Kallesten

15 des

Julemøte 2017 i teatret

Kl 11:00- 14:00
Velkommen til årets tradisjonsrike julemøte i Rogaland Teater. Vi får besøk av selveste Kåre Willoch og fylkesordføreren, og det blir prisutdeling og kulturelt innslag fra teatret. Bli med og kom i ekte julestemning!
08 des

Lederskolen IV: Hvordan lede fremtidens organisasjoner

Kl 9:45- 13:00
Hva skal lederen gjøre når intelligente maskiner tar over mange av oppgavene og medarbeiderne stort sett leder seg selv? Vegard Kolbjørnsrud er forsker på samhandling, digitalisering og kunstig intelligens - og kommer til Lederskolen for å snakke om dette svært så aktuelle temaet.
01 des

AGENDA: Nytt direktiv for betalingsformidling

Kl 8:15- 9:30
Fra 13. januar innføres PSD2, et nytt direktiv for betalingsformidling som har til formål å fremme et innovativt, effektivt og velfungerende og felles europeisk marked for betalingstjenester for både bedrifter og privatpersoner. Hva vil det ha å si for deg og din bedrift? Det gir vi deg svar på i denne utgaven av Agenda.
30 nov

Julemøte på Kaihuset på Finnøy

Kl 18:00- 21:00
Vil du vite litt mer om arbeidet som ressursgruppen på Finnøy jobber med? Vi du vite mer om hvordan Rennesøy og Finnøy kommune jobber med Nye Stavanger kommune? På vårt første medlemsmøte på Finnøy lover vi god informasjon, god stemning, grøt, Quiz og kjekke folk. Bli med!
30 nov

Bedriftsbesøk hos Kverneland Group

Kl 8:00- 11:00
På Jæren finnes det mange flotte bedrifter og en av dem er Kverneland Group. Denne tradisjonsrike bedriften utvikler stadig nye produkter og har utviklet en egen innovasjonslab. Nå kan du bli med å se denne og vite mer om hvordan de jobber med utvikling av produkter. Vi har også med Innovasjon Norge for å gi oss en ABC i EU-midler. Det er begrenset med plasser så vær rask å melde deg på!
28 nov

Kl 19:00- 22:00
Ressursgruppen U37 ønsker å bygge et tett nettverk for unge ledere med den hensikt å gi unge ledere et treffpunkt med mulighet for diskusjon av aktuelle problemstillinger, faglig input og relasjonsbygging.
24 nov

Kvinneplassen med Ingvard Wilhemsen

Kl 8:30- 12:30
- Hvis man er sjef for andre, er det greit at man er sjef i eget liv, er en av konklusjonene til Ingvard Wilhelmsen. Han er lege og spesialist i indremedisin og psykiatri, i tillegg til å være godkjent veileder i kognitiv terapi og kjent over hele landet som grunnlegger av hypokonderklinikken i BergenPå Kvinneplassen denne gangen vil Wilhelmsen, sammen med Kine Birkeland og Nashater Deu Solheim, gi sine beste råd til ledere og mellomledere i næringslivet.
22 nov

Marketing for innovators and entrepreneurs

Kl 18:30- 21:00
Stavanger Chamber of Commerce in cooperation with regional start-up organizations and officials invites to free sessions to share inspirational information about what a Start-up means in real life. In addition you will hear a Start-up story: From Idea to Business, and meeting people with a positive business mindset.

Handel og sentrumsutvikling i Sola

Kl 19:30- 21:30
Hvordan kan vi skape vekst i handelen i Sola? Hvorda kan vi skape enda mer levende møteplasser i Sola sentrum og Tananger? Kom og lær. Kom og bli inspirert!
21 nov

Ta ordet: Tale er sølv - tie er tull!

Kl 19:00- 21:00
PLC, Tekna, NITO og Næringsforeningen inviterer i sammen til en "Ladies Night" med fokus på gleden av å "ta ordet" i forsamlinger. Noen smarte knep på veien fra dem som allerede har kastet seg ut i det offentlige rom og må takle et avisoppslag fra tid til annen.

Leverandørmøte: Nye Veier og kommende prosjekter

Kl 11:00- 13:00
Nye Veier AS har flere store prosjekter i sin portefølje, deriblant E39. Vi har invitert dem for å fortelle om de kommende prosjektene og størrelsen på disse. De vil også gi oss en orientering om anskaffelsesmodellen BVP og de erfaringer de har gjort seg. Vi får dessuten vite litt om porteføljestyringen deres, og vi lurer selvsagt på hvor E39 ligger i denne! Velkommen til et matnyttig møte!
17 nov

Lederskolen III: Hvordan lede det ukjente

Kl 9:45- 13:00
Er organisasjonen din rustet for å kunne håndtere det uventede?
16 nov

Årets bedrift 2017

Kl 19:00- 23:00
16. november kåres vinneren. Bli med når vi feirer de fem finalistene og kårer vinneren av Årets bedrift 2017. Velkommen til en festaften i Rosenkildehuset!
15 nov

Game changers - framtidens betalingsløsninger

Kl 10:00- 13:00
Denne samlingen er en del av vår nye serie, "game changers". Store trendskifter og teknologiskifter gjør stadig at hverdagen vår endres. Ikke minst det å drive forretning får nye utfordringer, men også nye muligheter. Gjennom møteserien presenterer vi en rekke ”game changers” - som vil forberede, utfordre og skape framtidsrettete endringer for det lokale næringslivet.
14 nov

Logistikkdagen 2017

Kl 8:30- 15:30
Logistikkdagen er regionens største møteplass for alle som er opptatt av samferdsel, infrastruktur, transport og logistikk. Blant foredragsholderne i år er Senior Rådgiver Geir Aase i Nye Veier, fylkesordfører Solveig Ege Tengesdal, prosjektleder Bjørn Tore Orvik i Yara Birkeland og samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp).
09 nov

U37: Ung ledelse

Kl 19:00- 21:00
Hva slags utfordringer møter unge ledere? Når skal du stå på ditt, og når skal du bøye av for tradisjon? Som 25-åring tok Karoline Salomonsen lederjobben på Hotell Alstor. 9. november deler hun av sine erfaringer, og forteller om kamelspising, ydmykhet og stå-på-vilje.
09 nov

