Smedvig
Kjære ansatte, nå er det på tide å gi litt f

Dette er et åpent brev til alle ansatte i Melvær&Co: En eller annen studie i 2014 tok for seg tre grupper som skulle løse samme problem. De som var positivt innstilte, de som var negativt innstilte og de som var likegyldige. De med positiv innstilling slo de negative, men ble på sin side knust av de likegyldige.

Regionen er igjen inne i en travel periode. Det koker på kontoret og det er kø på printeren. Vi blir engasjerte, vi blir stressa, vi blir glade og av og til litt gale. Vi bryr oss. Men det bør vi slutte med, i alle fall litt.

Som den pliktoppfyllende fjotten jeg er, har jeg i møte med likegyldigheten ofte funnet den skummel og latt meg irritere. Det er ikke lenge siden jeg begynte å forstå hvor viktig det kan være å ikke bry seg.

Blø for drakta

Når temperaturen stiger og det koker i topplokket, er det lurt å huske på at de som gir litt faen, jobber bedre enn de som blør for drakta. Joda, vi har tidligere snakket om hvor viktig det er å blø for drakta, men nå vil jeg slå et slag for å gi litt faen.

Bare tenk over det. Hvis du skal løse en idé på vegne av en kunde eller løse et problem, da er det ikke den som slåss med nebb og klør for en idé, som nødvendigvis kommer opp med den beste løsningen til slutt. Hvis man evner å gå fra gode ideer, bygge på andres ideer og se kundens utfordring i et objektivt og nøytralt lys, kan man finne frem til de beste ideene.

Nøytral tilnærming

Det er også min erfaring at hvis du som leder, av ett eller annet slag, skal delegere arbeid, er en nøytral tilnærming viktig. Du kan være stressa over tidsfrister og branntilløp på dass, men krisemaksimering og svette panner får verken jobben gjort bedre eller raskere.

Med noen kunder er det slik at vårt arbeid kan ha store positive konsekvenser, spesielt når vi jobber for samfunnsaktører. Samtidig er det også slik at vi i det daglige jobber med lavrisikogreier. Hvis vi gjør en feil, er det ingen som dør, ingen får vondt i lillefingeren en gang. Og vet dere hva, det er lov å gjøre feil. Du kommer uansett til å gjøre færre feil når du gir litt mer faen. Fordi dette med å bry seg mindre handler, paradoksalt nok, også om å bry seg mer. Vi mennesker har faktisk ikke kapasitet til å bry oss om absolutt alt, og hvis vi lærer å bry oss der det teller, blir resultatet av arbeidet bedre.

Ikke alt

Det sier seg nesten selv. Ikke bry deg for mye om skissen, men bry deg om det du skal publisere. Våg å ikke bry deg når det ikke teller, for da har du mer å gi når det teller.

Jeg elsker positive folk, og jeg ønsker at alle skal bidra til positivitet og humor i arbeidshverdagen. Men jobben er ikke alt. Det er viktig å ikke bry seg for mye om jobben. En annen undersøkelse, gi faen i hvilken, viser at det ikke er sunt å la jobben din definere deg som person. Hvor mye snakker du om jobb i sosiale sammenhenger? Det er sunt å passe på at andre roller i livet ditt er med på å definere hvem du identifiserer deg som.

Du synes kanskje dette høres enkelt ut, å ikke bry seg, men for meg har det ikke kommet av seg selv, og det er faktisk noe jeg jobber med på daglig basis.

Avhengige

Professor Elizabeth R. Thornton har skrevet en bok med en altfor lang tittel. Der peker hun på at mange av oss er blitt avhengige av at andre liker oss og tror vi er smarte. Vi evaluerer oss selv i lys av andre. Mange lider av perfeksjonisme mens noen av oss drives av å kontrollere andre og utfall. Alt dette gjør det svært vanskelig å ikke bry seg på en meningsfull måte.

Samfunnet oppdrar oss til å bry oss om hva andre synes om oss. Bry oss om konvensjoner, normer og ikke minst idealer. Vi sier ofte at vi må tenke utenfor boksen – men da må vi samtidig gi faen i normene.

Jeg er stolt over at vår organisasjon preges av hardtarbeidende og pliktoppfyllende folk, men dere må lære å gi faen.

Av Andreas  Melvær, kreatør og daglig leder i  Melvær&Co

Skriv ut Tilbake til oversikten

Siste fra Debatt

• Når de ansvarlige fornekter at omstillingen går dårlig

16. apr 2019
    Ikke alle reformer, omorganiseringer og endringsprosesser blir en suksess, snarere tvert om, de havner i en hengemyr der man ikke kommer noen vei. Da er det to løsninger: Man kan erkjenne utfordringene og endre kurs, eller man kan ta på seg øreklokker og sveisebriller og håpe det går over. Mange endringsledere velger det siste.
  • En ny energiarena

16. apr 2019
    Skulle vi fulgt trenden skulle vi ikke bygget vindmøller, men softwaren som driver vindmølleparker. I vår iver etter omstilling skulle vi ikke sett på det grønne, men det digitale.
  • Det grønne skiftet koster – men hvor mye?

16. apr 2019
    Utfordringene står i kø for Stavanger-regionen når vi skal foreta det grønne skiftet mot et samfunn med lavere klimagassutslipp.
  • Energikommentaren: Energi, miljø og markedskrefter

15. apr 2019
    Når det argumenteres for at vi må senke forbruket av alkohol har jeg aldri hørt noen foreslå at Norge må forby produksjon av alkohol. Jeg har aldri hørt noen si at vi må legge ned Løiten Brenneri, Lervig Bryggeri eller kvitte oss med Berentsens i Egersund. Alle skjønner at det alltid vil være et tilbud dersom det er etterspørsel. Altså er det forbruket som må begrenses. Slik fungerer markedskreftene. Utbudet av varer og tjenester vil alltid tilpasses markedet.
  • – Planleggerne gikk i motsatt retning av bestillingen

09. apr 2019
    11. april er D-dagen for Forus-planen! Da legger IKDP-administrasjonen frem sitt endelige forslag etter ikke mindre en to høringsrunder. Etter en elendig planprosess, hastverksarbeid og en lite lyttende administrasjon som har misforstått oppgaven, er spørsmålet om planen inntil videre bare bør legges i en skuff eller om det er mulig å fatte et vedtak før høstens valg, slik politikerne ønsker.