colliers
Daglig leder Paul Bjarte Løyning og styreleder Tom Bjarte Norland har opplevd kraftig vekst de siste ti årene, og har mål om 500 millioner kroner i omsetning i 2020.

Årets bedrift: Trykker på for vekst

Årets bedrift: Trykker på for vekst

Ålgård Offset har vokst og blitt landets største produsent av trykksaker i et knalltøft marked preget av nedleggelser og betydelig grad av omstilling. Bedriften er den fjerde kandidaten til Årets bedrift.

– Nye kommunikasjonskanaler har skapt store utfordringer. Til tross for dette har Ålgård Offset økt omsetningen vesentlig og sett på endringene som muligheter, forteller styreleder Tom Bjarte Norland.

15. november deles årets bedrift ut for 32. gang. Det står mellom fire kandidater:

Papirfly
Sverdrup Steel
Lervig Aktiebryggeri
Ålgård Offset

Du har garantert holdt en av deres trykksaker i hånden, enten det har vært en utgave av magasinet Elle, Ekornes-katalogen eller den siste tilbudsavisen fra Europris. For 15 år siden var det 15 rotasjonstrykkerier i Norge. Nå er Ålgård Offset alene igjen om å konkurrere mot trykkerier i hele Europa. Alle konkurrentene befinner seg i utlandet. 

– Siden starten for snart 40 år siden har vi hatt en jevn økning i omsetningen og positive resultater hvert år – i både opp- og nedgangstider. I 2011 var første året vi rundet 100 millioner kroner. I 2018 vil vi omsette for totalt 330 millioner i Norge og Sverige, forteller Norland. 

Ålgård Offset har mange av de største aktørene i Norge som kunder. Blant disse finner du NorgesGruppen, Europris, Ekornes, Cappelen Damm, Felleskjøpet, LO Media, Staples, Kitch’n og Elle. For å kunne ta unna oppdragsmengden, har de kapasitet til å trykke 6,4 millioner A4-ark i timen. De har kontinuerlig døgndrift seks dager i uken og det går med ikke mindre enn 30.000 tonn papir i året. 

– Totalt trykker vi rundt 100 forskjellige magasiner, blant annet Sveriges største med 2,1 millioner i opplag. Til tross for at over 90 prosent av jobbene våre kommer fra kunder utenfor Rogaland, er vi likevel sikre på at vi ligger på rett plass i forhold til effektiv produksjon og høy arbeidsmoral, forteller Norland. 

 

Investert i vekst 

I 2015 kjøpte Ålgård Offset selskapet Printagon Graphic AB i Helsingborg for å komme inn på det svenske markedet. Første året i Sverige økte selskapet omsetningen fra 20 millioner kroner til 54 millioner kroner. Selskapet ble snudd fra minus til pluss allerede første året. 

– Hele Skandinavia er utvilsomt blitt vårt hjemmemarked, fastslår Norland. 

Ålgård Offset har kontinuerlig investert i vekst og økt kapasitet. I 2009 satset de 60 millioner kroner i maskiner. I fjor ble det investert 110 nye millioner i maskiner og bygg på Ålgård og kapasiteten ble økt med 50 prosent. I år bruker selskapet 35 millioner i Sverige og dobler kapasiteten der. De har i tillegg vært med på etableringen av Kando Print Center på Ålgård, sammen med Gunnarshaug Trykkeri AS og HBO AS, og gjennom det investert i et moderne arktrykkeri. På toppen av dette har de blitt medeiere i det multivisuelle byrået BITMAP, som nå har flyttet produksjonen til Ålgård. 

– Vi får den største trykkapasiteten totalt i Norge og Sverige. Gjennom stort engasjement og langsiktig tenkning har vi posisjonert bedriften til å bli landets største grafiske produsent. Sammen med satsningen i Sverige, er vårt mål å bli det mest lønnsomme og effektive trykkeriet i Skandinavia, sier Norland. 

 

500 millioner 

Norland drar fram dyktige og effektive medarbeidere, nytt moderne og automatisert utstyr med stor bruk av roboter, bredt produktspekter, fleksibilitet, rask leveringstid, nøktern drift, liten administrasjon, kontinuerlig forskning og utvikling som viktige ingredienser i suksessen. 

– Vårt motto er: «Veien til suksess er bestandig å ville noe». Vi har tro på at bredde i produktspekteret og effektiv drift vil gi oss muligheter til lønnsom drift i et presset marked. Vi rekrutterer ansatte lokalt, blant annet gjennom aktiv bruk av lærlingeordningen og har kontinuerlige effektiviseringsprosesser og bruker roboter der det er mulig, forteller Norland. 

Visjonen er å bli førstevalget på papirbåren kommunikasjon. I 2020, om to år, er målet 500 millioner kroner i omsetning. 


Henger høyt
15. november deles årets bedrift ut for 32. gang. Prisen ble etablert av Næringsforeningen og Handelsbanken i 1987, den gangen som Årets Stavangerbedrift. I 2002 ble Stavanger Næringsforening og Sandnes Næringsforening fusjonert til Næringsforeningen i Stavanger-regionen, og prisen endret navn fra Årets Stavangerbedrift til Årets bedrift. Den har vært delt ut hvert år siden 1987, og er en av de mest prestisjetunge i regionen. Formålet med prisen har hele tiden vært å stimulere bedriftskulturen og å høyne næringslivets status overfor regionens innbyggere og myndigheter.
– Utmerkelsen «Årets bedrift» henger høyt, siden det er en pris med lang kontinuitet og historie. Men først og fremst handler det om at vinnerne er en imponerende rekke bedrifter, som det er en ære å havne på listen sammen med, sier Harald Minge, administrerende direktør i Næringsforeningen.

 

Skriv ut

Flere nyheter

  • Vil du gi alt for næringslivet i Stavanger-regionen?

    15. feb 2019
    LEDIG STILLING: Har du pågangsmot og liker deg i et hektisk miljø med varierte oppgaver i et stort nettverk? Da kan du være vår nye prosjektleder.
  • Rogaland på lærlingetoppen

    15. feb 2019
    Rogaland befester posisjonen som det beste lærlingefylket i landet. Det lover godt for et næringsliv i vekst og omstilling.
  • Rogaland på klyngekartet

    14. feb 2019
    I løpet av få år har fem næringsklynger fra Rogaland fått status som Arena-prosjekt i klyngeprogrammet Norwegian Innovation Cluster.
  • Sju års kamp for bedre rammevilkår

    13. feb 2019
    I sju år har Næringsforeningen jobbet for bedre rammevilkår når private utbyggere tar regningen for kommunal infrastruktur. – Endelig har flertallet av kommunene i vår region havnet på en fornuftig ordning som gjør at nye boliger ikke blir dyrere enn nødvendig, sier Anne Woie i Næringsforeningen.
  • Det lysner i oljeservice

    11. feb 2019
    Vår hjemlige leverandørindustri er på vei fra knestående til oppreist stilling. Dette er hovedkonklusjonen i  EYs omfattende, årlige oljeserviceanalyse.
  • En tenketank fra Fogn

    08. feb 2019
    Per Ivar Selvaag og det som en gang het det norske statsoljeselskap har noen fellestrekk. Det handler delvis om tid og rom, men også om muligheter, løsninger og nye tankeprosesser.
  • Sykehuset vant lærlingpris

    08. feb 2019
    Stavanger universitetssjukehus er kåret til Årets lærebedrift 2018 av Rogaland fylkeskommune.