Bedriftsbesøk hos LEAN-bedriften Malm Orstad

Kl 8:30- 10:00
Bli med og lær hvordan Malm Orstad på Voll har gjennomført endringen til LEAN driftsstrategi.
07 nov

Arbeidsrettsseminaret 2017

Kl 8:30- 15:00
Næringsforeningen og Arntzen de Besche Advokatfirma inviterer til årets arbeidsrettsseminar. Seminaret er praktisk rettet og tar for seg sentrale spørsmål fra arbeidsgiveres daglige utfordringer.
06 nov

Treffpunkt Gjesdal hos Ålgård Offset

Kl 8:00- 10:30
I Gjesdal har det vært en rivende utvikling de siste årene og på dette møtet får du vite om planene framover for sentrum og kommunens planer for bygging. Vi møtes hos Ålgård Offset og der får vi omvisning og høre hvordan man kan satse i en "umulig" bransje,- og det på Ålgård!
Det er begrenset med plasser, vær rask å melde deg på.
03 nov

AGENDA: Prosjekt- og anbudssamarbeid

Kl 8:15- 9:30
AGENDA er et medlemstilbud med korte informasjonsmøter innen regelverk og jus. Månedens tema er prosjekt og anbudssamarbeid i bygg- og anleggsprosjekter. Samarbeid være en viktig nøkkel for mange aktører for å komme i posisjon til å være med å by på store prosjekter.
01 nov

Bærekraftig reisemål

Kl 11:00- 14:00
Lær hvordan du kan bli en mer bærekraftig reiselivsbedrift og bidra til økt verdiskaping for gjesten, lokalsamfunnet og din egen virksomhet. Over to dager får du blant annet en grundig innføring i hvordan du kan heve opplevelseskvaliteten for gjestene, styrke bedriftens konkurranseevne og posisjonere bedriften i forhold til miljøansvar og samfunnsansvar. Kurset passer for alle aktører tilknyttet reiselivsbransjen, fra overnatting og servering, via destinasjonsselskap og transportselskap - til kulturformidlingsaktører, utstillinger og museer.
01 nov

Egersundkonferansen 2017

Kl 9:00- 14:00
Eigersund og Dalane har et unikt kompetansemiljø. På årets konferanse ser vi nærmere på hvordan distriktet kan komme på offensiven.
27 okt

Lederskolen II: Prestasjonsledelse

Kl 9:45- 13:00
Norge har lykkes bedre enn våre naboland med å hente hjem medaljer fra Vinter-OL de siste 25 årene. – Vi er bedre til å lede og trene, hevder professor Svein S. Andersen. Han og Jarle Åmbø vil i denne samlingen se nærmere på hvordan vi kan utvikle bedre prestasjoner i næringslivet.
26 okt

Boligkonferansen 2017: Byutvikling og planarbeid

Kl 8:00- 14:00
Vil du bli oppdatert på arbeidet med Regionalplan Jæren og Byvekstavtalen og høre hvordan dette vil påvirke utviklingen framover? Vil du oppdateres på sentrumsplaner, salgstall på boliger og høre andres erfaringer med gode prosjekter? Vil du møte bransjen den største årlige møteplassen? Bli med på Boligkonferansen 2017.
26 okt

Risavikadagen 2017

Kl 8:00- 12:00
Risavikadagen er den viktigste årlige møteplassen for alle som er opptatt av utviklingen i et av regionens viktigste næringsområder. Dette er stedet for å bli oppdatert, inspirert, og for å møte forretningskontakter.
25 okt

Kl 19:00- 21:30
Møbelmerket Eikund fra Hellvik har satt søkelyset på ikoniske norske design - og fått avtaler med rettighetshaverne om å starte opp igjen. Jørgen Tengesdal er daglig leder og tar selvsagt med et par stoler når han skal fortelle om strategien de har.
19 okt

Finansbransjen møter mastergradsstudentene

Kl 18:00- 20:30
Næringsforeningens ressursgruppe for finans og  kapitalforvaltning inviterer til et face to face møte mellom studenter og det etablerte finansmiljøet i regionen. Informasjon og diskusjon!
19 okt

Treffpunkt Sandnes: Merkevarebygging, video og sosiale medier

Kl 8:00- 10:00
Vet du hvordan du bruker sosiale medier i i merkevarebygging av din bedrift eller ditt produkt? På dette frokostmøte får du lære litt om hvordan andre lokale bedrifter tenker og kanskje får du noen tips?

18 okt

Kick off Styrekandidatene

Kl 18:00- 21:00
Er du ung og interessert i styrearbeid? U37 gir deg under 37 år nå muligheten til å hospitere i et styre.
17 okt

Digital ledelse og strategi

Kl 8:00- 11:00
Er du og din virksomhet digitalt moden og klar til å møte fremtiden? Uansett bransje, vil det bli mer og mer krevende om ikke en digital tankegang implementeres i bedriftens strategi. Med hjelp fra DIGITALNORWAY, vil du på dette seminaret få en innføring i hvordan tenke digitalt og planlegge for fremtiden, og hvordan du kan lære av andre. Og hør hvordan UiS vil samhandle med næringslivet.
04 okt

Treffpunkt Jæren: Jærbørsen

Kl 18:00- 21:00
Jærbørsen har blitt en tradisjon på Jæren. Her får du høre Jær-kommunenes kommende prosjekter, størrelser, entepriseform og utlysning. Vi får også høre litt om økonomiske utsikter, spennende prosjekter og hva BVP egentlig er. Velkommen til Jærens store møteplass.
29 sep

Lederskolen I: Endring og omstilling

Kl 9:45- 13:00
I 2012 sto SAS bare to timer fra å gå konkurs. Siden den gang har selskapet gjennomført en av Nordens største snuoperasjoner. Fremtidens SAS er et høyteknologisk selskap som setter kunden i fokus. Nå kommer konserndirektør Eivind Roald til Lederskolen for å gi oss innsikt i snuoperasjonen og hvilke grep som er tatt og blir tatt for å bygge et finansielt sterkt SAS. Vi får også besøk av Irene Grastveit, konsulent og innehaver av selskapet Mindup.
29 sep

