Smedvig
Daglig leder Paul Bjarte Løyning og styreleder Tom Bjarte Norland har opplevd kraftig vekst de siste ti årene, og har mål om 500 millioner kroner i omsetning i 2020.

Årets bedrift: Trykker på for vekst

Årets bedrift: Trykker på for vekst

Ålgård Offset har vokst og blitt landets største produsent av trykksaker i et knalltøft marked preget av nedleggelser og betydelig grad av omstilling. Bedriften er den fjerde kandidaten til Årets bedrift.

– Nye kommunikasjonskanaler har skapt store utfordringer. Til tross for dette har Ålgård Offset økt omsetningen vesentlig og sett på endringene som muligheter, forteller styreleder Tom Bjarte Norland.

15. november deles årets bedrift ut for 32. gang. Det står mellom fire kandidater:

Papirfly
Sverdrup Steel
Lervig Aktiebryggeri
Ålgård Offset

Du har garantert holdt en av deres trykksaker i hånden, enten det har vært en utgave av magasinet Elle, Ekornes-katalogen eller den siste tilbudsavisen fra Europris. For 15 år siden var det 15 rotasjonstrykkerier i Norge. Nå er Ålgård Offset alene igjen om å konkurrere mot trykkerier i hele Europa. Alle konkurrentene befinner seg i utlandet. 

– Siden starten for snart 40 år siden har vi hatt en jevn økning i omsetningen og positive resultater hvert år – i både opp- og nedgangstider. I 2011 var første året vi rundet 100 millioner kroner. I 2018 vil vi omsette for totalt 330 millioner i Norge og Sverige, forteller Norland. 

Ålgård Offset har mange av de største aktørene i Norge som kunder. Blant disse finner du NorgesGruppen, Europris, Ekornes, Cappelen Damm, Felleskjøpet, LO Media, Staples, Kitch’n og Elle. For å kunne ta unna oppdragsmengden, har de kapasitet til å trykke 6,4 millioner A4-ark i timen. De har kontinuerlig døgndrift seks dager i uken og det går med ikke mindre enn 30.000 tonn papir i året. 

– Totalt trykker vi rundt 100 forskjellige magasiner, blant annet Sveriges største med 2,1 millioner i opplag. Til tross for at over 90 prosent av jobbene våre kommer fra kunder utenfor Rogaland, er vi likevel sikre på at vi ligger på rett plass i forhold til effektiv produksjon og høy arbeidsmoral, forteller Norland. 

 

Investert i vekst 

I 2015 kjøpte Ålgård Offset selskapet Printagon Graphic AB i Helsingborg for å komme inn på det svenske markedet. Første året i Sverige økte selskapet omsetningen fra 20 millioner kroner til 54 millioner kroner. Selskapet ble snudd fra minus til pluss allerede første året. 

– Hele Skandinavia er utvilsomt blitt vårt hjemmemarked, fastslår Norland. 

Ålgård Offset har kontinuerlig investert i vekst og økt kapasitet. I 2009 satset de 60 millioner kroner i maskiner. I fjor ble det investert 110 nye millioner i maskiner og bygg på Ålgård og kapasiteten ble økt med 50 prosent. I år bruker selskapet 35 millioner i Sverige og dobler kapasiteten der. De har i tillegg vært med på etableringen av Kando Print Center på Ålgård, sammen med Gunnarshaug Trykkeri AS og HBO AS, og gjennom det investert i et moderne arktrykkeri. På toppen av dette har de blitt medeiere i det multivisuelle byrået BITMAP, som nå har flyttet produksjonen til Ålgård. 

– Vi får den største trykkapasiteten totalt i Norge og Sverige. Gjennom stort engasjement og langsiktig tenkning har vi posisjonert bedriften til å bli landets største grafiske produsent. Sammen med satsningen i Sverige, er vårt mål å bli det mest lønnsomme og effektive trykkeriet i Skandinavia, sier Norland. 

 

500 millioner 

Norland drar fram dyktige og effektive medarbeidere, nytt moderne og automatisert utstyr med stor bruk av roboter, bredt produktspekter, fleksibilitet, rask leveringstid, nøktern drift, liten administrasjon, kontinuerlig forskning og utvikling som viktige ingredienser i suksessen. 

