colliers
Kjære ansatte, nå er det på tide å gi litt f

Dette er et åpent brev til alle ansatte i Melvær&Co: En eller annen studie i 2014 tok for seg tre grupper som skulle løse samme problem. De som var positivt innstilte, de som var negativt innstilte og de som var likegyldige. De med positiv innstilling slo de negative, men ble på sin side knust av de likegyldige.

Regionen er igjen inne i en travel periode. Det koker på kontoret og det er kø på printeren. Vi blir engasjerte, vi blir stressa, vi blir glade og av og til litt gale. Vi bryr oss. Men det bør vi slutte med, i alle fall litt.

Som den pliktoppfyllende fjotten jeg er, har jeg i møte med likegyldigheten ofte funnet den skummel og latt meg irritere. Det er ikke lenge siden jeg begynte å forstå hvor viktig det kan være å ikke bry seg.

Blø for drakta

Når temperaturen stiger og det koker i topplokket, er det lurt å huske på at de som gir litt faen, jobber bedre enn de som blør for drakta. Joda, vi har tidligere snakket om hvor viktig det er å blø for drakta, men nå vil jeg slå et slag for å gi litt faen.

Bare tenk over det. Hvis du skal løse en idé på vegne av en kunde eller løse et problem, da er det ikke den som slåss med nebb og klør for en idé, som nødvendigvis kommer opp med den beste løsningen til slutt. Hvis man evner å gå fra gode ideer, bygge på andres ideer og se kundens utfordring i et objektivt og nøytralt lys, kan man finne frem til de beste ideene.

Nøytral tilnærming

Det er også min erfaring at hvis du som leder, av ett eller annet slag, skal delegere arbeid, er en nøytral tilnærming viktig. Du kan være stressa over tidsfrister og branntilløp på dass, men krisemaksimering og svette panner får verken jobben gjort bedre eller raskere.

Med noen kunder er det slik at vårt arbeid kan ha store positive konsekvenser, spesielt når vi jobber for samfunnsaktører. Samtidig er det også slik at vi i det daglige jobber med lavrisikogreier. Hvis vi gjør en feil, er det ingen som dør, ingen får vondt i lillefingeren en gang. Og vet dere hva, det er lov å gjøre feil. Du kommer uansett til å gjøre færre feil når du gir litt mer faen. Fordi dette med å bry seg mindre handler, paradoksalt nok, også om å bry seg mer. Vi mennesker har faktisk ikke kapasitet til å bry oss om absolutt alt, og hvis vi lærer å bry oss der det teller, blir resultatet av arbeidet bedre.

Ikke alt

Det sier seg nesten selv. Ikke bry deg for mye om skissen, men bry deg om det du skal publisere. Våg å ikke bry deg når det ikke teller, for da har du mer å gi når det teller.

Jeg elsker positive folk, og jeg ønsker at alle skal bidra til positivitet og humor i arbeidshverdagen. Men jobben er ikke alt. Det er viktig å ikke bry seg for mye om jobben. En annen undersøkelse, gi faen i hvilken, viser at det ikke er sunt å la jobben din definere deg som person. Hvor mye snakker du om jobb i sosiale sammenhenger? Det er sunt å passe på at andre roller i livet ditt er med på å definere hvem du identifiserer deg som.

Du synes kanskje dette høres enkelt ut, å ikke bry seg, men for meg har det ikke kommet av seg selv, og det er faktisk noe jeg jobber med på daglig basis.

Avhengige

Professor Elizabeth R. Thornton har skrevet en bok med en altfor lang tittel. Der peker hun på at mange av oss er blitt avhengige av at andre liker oss og tror vi er smarte. Vi evaluerer oss selv i lys av andre. Mange lider av perfeksjonisme mens noen av oss drives av å kontrollere andre og utfall. Alt dette gjør det svært vanskelig å ikke bry seg på en meningsfull måte.

Samfunnet oppdrar oss til å bry oss om hva andre synes om oss. Bry oss om konvensjoner, normer og ikke minst idealer. Vi sier ofte at vi må tenke utenfor boksen – men da må vi samtidig gi faen i normene.

Jeg er stolt over at vår organisasjon preges av hardtarbeidende og pliktoppfyllende folk, men dere må lære å gi faen.

Av Andreas  Melvær, kreatør og daglig leder i  Melvær&Co

Skriv ut Tilbake til oversikten

Siste fra Debatt

• Næringsforeningen og LO

17. feb 2019
    For Næringsforeningen er et tett samarbeid med LO Rogaland helt nødvendig når vi skal løfte regionen og sikre nye arbeidsplasser. Vi skal ikke bare ha en tett dialog og et nært næringspolitisk samarbeid, men også bindende avtaler og konkrete fellesprosjekter.
  • Nytt år i lykkelandet

05. feb 2019

Det er mye å feire i 2019. Det er 50 år siden vi fant Ekofisk. Med oljen kom det store muligheter og store utfordringer.
  • Etikk, takk!

30. jan 2019

Digital etikk. Smak på uttrykket. For i 2019 kommer dette temaet til å få mye oppmerksomhet.

• Makta kan påvirkes

29. jan 2019
    Skal vårt demokrati fungere godt, bør kunnskapen om hvordan vi kan påvirke politikken deles med flest mulig. Derfor er det kjærkommet at det er skrevet en selvhjelpsbok om effektiv påvirkning av makta.
  • Kronikk: Verktøy og vilje

15. jan 2019

Automasjon skremmer vettet av folk. Vil roboter virkelig ta over alt? Beveger vi oss inn i en teknologiapokalypse?