Kallesten
Rådmennene tilbakeviser en del av Eiterjords påstander, og mener han konkluderer for tidlig i bybanesaken.

- Gunnar Eiterjord lite kritisk

DEBATT: Eiterjord uttaler til Rosenkilden at han har opplevd mye rart i bybanesaken og underbygger dette med følgende påstand: "For eksempel har sentrale kommunale administratorer forsøkt å få fjernet mine svært godt kvalifiserte fagmedarbeidere fra videre utredningsarbeid, fordi de ikke oppfattes som "bybanevennlige" nok". Som øverste administrative ledere i Stavanger, Sandnes og Sola kommuner vil vi tilbakevise denne påstanden på det sterkeste.

En faglig styringsgruppe med representanter for Rogaland fylkeskommune, Statens vegvesen, Jernbaneverket og kommunene Stavanger, Sandnes og Sola avsluttet i oktober 2009 en konseptvalgutredning for transportsystemet på Jæren, med hovedvekt på byområdet. Styringsgruppen var ledet av Rogaland fylkeskommune ved Gunnar Eiterjord. På bakgrunn av en samlet vurdering av kravoppfyllelse og økonomi anbefalte flertallet i styringsgruppen, som besto av Rogaland fylkeskommune, kommunene Stavanger, Sandnes og Sola og Jernbaneverket, bybanekonseptet for videre planlegging av transportsystemet. Gunnar Eiterjord var en del av dette flertallet og tok ikke dissens på denne anbefalingen.
LES INTERVJUET MED EITERJORD HER!
Konseptvalgutredningen er nå til kvalitetssikring. På grunnlag av innspill fra kvalitetssikrerne har samferdselsdepartementet bedt om at det gjennomføres en tilleggsutredning. Den faglige styringsgruppen for konseptvalgutredningen ble gjenopprettet i 2011 for å gjennomføre tilleggsutredningen. Det pågår nå et omfattende faglig arbeid hvor kravene til transportkonseptene vurderes på ny og hvor både bybanekonseptet og buswaykonseptet optimaliseres for å oppfylle kravene best mulig. Det utarbeides en omfattende regional transportmodell for å teste konseptene. Det skal også gjennomføres en samfunnsøkonomisk analyse av prissatte og ikke prissatte konsekvenser av konseptene. I dette arbeidet gjøres det nytte av erfaringene fra konseptvalgutredningene for Bergensregionen, Kristiansandsregionen og Tromsø, som alle er laget senere enn vår konseptvalgutredningen.
Vår region trenger utvilsomt et høykvalitets kollektivsystem for å møte den sterke trafikkveksten som forventes i årene fremover. Og vi vet med sikkerhet at både tog og buss vil inngå i dette kollektivsystemet. Hvorvidt også bybane vil inngå i dette kollektivsystemet, får tiden vise. Vi forventer at den faglige styringsgruppen vil komme med en grundig tilleggsutredning som gir en tydelig anbefaling. Før denne anbefalingen foreligger, vil vi vente med å trekke bombastiske konklusjoner.
For Gunnar Eiterjord er det tydeligvis ikke nødvendig å vente på denne tilleggsutredningen. Han fører tilsynelatende en personlig kamp mot bybanen. I denne kampen er han lite kritisk til sannhetsgehalten i de påstandene han kommer med.
I fjor høst påsto han i et notat til fylkesrådmannen at et fullt utbygd bybanenett i 2040 vil ha en driftskostnad som er nærmere en halv milliard kroner høyere enn beregnet i konseptvalgutredningen. Til tross for at dette var et internt notat som bare få personer i fylkeskommunen skulle ha tilgang til, ble det lekket til pressen. Fylkesrådmannen har etter en grundig vurdering konkludert med at det ikke var grunnlag for denne påstanden.
Etter tiltagende frustrasjon blant våre fagfolk over vanskelige samarbeidsforhold i arbeidet med konseptvalgutredningen tok rådmennene i Stavanger, Sandnes og Sola i desember i fjor kontakt med fylkesrådmannen. Vi påpekte behovet for å etablere en bedre samarbeidsarena mellom kommunene, fylkeskommunen og de statlige etatene for å utrede transportløsningene i byområdet på faglige premisser. Det ble i den forbindelse pekt på det problematiske i at en sentral aktør som Gunnar Eiterjord har låst seg til bestemte konklusjoner i en prosess der det enda gjenstår et omfattende utredningsarbeid. Dette svekker tilliten til at det samlede plan- og transportfaglige miljøet i regionen arbeider faglig, og med gjensidig tillit og respekt for hverandre.
Vi har aldri bedt om at noen av Gunnar Eiterjords medarbeidere fjernes fra videre utredningsarbeid. Vårt anliggende var og er å etablere et godt samarbeid mellom fylkeskommunen og kommunene, tuftet på gjensidig respekt og faglighet. Dette har dessverre ikke latt seg gjøre med Gunnar Eiterjord som samferdselssjef.

Ingrid Nordbø, rådmann Sola kommune
Tore Sirnes, rådmann Sandnes kommune
Inger Østensjø, rådmann Stavanger kommune

Skriv ut Tilbake til oversikten

Siste fra Debatt

• Næringslivet velger sine slag

25. mai 2016
    DEBATT: Bedriftene og næringslivsledere blir kritisert for manglende engasjement på ja-siden i spørsmålet om en storkommune. Det er en diskusjon på feil premisser, skriver Harald Minge.
  • Det går alltid et tog

11. mai 2016
    Når det så som dystrest ut for leverandørindustrien i Stavanger-regionen, banket plutselig NSB på døren til Næringsforeningen.
  • Styrelederen: Straff for egen feighet

04. mai 2016
    Flertallet på Stortinget og regjeringen vegrer seg for å ta ansvar og sørge for den kommunestrukturen de mener er best for landet. Samtidig varsler de nå et inntektssystem som straffer kommunene på Jæren og andre som frivillig sier nei til kommunesammenslåing. Det er toppen på feighet.
  • Styrelederen: Ikke si nei takk til de nye ”oljeselskapene”

06. apr 2016
    Dersom reiseliv er den nye oljen, må vi ta imot de utenlandske ”oljeselskapene” som vil investere og etablere seg her med åpne armer. Derfor er det fantastisk at den kinesiske milliardæren Dong Guo og selskapet hans, Empery, har etablert seg her.
  • Lederen: På vakt!

08. apr 2016
    Stemningen var løssluppen under Logistikkdagen i november da Ketil Solvik-Olsen rettet en pekefinger mot forsamlingen av politikere og næringslivsledere: ”Ikkje kødd det til nå”, sa han og siktet til behovet for framdrift i planarbeidet. Det viktige nå er imidlertid at samferdselsministeren står løpet sammen med regionen fram mot Nasjonal transportplan. Det er nemlig grunn til en viss bekymring.