– Vårt motto er: «Veien til suksess er bestandig å ville noe». Vi har tro på at bredde i produktspekteret og effektiv drift vil gi oss muligheter til lønnsom drift i et presset marked. Vi rekrutterer ansatte lokalt, blant annet gjennom aktiv bruk av lærlingeordningen og har kontinuerlige effektiviseringsprosesser og bruker roboter der det er mulig, forteller Norland. 

Visjonen er å bli førstevalget på papirbåren kommunikasjon. I 2020, om to år, er målet 500 millioner kroner i omsetning. 


Henger høyt
15. november deles årets bedrift ut for 32. gang. Prisen ble etablert av Næringsforeningen og Handelsbanken i 1987, den gangen som Årets Stavangerbedrift. I 2002 ble Stavanger Næringsforening og Sandnes Næringsforening fusjonert til Næringsforeningen i Stavanger-regionen, og prisen endret navn fra Årets Stavangerbedrift til Årets bedrift. Den har vært delt ut hvert år siden 1987, og er en av de mest prestisjetunge i regionen. Formålet med prisen har hele tiden vært å stimulere bedriftskulturen og å høyne næringslivets status overfor regionens innbyggere og myndigheter.
– Utmerkelsen «Årets bedrift» henger høyt, siden det er en pris med lang kontinuitet og historie. Men først og fremst handler det om at vinnerne er en imponerende rekke bedrifter, som det er en ære å havne på listen sammen med, sier Harald Minge, administrerende direktør i Næringsforeningen.

 

Skriv ut

Flere nyheter

  • Energikommentaren: Energi, miljø og markedskrefter

    15. apr 2019
    Når det argumenteres for at vi må senke forbruket av alkohol har jeg aldri hørt noen foreslå at Norge må forby produksjon av alkohol. Jeg har aldri hørt noen si at vi må legge ned Løiten Brenneri, Lervig Bryggeri eller kvitte oss med Berentsens i Egersund. Alle skjønner at det alltid vil være et tilbud dersom det er etterspørsel. Altså er det forbruket som må begrenses. Slik fungerer markedskreftene. Utbudet av varer og tjenester vil alltid tilpasses markedet.
  • Smak i hver eneste dråpe

    15. apr 2019
    Med rene og kortreiste råvarer og verdens beste smak vil Safteriet erobre kafé- og restaurantmarkedet i Norge.
  • Hun som styrer båten

    12. apr 2019
    For utenforstående kan Anne Lise Ådnøy fremstå som lavmælt og sjenert. Men selv skinnet til en nyutnevnt biskop kan bedra, og gudene skal vite at Anne Lise Ådnøy ikke har valgt minste motstands vei.
  • Styrekandidatene 2019

    11. apr 2019
    Prosjektet «Styrekandidatene» ble en stor suksess i 2018. Nå gjentas prosjektet med hele 16 deltakere som skal inn i ulike styrer i regionen.
  • Klar for å bygge byens nye møteplass

    11. apr 2019
    Utbyggingen av stasjonsområdet i Stavanger er bokstavelig talt tilbake på sporet. Den nå vedtatte sentrumsplanen legger til rette for bygging av 40.000 kvadratmeter ved jernbanestasjonen. Det vil skje i flere faser de neste 10-15 årene.
  • Slik vil Stavanger sentrum endres

    10. apr 2019
    I løpet av de nærmeste årene kan det bli bygget opp mot 700.000 netto kvadratmeter i Stavanger sentrum. Om lag 10 prosent av dette arealet ligger i selve sentrumskjernen.
  • – Planleggerne gikk i motsatt retning av bestillingen

    09. apr 2019
    11. april er D-dagen for Forus-planen! Da legger IKDP-administrasjonen frem sitt endelige forslag etter ikke mindre en to høringsrunder. Etter en elendig planprosess, hastverksarbeid og en lite lyttende administrasjon som har misforstått oppgaven, er spørsmålet om planen inntil videre bare bør legges i en skuff eller om det er mulig å fatte et vedtak før høstens valg, slik politikerne ønsker.