Salg for selgere

Kl 8:00- 10:00
Salgspsykologi: Konkret trening på hva som er viktig for selgeren i kundedialogen og utvikling i salgsrollen.
28 sep

Forskningsdagen 2017: Å leve og arbeide med kreft

Kl 19:00- 21:00
Folke Hermansens Fond til fremme av kreftforskningen ved Stavanger Universitetssjukehus (SUS) inviterer sammen med SUS, Sykehuset i våre hender, Kreftforeningen, Kreftomsorg Rogaland, Rotary og Næringsforeningen i Stavanger-regionen til Kreftforskningsdagen 2017. Blant deltakerne er helseminister Bent Høie, seksjonsoverlege Ingvil Mjaaland, artist Ingrid Kjosavik og Tore Lærdal, styreleder i Folke Hermansens Fond.
27 sep

Kl 19:00- 21:30
De gode historiene står i kø under høstens første Nytt og Nyttig i Dalane.
21 sep

PULPIT//2017

Kl 9:00- 16:00
19 sep

Treffpunkt Sandnes: Kommuneplan og sentrumsplan

Kl 8:00- 11:00
Vil du være med å påvirke din bedrifts framtid i Sandnes? Kommunens planprogram er vedtatt og nå starter arbeidet med temaer i kommuneplanen. To av områdene som løftes i dette møtet er utbyggingsprosjekter i den prioriterte byutviklingsaksen Lura - Hana, og oppstart på rullering av sentrumsplanen. Det blir grundig informasjon og mulighet til å gi nyttige innspill til kommunen for det videre arbeidet.
12 sep

Regionalplan for massehåndtering

Kl 11:00- 13:30
Rogaland fylkeskommune har laget en plan for å få til en bærekraftig håndtering av overskuddsmasser - stein og grus. Fram mot 2040 skal vi her i regionen ta ut slike masser med et volum som tilsvarer tre ganger Stokkavatnet. Hvordan disse skal håndteres vil bety svært mye for bygg- og anleggsbransjen. Alle aktører i bransjen bør bli med på dette møtet for å bli oppdatert og komme med innspill. Det blir omvisning hos Velde AS i forkant av møtet. Kryss av under påmeldingen for å bli med på dette.
11 sep

Sentrumsplanen i Stavanger: Siste runde

Kl 11:00- 13:00
Arbeidet med den nye sentrumsplanen for Stavanger er nå inne i siste runde. Kom og bli oppdatert. Kom og benytt siste anledning til å gi innspill!
07 sep

Rammevilkår i bygg og anleggsbransjen

Kl 8:00- 10:00
Gode rammevilkår for bygg- og anleggsbransjen gir en sterkere region og er grunnlag for vekst. Ressursgruppen for bygg og anlegg jobber med flere saker for å bedre rammevilkårene. På dette møtet blir du oppdatert på alt som skjer og du får siste nytt om et pilotprosjekt for planarbeid, rekkefølgekrav, momsrefusjon på VVA og hva du bør være OBS på ved anleggsbidrag. Velkommen!
06 sep

Oljå - en næring for framtiden

Kl 19:00- 22:00
Oljenæringen er fortsatt en framtidsnæring. Hvilke jobbmuligheter finnes de neste tiårene? Hva vil kreves av dem som skal utvikle denne høyteknologiske industrien videre? Kom og bli oppdatert. Kom og bli inspirert. Kom og knytt nye kontakter!

06 sep

Tungenesmøtet 2017

Kl 17:30- 21:00
Velkommen til det tradisjonsrike Tungenesmøtet, for alle som er interessert i næringsliv og næringsutvikling i og rundt Randaberg.
05 sep

Aksjesparekonto - nytt produkt fra 1. september

Kl 19:00- 21:00
Aksjesparekonto er en ny konto som gjør det mer fleksibelt å kjøpe og selge aksjefond og enkeltaksjer for deg som privatperson.
05 sep

Statoil: Leverandørmøte

Kl 8:00- 14:00
Vil du vite mer om Statoils framtidige innkjøp, anskaffelsesmodeller og konkrete kontrakter som er underveis? Statoil arrangerer sammen med Næringsforeningen sitt årlige leverandørmøte. Her kommer blant annet Margareth Øvrum, som er konserndirektør for teknologi, prosjekter og boring samt Pål Eitrheim, som er anskaffelsesdirektør i Statoil. Velkommen til et matnyttig møte!
01 sep

Quiz og karriere i Engasjertuken!

Kl 17:00- 20:00
Mange av dem som gjør suksess i politikk og  næringsliv har ofte vært engasjert allerede fra de er unge eller i studietiden. Vil du bli en av dem? Alle velkomne til Quiz og karriere, både studenter og de som er unge til sinns!
01 sep

AGENDA: Solide entreprise- og underentreprisekontrakter

Kl 8:15- 9:30
Marginene presses stadig mer for entreprenørene. I et krevende marked er det viktigere enn noen gang å være nøye ved inngåelse av entreprisekontrakter. På AGENDA denne gangen vil vi gjennomgå praktiske problemstillinger i de forskjellige kontraktsfaser, men med særskilt vekt på selve kontraktsinngåelsen. Foredragsholderne vil gi innspill og forslag til mulige tilnærminger og løsninger på situasjoner som kan oppstå.
31 aug

Den store hagefesten

Kl 18:00- 22:00
Vi er klare for å innta museumshagen i Egersund. Vi har bestilt sol og pent vær.
31 aug

Game changers: Videomarkedsføring!

Kl 11:00- 13:00
Mark Zuckerberg sidestiller video med smarttelefonen og hevder at om få år vil vi kun kommunisere med levende bilder. På dette foredraget vil Silje Herget fra Melvær & Co fortelle om videotrender og vise flere aktuelle caser. Er video i ferd med å endre måten vi kommuniserer på?
30 aug

Treffpunkt Jæren: Effektiv kommunikasjon og sosiale medier

Kl 18:00- 21:00
Hvordan når du mange med et budskap som blir lagt merke til? Hvordan kommmuniserer du effektivt med nye og potensielle kunder? På høstens første møte på Jæren får du tips om hvordan dette bør gjøres og høre noen andres erfaringer. Velkommen til nettverket på Jæren.
29 aug

Suksesskriterer for å lykkes med eksport!

