For første gang presenterer Næringsforeningen Økonomiske rapport – en analyse basert på virkelige regnskapstall, både omsetning og resultater. Det vil gi regionen et nytt styringsverktøy for å følge utviklingen.
  • På høyden av Akropolis

    07. des 2018
    Det går et historisk drag av forventninger og andektighet gjennom regionen hver gang et nytt sjefsåremål flytter inn i øverste etasje på Akropolishøyden. Glenn André Kaada representerer ikke noe unntak.