Kallesten

Vil bli et nytt NC i smartbyen

EnablerHub er en av mange bedrifter som deltar som utstiller under årets Nordic Edge Expo – og den desidert ferskeste.

Selskapene Delfi Data, Petrolink og Roxel fikk ideen om å opprette EnablerHub før sommeren, men den offisielle åpningen ble markert under årets Nordic Edge Expo.

Med erfaring og  kunnskap fra ulike bransjer har selskapene funnet ut at de kan dekke et markedsbehov gjennom innovativt samarbeid.

- Vi har stor tro på at dette kan være med på å gi kraft til regionen og skape nye arbeidsplasser, sier salgs og markedssjef i Delfi, Leif Egil Skjerahaug.

Tanken har vært å forene alle gode krefter og skape et sterkt og fremtidsrettet smartby-miljø. Det vil EnablerHub gjøre ved å levere komplette løsninger til det offentlige og private markedet.

-Vi ønsker å være en hub for å levere totalløsninger inn i det å bygge en smartere by. I det ligger det også en mulighet for andre selskaper. På mange måter kan man sammenlikne det med hva Norwegian Contractors gjorde i regionen på midten av 1980-tallet. Den gang hadde ikke Statoil anledning til å fasilitere underskogen av leverandører man hadde behov for i sine prosjekter.  NC ble en fasilitator og et nav. Det ønsker vi også å være, sier Skjerahaug.

EnablerHub har som målsetning å være en sterk bidragsyter til at regionen blir et internasjonalt fyrtårn for smartbyer.

100 utstillere

Årets Nordic Edge konferanse har firedoblet deltakerantallet og i tillegg fylt opp hele Forum Expo med rundt 100 utstillere.

Utstillerne kommer fra svært ulike bransjer. Også en rekke kommuner er til stede med stand. Det er også Kolumbus, som benytter anledningen til å vise frem en rekke nyskapninger som kollektivreisende vil bli kjent med i tiden som kommer.

- Vi er her for å vise frem de tingene vi jobber med. Vi har Facebook-bots vi snart skal lansere, hvor kundene blant annet kan spør om ruteinformasjon og over tid også kunne kjøpe billetter. Andre ting er mer på konseptstadiet hvor vi blant annet samarbeider med Lyse, sier  Sindre Brueland, servicetekniker på Samtid i Kolumbus.

Også for ABB er smart-city interessant. Selskapet er store på blant annet elektrisk transport og distribusjon, og har også utviklet en robot som arbeider kontinuerlig under utstillingen.

- Den trekker folk og er spennende å se på, men er først og fremst et eksempel på den teknologien som kommer mer og mer for å effektivisere prosesser, sier Stian Reite, ansvarlig for smart grid  i ABB.

ABB bruker også Nordic Edge utstillingen til å vise frem solcellepaneler med integrerte batterier.

Nordic Edge Expo gikk av stabelen for første gang i 2015. Bak Nordic Edge AS står Stavanger Forum, Greater Stavanger, Smedvig, IRIS, Lyse, ONS, Sparebank 1 SR-Bank, Validé, Hey-ho Lets Go og Næringsforeningen. Målet er å etablere en ny årlig nordisk og internasjonal konferanse, utstilling og møteplass i Stavanger for skapere av smarte byer og smarte hjem.

annonse formuesforvaltning