Kl 8:30- 11:30
Kulturforståelse, språk, arbeidsmetodikk, markedskunnskap og annet. Hvor starter vi?

28 aug

Mulighetsseminar om Kina

Kl 10:00- 12:30
Er du eller din bedrift interessert i å handle fra, eksportere til, finne en kinesisk samarbeidspartner eller investor? Da bør du bli med når Greater Stavanger og Næringsforeningen inviterer til et seminar der målet er å få en oversikt over hvilke bedrifter som kan være interessert i det kinesiske markedet.
23 aug

Ung i jobb: Kick off

Kl 18:00- 21:00
Usikker på skoleplass eller jobb - og ikke helt vet hva du skal gjøre i fremtiden? Da må du bli med på kick off for vårt Ung i jobb-prosjekt. Hovedmålgruppen er ungdom mellom 16 og 21 år, men alle er velkomne!
23 aug

Mulighetsseminar om Canada

Kl 10:30- 12:30
Canada er en viktig handelspartner for Norge. Østkysten av landet, med Nova Scotia og Halifax, har mange likhetstrekk med vår region. Greater Stavanger arrangerer delegasjonsreise til Halifax fra 1. til 4. oktober, og hensikten med dette seminaret er å dele mest mulig informasjon om Canada med tanke på om delegasjonsreisen i oktober kan være aktuell som en døråpner for din bedrift.
14 jun

Rogfast - informasjon om anbud og entrepriser

Kl 8:00- 9:30
Rogfast er vedtatt og skal bygges. Statens vegvesen kommer for å gi en orientering om prosjektet, entrepriser, rekkefølge, frister og alt annet du trenger å vite. Velkommen til et "matnyttig" møte.
01 jun

Industrikonferansen Norrøna

Kl 8:00- 14:00
Klarer vi å ta innover oss de store omskiftningene i samfunnet og skape nye forretningsmuligheter, nye forretningsmodeller og produkter? I oljeregionen er omstillingen i full gang, men er vi smarte nok og griper de mulighetene som byr seg? På årets konferanse kommer blant annet Shahzad Rana, Geir Austigard, Trine Karin Stangeland, Eirik Andreassen fra Digital Norway og Sjur Svabo. Velkommen!
31 mai

Kvinneplassen med Åsne Seierstad

Kl 8:30- 12:30
På Kvinneplassen denne gangen får du høre den internasjonalt anerkjente forfatteren Åsne Seierstad, professor Gillian Warner-Søderholm vil gi sine beste råd til kvinner i næringslivet og vi får besøk av gründer og konsulent Irene Grastveit. Velkommen til Kvinneplassen onsdag 31. mai!
31 mai

Digital Drilling Conference

Kl 8:15- 13:05
Digitalization is transforming many industries. Now it is time for the drilling industry. New instrumentation, standards, data infrastructure, data analytics and new business models will create substantial value.
30 mai

Treffpunkt Jæren

Kl 8:30- 10:30
I Norges mest spennende matklynge på Kviamarka finner vi Prima Jæren. Her møtes vi for å få vite litt mer matklyngen, omvisning hos Prima Jæren og ikke minst hvordan det nå jobbes for å få Landbruksdirektoratet til vår region. Mange aktører samarbeider og på møtet får du vite argumenter, status og veien videre. Velkommen!
24 mai

Bedriftsbesøk hos Einar Hanasand

Kl 8:00- 10:00
Salatkongen Einar Mikal Hanasand ble kåret til Årets bedrift i Randaberg 2010. Her får vi se og høre hvordan en av landets største produsenter av salat og andre grønnsaker har jobbet med innovasjon og produktutvikling. Videre forteller Olav Sande som er leder for Næringsforeningens Ressursgruppe for Mat om deres aktiviteter, og Kyrre Knudsen fra SpareBank 1 SR-Bank tar temperaturen på næringslivet i regionen. Velkommen til frokostmøte!
23 mai

Kick off for studenter og bedrifter som vil bli kjent!

Kl 18:30- 21:00
Studentene ved BI og UIS har etablert ei felles ressursgruppe for blant annet å sikre at studentene tar del i regionens utvikling og ikke minst åpner dører for studentene til det etablerte næringslivet. Velkommen til studentene som vil det "lille ekstra" og til bedriftene som ønsker utvikling gjennom ung og frisk kompetanse!
23 mai

Fagdag offentlige anskaffelser

Kl 8:30- 15:00
Fagdagen tar opp sentrale utfordringer som kan bidra til at leverandørene er posisjonert i anskaffelseskonkurranser.
19 mai

Lederskolen IV: Lean og ledelse

Kl 9:45- 13:00
Hvordan skape entusiasme, økt kundetilfredshet og lønnsomhet ved å lede en virksomhet ved hjelp av LEAN-prinsipper? Vi får besøk av Kenneth Gilje fra Gilje Tre, som ble kåret til Årets norske Leanvirksomhet i 2015. I tillegg er førsteamanuensis Pål Berthling-Hansen tilbake - garantert nyttig.
16 mai

AGENDA: Ny lov om personvern fra 2018

Kl 8:15- 10:00
AGENDA er et nytt medlemstilbud med korte informasjonsmøter med nyheter innen regelverk og jus. Hensikten er å sikre at den eller de i bedriften som har ansvar for de ulike områdene skal få informasjon i tidlig fase og god tid til implementering.
12 mai

Fra ordrekontor til salgskontor IV: From selling to Co-Creating

Kl 8:30- 11:30
Co-creation er et relativt nytt begrep i vårt samfunn, men flere og flere store internasjonale selskap bruker dette for å utvikle produkter og tjenester sammen med kundene og integrerer kundene i de sentrale utviklingsprosessene. Kom og hør den nederlanske forfatteren og professoren Regis Lemmen ta for seg nye trender, teknikker og hvordan tenke nytt innenfor salg. Lemmen er også forfatter av boken ”From Selling to Co-Creating”.

