rsm

Opprinnelsessertifikater

En lang rekke importland krever at opplysningene i eksportdokumentene skal sertifiseres av et handelskammer (Chamber of Commerce) før de blir godkjente som fullverdige.

Stavanger Handelskammer sertifiserer:

• • Certificate of Origin (Ikke-preferensielle opprinnelsesbevis/Non-preferential Certificate of Origin)
  • • Faktura/proformafaktura
  • • Kontrakter, agentavtaler og erklæringer
  • • Helsesertifikater på fisk
  • • Visumsøknader

Dokumentene som du trenger å få sertifisert, sender du inn via vårt elektroniske system - TradeCert - for sertifisering av dokumenter.
Stavanger Handelskammer tilbyr sertifisering av eksportdokumenter online. Kun dokumenter til Egypt sertifiseres manuelt.

For å få dine dokumenter sertifisert, må du opprette en brukerkonto hos TradeCert, som er systemet vi bruker for all sertifisering. Å lage en brukerkonto hos TradeCert er både enkelt og gratis.

Du kan søke om å få opprette en profil ved å leste ned og fylle ut en «Formal Undertaking». Skjemaet sendes ferdig utfylt til support@tradecert.com. Du vil få en e-post med informasjon om innlogging innen en arbeidsdag.

Du kan søke om konto i dag og tydelig se hvordan prosessene dine kan strømlinjeformes. Gjennom TradeCert ser du alle bedriftens utstedte dokumenter, og systemet gir en god oversikt som både forenkler overholdelse og øker kontrollen av dokumentasjonen.

Det er både raskt og enkelt å fullføre en søknad om Certificate of Origin gjennom TradeCert. Systemet lagrer enkelt infomasjon, noe som betyr at du ikke trenger å skrive om neste gang du søker. Hvis du ønsker at vi sertifiserer fakturaer eller andre dokumenter, kan du også enkelt laste dem opp via TradeCert. Når søknaden er godkjent, og dokumentet er ferdig sertifisert av Stavanger Handelskammer vil du få en e-post om at dokumentene er ferdige, og kan skrives ut fra din profil i TradeCert. Dokumentene printer du selv ut på hvitt papir.

Om du trenger å få dokumentene stemplet og signert manuelt, kan du velge å få dokumentene skrevet ut hos Stavanger Handelskammer. Du må fylle ut «Formal Undertaking» og opprette en profil hos TradeCert. Fyll ut all informasjon og velg «print at the Chamber». Dokumentene vil da bli stemplet og signert manuelt og sendt deg pr. post.

Prosessen er rask og enkel å bruke:

• • Fyll ut en "Formal Undertaking"
  • • Send skjemaet til support@tradecert.com
  • • Innen en arbeidsdag vil du få en e-post med innloggingsinformasjon
  • • Logg deg inn på TradeCert
  • • Fyll ut Certificate of Origin online, og send inn sammen med støttedokumenter som bekrefter opprinnelsen
  • • Du får en e-post så snart dokumentet er sertifisert
  • • Hent det ut på din profil på TradeCert

Dokumentene blir behandlet innen tre timer etter at det er sendt inn, hver ukedag i tidsrommet kl. 0800-1545

Certificate of Origin

Certificate of Origin er et dokument som bekrefter varens opprinnelse. Det kan generelt brukes der importøren/importlandet myndighet krever bevis på varenes opprinnelse, men hvor det ikke foreligger særskilte skjemaer for dette. Dersom importlandets myndighet krever Certficate  Origin, skal det legges frem for tollmyndighetene i importlandet. I og med at det er et såkalt "ikke-preferensielt opprinnelsesbevis", gir det derfor ikke tollfordeler i importlandet. Ved bruk av opprinnelsesbevis uten krav om konsulatregistrering er det ofte tilstrekkellig at dokumentet attesteres eller viseres. Enkelte land krever i tillegg legalisering av dokumentet av ambassade/konsulat. Det anbefales nær kontakt med importør for innhenting av opplysninger /spesielle krav i forhold til legaliseringen.
Vi anbefaler våre kunder å høre med importøren om hvor mange opprinnelsesbevis som kreves sertifisert og hvem som må sertifisere bevisene, siden hvert importland har sine egne bestemmelser.

Nærmere opplysninger om sertifiseringsbestemmelser i det enkelte land finner du i Innovasjon Norges «Eksporthåndboken».

Opprinnelsen må du som eksportør bekrefte, så du må og sende inn et dokument som bekrefter dette. Det kan for eksempel være en eksportfaktura.

Stavanger Handelskammer innfører merverdiavgift på våre tjenester med virkning fra 1. januar 2017.
Medlemmer i Næringsforeningen i Stavanger-regionen får rabatt på attestering av eksportdokumenter.

Gjeldende priser fra 1. januar 2017:
Attestering av eksportdokument for medlemmer (uansett verdi): kr. 685 pr. dokument.
Attestering av eksportdokument for ikke-medlemmer (uansett verdi): kr. 940 pr. dokument.
Prisene er eks. merverdiavgift.
SMEDVIG