Kl 19:00- 22:00
Ressursgruppen U37 sitt ledernettverk er en arena for unge ledere med den hensikt å gi unge ledere et treffpunkt med mulighet for diskusjon av aktuelle problemstillinger, faglig input og relasjonsbygging.

Tunellsafari

Kl 11:00- 13:30
Bli med oss inn i Ryfast-tunellen for å se hvor langt prosjektet er kommet. Vi møtes på Rosenkildehuset for en kort orientering, og går deretter i bussen som tar oss med på kryss og tvers i tunnelene som nå begynner å bli ferdige. Det er begrenset med plasser - første mann til mølla!

StartBANK og Boligmappa for byggebransjen

Kl 8:00- 10:00
Bygg- og håndverkerbransjen jobber for å få bort de useriøse aktørerne fra markedet. StartBANK er et verktøy for å klare det. På dette møtet får du vite hvordan StartBank brukes og hvilke muligheter som finnes. Vi tar også for oss Boligmappa - et felles bransjeløft på nett for forbedret tilgang til viktig boligdokumentasjon.
05 mai

Treffpunkt Sandnes - Siste nytt om bussveien

Kl 8:00- 11:00
Bussveien er regionens største samferdselsprosjekt og byggingen er i full gang. Hvordan vil Bussveien bli og hva vil den bety for utviklingen i Sandnes? På møtet får du siste nytt om Bussveien og sjefsøkonom Jan Andreassen fra Eika viser noe av de samfunnsmessige endringene Bussveien kan gi. Velkommen!
04 mai

U37 Ostepop og øl med styrearbeid

Kl 19:00- 21:00
Hvilke tanker bør man gjøre seg kjent med før man går ut og aktivt søker styreverv? Hvordan går man fram for å søke? Hvordan kan unge med mindre erfaring enn seniorer gjøre seg attraktive for styrer? Og hva innebærer det å sitte i et styre?
03 mai

Game changers: Digitalisering i energibransjen

Kl 11:00- 13:30
Undersøkelser viser at digitalisering har rykket raskere oppover på agendaen i olje- og gassbransjen i Norge enn i resten av verden. Kom og hør Roy Ruså, teknologidirektør i Petoro, og Erlend H. Vefring, forskningsdirektør hos IRIS, ta for seg mulighetene og utfordringene, når vi lanserer "game changers". Gjennom denne nye konferanseserien setter vi fokus på teknologier som vil forberede, utfordre og skape framtidsrettete endringer i næringslivet.
30 apr

Houston - City Tour!

Kl 10:30- 15:00
Bli kjent med Houston til fots og kjenn litt på varmen, naturen, dyrelivet og byutviklingen. En uformell formiddag for å lade opp til en aktiv OTC-uke.
29 apr

OTC B2B - kick off!

Kl 14:30- 17:00
Houston is an important melting pot for international businesses and the OTC attracts many visitors. Norway2OTC, The Royal Norwegian Consulate, NACC and Stavanger Chamber hereby invite our members and contacts to an informal OTC kick off  to learn more about Houston Economic Development and networking as a start to a successful week for US and Norwegian companies and business associates.
26 apr

Generalforsamling med festmiddag

Kl 19:00- 23:00
Velkommen til årets generalforsamling i Næringsforeningen.
26 apr

Treffpunkt Jæren - MEGATRENDER

Kl 11:00- 14:00
Er du interessert i fremtiden?
25 apr

Digitaliseringsskolen IV: Implementering og gevinstrealisering

Kl 8:30- 13:00
Når den digitale strategien og nye forretningsmodeller er definert, hva er så neste steg og hvordan skal du sikre deg gevinst? Det er noe av det vi vil besvare på den siste samlingen i Digitaliseringsskolen. Bli med og bli oppdatert!
25 apr

Forusmøtet 2017

Kl 8:00- 12:00
Forusmøtet er årets viktigste møteplass for alle som er opptatt av utviklingen i landets største næringsområde. Hvordan bør Framtidens Forus bli, hva skjer med Forus-planen, de nye innovative transportløsningene - og ikke minst; hva skjer med oljemarkedet? Kom og bli oppdatert, kom og delta i debatten!
24 apr

Workshop sosialt entreprenørskap

Kl 11:30- 16:00
Hvilken rolle kan sosialt entreprenørskap ha i framtidens velferdsamfunn? Hvordan kan sosialt entreprenørskap  styrkes og videreutvikles i Norge?
21 apr

Lederskolen III: Suksess i en digital verden

Kl 9:45- 13:00
Verden går inn i en digital økonomi. Det er mange norske bedrifter klar over – syv av ti sier de tror digitalisering er avgjørende for å kunne være konkurransedyktige om fem år. Men syv av ti bedrifter sier også at de ikke har en god nok strategi for å håndtere digitaliseringen.
07 apr

U.S. Embassy: Success in the U.S. market

Kl 8:30- 10:00
With an annual GDP of $18 trillion and population of over 325 million, the United States is the world’s most attractive consumer market, offering unmatched diversity, a thriving culture of innovation, and the most productive workforce. Companies of all sizes – from startups to multinationals – can find the ideas, resources, and market to succeed and grow.

06 apr

LEAN-dagen 2017

Kl 8:00- 16:00
Han er kalt mannen med gullbuksene og har ledet Norge til seks mesterskapsgull på åtte år. Thorir Hergeirsson kommer til LEAN-dagen for å snakke om hvordan bli bedre når vi allerede er best. Professor John Bessant forteller om Breakout innovation og skal lære oss å tenke ut av boksen. Du får høre Riksteatersjef Tom Remlov og mange flere spennende foredragsholdere på årets store LEAN-konferanse i Stavanger Forum, regionens viktigste møteplass for alle som er opptatt av forbedring, kvalitet og det å jobbe smartere.
04 apr

Introduksjonskurs i styrearbeid

Kl 18:30- 21:00
PLC (Petroleum Ladies Club)  har i samarbeid med Næringsforeningen i Stavanger regionen gleden av å invitere PLC medlemmer og andre kvinner til en kveld med fokus på styrearbeid og aktiv deltakelse i regionens utvikling.
04 apr

Teknologidagen 2017 - Din digitale hverdag!

Kl 8:00- 13:00
Hvilke forretningsmuligheter gir den digitale framtid din bedrift? På årets teknologidag får du vite mer om dette, møte et relevant nettverk og bli inspirert til nysatsing. Microsoft kommer, Kverneland group kommer, kommer du? Velkommen til Teknologidagen 2017 - for deg som er opptatt av framtiden til din virksomhet!
31 mar

AGENDA: Pensjon i praksis!

Kl 8:15- 9:30
AGENDA er gjort mulig i samarbeid med regionens advokater, rådgivere og aktører innenfor ulike fagfelt hvor det kommer betydelige lovendringer som kan få store konsekvenser for bedriftene. Månedens tema er pensjon, og målgruppen for møtet er den eller de i bedriften som følger opp bedriftens tjenestepensjon i praksis.

30 mar

Laugsmøte på Loftet

Kl 18:00- 21:00
Ressursgruppen for Håndverkere inviterer laugene og deres medlemmer til en samling på Loftet i Rosenkildehuset. Hver av laugene vil gi en introduksjon av seg selv, og presentere saker som er viktige og som Næringsforeningen kan være med og løfte. A-krim gruppen presenterer status for sitt arbeid for å etterforske og hindre svart arbeid, og snakker om hvordan bransjen selv kan bidra i arbeidet. Og Vidar Sagmyr skal fortelle om Byggebransjens uropatrulje.
30 mar

VESTLANDSKONFERANSEN 2017: Et hav av muligheter

Kl 9:00- 16:00
Hva skal Vestlandet leve av framover? En del av svaret ligger rett utenfor stuevinduene våre. Verden trenger mer mat og mer energi, og det kan vi levere! Vi har kompetansen, teknologien, tradisjonen og naturressursene.
29 mar

Ryfylkekonferansen 2017

Kl 9:00- 15:30
Noen sier at reiseliv er den "nye oljen" og da er Ryfylke godt posisjonert. To av Norges største ikoner ligger i Ryfylkeregionen og det bør gi enorme muligheter. På årets Ryfylkekonferanse er både stedsutvikling og reiseliv tema. Som vanlig får du siste status på areal og transportplan i Ryfylke og den pågående piloten for stedsutvikling. Blant annet kommer Trygve Kolderup fra Hvitserk, Dag Aksnes fra NCE Tourism, og turistsjefen på Geilo Pål Medhus. Kommer du?
29 mar

Framtidens lederrolle med futurist Stefan Hyttfors

Kl 8:00- 12:00
Sveriges mest kjente futurist og beste foredragsholder, Stefan Hyttfors, kommer til Næringsforeningen for å snakke om disruptive teknologier, framtidens lederrolle og hvordan du forholder deg til markedet på en troverdig, konsistent og effektiv måte. I tillegg kommer kommunikasjonsdirektør Onar Aanestad fra Difi for å snakke om hvordan rapportering kan bli en effektiv verdiskaper - i stedet for en pliktøvelse. Velkommen til et spennende møte - gull verdt for de fleste bedriftsledere og mellomledere.
28 mar

Treffpunkt Rennesøy

Kl 18:00- 21:00
I Rennesøy jobbes det fra flere hold med store planer for utvikling av næring. På møtet får vi blant annet presentert spennende prosjekter innen både hav - og landbruk. Og Greater Stavanger vil snakke om Rennesøy og felles strategi med Stavanger og Finnøy kommune. Det blir utdeling av PILÅ-prisen.
27 mar

Sertifiseringskurs BVP

Kl 8:00- 12:00
BVP er en metode for innkjøp og prosjektstyring hvor det blir lagt stor vekt på selve konkurransen. BVP er knyttet opp mot anskaffelsesregelverket og vi forventer at piloter som det henvises til er bare begynnelsen på nye modeller for innkjøp og gjennomføring i offentlig regi. Nye Veier, Statsbygg, Stavanger kommune ( ny barnehage)og det nye sykehuset er organisasjoner som har varslet at de vil benytte denne metoden.
24 mar

Fra ordrekontor til salgskontor III: Målstyring av salget

Kl 8:30- 11:30
Lenge har vi nytt godt av oljens inntog i regionen vår. Kundene har kommet til oss. I en mer kompleks og konkurranseutsatt hverdag må bedriften tenke annerledes og utvikle og implementere salgsstrategier som en del av sin hverdag. Hvordan går vi fra et ordrekontor til et salgskontor? På denne tredje samlingen i serien tar vi for oss hvilke suksesskriterier du bør lede og styre etter - med andre ord: Målstyring av salget.
23 mar

Oljetrykket 2017

Kl 12:00- 15:00
Hva sier Torbjørn Kjus om framtiden for oljeprisen, hva mener tidligere statsråd og OD-sjef Gunnar Berge vi kan lære av historien og hva kan Oddvar Vermedal fra Statoil avsløre om selskapets omstillingsprosess og digitalisering? Bli med når vi for sjette gang inviterer til Oljetrykket i Rosenkildehuset.
22 mar

Kl 19:00- 21:30
Det 33. talkshowmøtet på Grand Scene i Egersund får med seg gode folk som Tønes, Tore Renberg, Siv Grure, Rune Skandsen og Idar Sønstabø.
22 mar

Megatrender 2017

Kl 11:00- 14:00
Er du interessert i framtiden?
21 mar

Kurs i pakketering for reiselivet

Kl 9:00- 17:00
Kundene våre etterspør tilrettelagte opplevelser og markedet krever attraktive produktpakker. På kurset går vi gjennom hvordan pakker produseres og oppbygging av kalkyler. Målet er å lage nye produktpakker for salg.
17 mar

Lederskolen II: Min ledelsesfilosofi

Kl 9:45- 13:00
Alle er enige om at lederskap er viktig. De fleste er også enige om at godt lederskap er nødvendig. Men der stopper ofte enigheten. Det finnes hundrevis av forskjellige definisjoner av hva lederskap er, hvordan man skal være som leder, og hvordan man lykkes. Heldigvis finnes det mer enn et svar.
16 mar

Lærende lederskap - hver dag

Kl 12:00- 16:00
Vi inviterer til et LEAN-seminar om lærende lederskap, coaching og forbedringssykluser.
16 mar

Treffpunkt Sandnes - Utviklingen av Vagle Næringsområde

Kl 8:00- 11:00
Vagle næringsområde utvikler seg i rekordfart, og er et av de store næringsområdene i Sandnes. Hva skal til for at næringsområdet skal utvikle seg godt?
15 mar

Merkevareledelse i landbruket

Kl 8:00- 9:30
Næringsforeningens ressursgruppe for mat inviterer til frokostmøte med aktuelt tema for matbransjen og andre interesserte. Foredragsholdere på dagens møte er Inger Lise Arrestad Rettedal fra Klostergarden og Jone Wiig fra Wiig Gartneri. Kom og lær av de beste!

09 mar

Treffpunkt Ryfylke: Kompetanse og omstillingevne

Kl 17:30- 20:30
Motivasjon, utdanning og yrkesrettleiing er viktig for utvikla regionen vår. Dei vidaregåande skulane i Ryfylke tar mål av seg å vera regionale kompetansesenter for arbeidslivet. Ikkje berre for ungdommen, men og for dei vaksne for å møte arbeidslivet sine behov. På møtet får du vite korleis kompetansen i din bedrift kan aukas.
09 mar

Hvordan treffe hoppkanten med BIM i et byggeprosjekt?

Kl 10:30- 13:00
Byggebransjen er i starttgropen med å bli digitalisert. Utviklingen går raskt og de som er "med på toget" vil få økt konkurransekraft. Hvilke sentrale forhold bør avtalereguleres om BIM i et byggeprosjekt og hvilke tekniske og praktiske BIM-utfordringer kan oppstå? På dette møtet får du større kunnskap om hvordan du "BIMMER" prosjektet på best mulig vis.
08 mar

Treffpunkt Jæren - veier, tog og bompenger!

Kl 18:00- 21:00
Hvordan blir framtidens samferdsel på Jæren? Hvordan blir Fv44? Blir det dobbeltspor og hva med bompenger for næringslivet? På Treffpunkt Jæren denne gangen får vi siste status på samferdselsprosjekter og høre hva næringslivet vil ha! Som vanlig har vi lagt inn god tid til drøs. Velkommen!
24 feb

AGENDA: Ny lov om offentlige anskaffelser

Kl 8:15- 9:30
AGENDA er et nytt medlemstilbud med korte informasjonsmøter med nyheter innen regelverk og jus – kunnskap som alle næringsdrivende bør ha. Månedens tema er ny lov om offentlige anskaffelser. Hva fører den loven med seg i praksis? Velkommen til en effektiv time hos Næringsforeningen!
23 feb

U37 Ostepop og øl med Lars Helle

Kl 19:00- 21:00
Ostepop og øl er en uformell møtearena for deg som er under 37 år, og som jobber i Stavanger-regionen. Som navnet tilsier byr vi på Ostepop og øl, men også interessante personer og selskaper som gir oss innblikk i sin hverdag, forteller sin historie, snakker om muligheter i regionen og som inspirerer oss. Faglig, men like mye en unik arena til å skape nye kontakter og bygge relasjoner.
22 feb

Kl 19:00- 21:30
Kommer du på februarutgaven av Næringsforeningens talkshowmøte kan du bli bedre kjent med Ivar Hovland, Elisabeth Faret, Ragna Skipstad og Henrik Einar Seglem. Garantert både mye nytt og nyttig!
21 feb

Søviknes møter energibransjen

Kl 13:00- 15:15
Stavanger som energihovedstad, nå og i fremtiden, er temaet når vår nye olje- og energiminister Terje Søviknes møter regionens næringsliv.
21 feb

Best Value Procurement - Sertifiseringskurs klasse B -

Kl 8:00- 12:00
KURSET ER FULLTENGNET MED VED STOR NOK INTERESSE LAGER VI ET NYTT - LEGG DEG INN HER

BVP er en metode for innkjøp og prosjektstyring hvor det blir lagt stor vekt på selve konkurransen. BVP er knyttet opp mot anskaffelsesregelverket og vi forventer at piloter som det henvises til er bare begynnelsen på nye modeller for innkjøp og gjennomføring i offentlig regi. Nye Veier, Statsbygg, Stavanger kommune og det nye sykehuset er organisasjoner som har varslet at de vil benytte denne metoden.
17 feb

Festkveld for Næringsprisen i Gjesdal

Kl 19:00- 22:30
Velkommen til en festkveld for å hedre næringslivet i Gjesdal kommune. Her skal Næringsprisen 2016 og Årets Vær deles ut. Vi legger som vanlig rammene for en trivlig og litt høytidlig kveld. Vi får servert god mat, hedret prisvinnere og har lagt til rette for god underholdning.
17 feb

Fra ordrekontor til salgskontor II

Kl 8:30- 11:30
I denne samlingen ser v nærmere på salgsstrategi. Skal bedriften kunne overleve i framtiden, må salg bli en strategisk bedriftskritisk funksjon som må forankres i bedriften.
14 feb

Bedriftsbesøk hos Creator Makerspace

Kl 11:00- 13:00
Creator er et non-profit prototypeverksted som fasiliterer for alt fra hobbyentusiaster, entreprenører, oppstartsbedrifter til industri og næringsliv i regionen. Creator makerspace ble etablert i september 2015.
10 feb

Siste nytt om Bussveien!

Kl 8:00- 10:00
Europas lengste bussvei kommer et sted nær deg og din bedrift! 10 milliarder skal invisteres, byggingen er allerede i gang og planleggingen pågår for fullt. På dette møte får du aller siste nytt om framdrift, visualisert totalkonsept og vi presenterer mulighetene rundt prosjektet.
09 feb

Kl 19:30- 21:00
09 feb

Skap engasjerende og produktive møter

Kl 11:00- 13:00

Kun små grep fører til mye mer engasjerte og produktive møter. Noe som er ekstra viktig for regionen i disse dager. Kom og lær deg verktøyene som trengs for å få slagkraftige møter som gir bedre trivsel, økt engasjement og bedre resultater!

07 feb

Bedriftsbesøk Block Berge Bygg

Kl 9:00- 14:00
Block Berge Bygg ligger i det spennende næringsområdet på Orstad. Bedriften har blant annet utmerket seg på sine standardiserte og industrialiserte løsninger i byggebransjen. Vi besøker dem og får vite litt med om deres arbeidsmetoder og prosesser. Bjørn Børseth fra Nye Veier kommer også for å fortelle om NYE VEIER sine erfaringer med BVP.
07 feb

Digitaliseringsskolen III: Fra digital innsikt til løsning

Kl 8:30- 13:00

Design thinking, tjenestedesign, prototyping, lean startup, design sprint og effektkartlegging. Ulike metoder for å nå ønsket løsning i forbindelse med digitalisering og effektivisering. Du vil også raskt oppdage at digitalisering ofte henger sammen med en ny forretningsmodell. Bli med på Digitaliseringsskolen - og få en skikkelig innføring.

03 feb

AGENDA: Ny regnskapslov, ny regnskapsstandard og ny aksjelov

Kl 8:15- 9:30
AGENDA er et nytt medlemstilbud med korte informasjonsmøter med nyheter innen regelverk og jus. Hensikten er å sikre at den/de i bedriften som har ansvar for de ulike områdene skal få informasjon i tidlig fase og god tid til implementering.
02 feb

Treffpunkt Sandnes - med Ulltveit-Moe, Kyllingstad og Rummelhoff

Kl 18:00- 21:00
Hva betyr det grønne skiftet og hvilke muligheter byr dette på? Vi inviterer sammen med Vitenfabrikken til et spennende møte for å diskutere dette og får besøk av tidligere NHO president Jens Ulltveit-Moe, konserndirektør i Statoil Irene Rummelhoff, konserndirektør i IKM-gruppen Ståle Kyllingstad, styreleder for Sandnes Sparebank og Lyse, Harald Espedal, tidligere oljedirektør og inntil nylig styreleder i Petoro, Gunnar Berge og Tom Hetland for å diskutere framtidens energiløsninger.
01 feb

Energiåret 2017: Oljå - en næring i endring

Kl 9:00- 12:00
Vår viktigste næring er i endring - på godt og vondt. Sjelden har omstillingsbehovet vært større, og sjelden har det vært viktigere å sørge for gode rammetingelser og tilgang på nye letearealer!
27 jan

Lederskolen I: Kan man lykkes med god lederkommunikasjon?

Kl 9:40- 13:00
På årets første samling i Lederskolen får vi besøk av Dr. Gillian Warner-Søderholm. På agendaen står kommunikasjon og ledelse - et tema de fleste av oss aldri kan få nok kunnskap om.
26 jan

Byggebørsen 2017

Kl 18:00- 21:00
Vil du vite hvilke prosjekter som kommer i de nærmeste årene? Da er Byggebørsen plassen. Arrangementet har blitt en tradisjon og her møtes store deler av bransjen. Vær rask å meld deg på  - i fjor ble det fullt.
26 jan

Vekstmuligheter i solenergi

Kl 8:30- 11:00
Forretningsmulighetene innen fornybar energi vokser raskt, og innen solenergi er det i ferd med å bli brennhett! Kom og bli oppdatert. Kom og bli inspirert!
25 jan

Kl 19:00- 21:30
Møt Eigersunds nye rådmann, Gro Anita Trøan, direktøren i Smedvig Eiendom, Jostein Kalsheim, multigrunderen Øyvind Espeland og lederen for Dalane Utdanningssenter, Gudrun Ellingsen, på årets første talkshowmøte.  Alle har noe interessant og nyttig Johan Aakre kan spørre om. De humoristiske og musikalske mellomspillene står Ingvar Hovland og Øystein Ellingsen for.
25 jan

Byggmester Tunge er Årets Bedrift 2016 i Randaberg

Kl 8:00- 10:00
Vi gratulerer Byggmester Tunge som Årets bedrift 2016.
19 jan

Teknologibørsen 2017

Kl 8:00- 12:00
Hva kan IT- og teknologibransjen i Stavanger-regionen forvente seg i året som kommer? Hvordan tenker de store kundene? Det vil IT-sjef i Stavanger kommune, Stein Ivar Rødland, IT-direktør i Helse Vest IKT, Erik M. Hansen, Carsten Falk Hammershøj fra Statoil og Egil Bredgaten fra Telenor forsøke å gi et godt svar på når vi nå inviterer til Teknologibørsen.
18 jan

Rogaland på børs: Utsikter 2017

Kl 8:00- 12:30
Hvordan er utsiktene for norsk økonomi? Og hva skjer i Rogaland? For 12. gang inviterer DNB og Næringsforeningen til Rogaland på børs: Utsikter 2017. På plass er senioranalytiker Eirik Larsen. Vi får også besøk av Hilde Tonne, prosjektleder for forprosjektet DigitalNorway-Toppindustrisenteret.
17 jan

Lær av de beste i Gjesdal: Ledelse i tøffe tider

Kl 9:00- 12:00
Hva om vi lærer av hverandre? Svaret på dette ble en kompetansedelingsserie som har slått godt an. For fjerde gang deles unik kunnskap i denne serien, og vi har fått med oss Leif Gautestad fra Ålgård Håndballklubb.
13 jan

Salg og eksport til nye markeder

Kl 11:00- 13:30
Eksport og nye markeder kan gi uante muligheter for økt business. Hvor finnes de nye markedene? Hvilke regelverk og feller bør man være obs på før oppstart? Dette møtet tar opp helt konkrete råd for oppstart av virksomhet i utlandet.
13 jan

Innspillsmøte til Forus-planen (IKDP)

Kl 8:00- 10:30
Du inviteres herved til informasjon og dialog om planarbeidet for Forus. Utviklingsretningen er nå vedtatt av styret og planarbeidet går over i en ny fase. Interkommunal kommunedelplan for Forus (IKDP Forus) er et plansamarbeid mellom de tre kommuner Stavanger, Sandnes og Sola.
05 jan

Aksjeåret 2017

Kl 11:00- 13:30
Møtet som påvirker aksjekursene på Oslo Børs er tilbake. Geir Tjetland har overtatt for kollega Kristoffer Stensrud og viderefører aksjeduellen mot Peter Hermanrud. Hvem har lykkes best med sine aksjetips for 2016 og, ikke minst; hva er tipsene for 2017?