Kallesten
Leder: Ring 950 96 852 og be om en lærling

Leder: Ring 95096852 og be om en lærling

«Vi hadde aldri vært der vi er i dag uten de unge i bedriften. Det er de som har tatt oss videre». Dette utsagnet kommer fra Geir Austigard, konsernsjef Øglænd system.

Toppsjefen i Øglænd system lar aldri en mulighet til å framheve behovet for ung og oppdatert arbeidskraft gå fra seg. Bedriftene trenger friskt blod, enten fra de videregående skolene, universitetene eller høgskolene. I disse dager yrer det av liv på utdanningsinstitusjonene. Det er semesterstart på Universitetet og BI, og de mange videregående skolene fylles opp med nye håpefulle og spente ungdommer. Etter noen år skal de ut i arbeidslivet med kompetansepåfyllet og arbeidskraften som regionens bedrifter er helt avhengige av. Vår viktigste kapital framover er denne kunnskapen. Da må vi også ta vare på den. Det er vi ikke alltid like flinke til.
Fortsatt er det nemlig altfor mange elever med fagutdanning som står uten læreplass. Derfor oppfordrer Næringsforeningen sine medlemmer til en ny dugnad. Etter vår augustkampanje i fjor meldte 30 nye lærebedrifter seg i innspurten. Ingen av dem har angret. I år håper vi at minst like mange ringer sitt nærmeste opplæringskontor og ”redder” en ung ressurs eller fem inn i arbeidslivet.

En utmerket rekrutteringsmetode
«Er du klar til det snur?», er tittelen på fylkeskommunens lærlingekampanje. Det er en betimelig påminnelse til mange bedrifter som har vært preget av nødvendige kostnadskutt og nedbemanninger. Det går betydelig raskere å kvitte seg med kompetanse enn å skaffe seg ny. I tillegg til det kollektive ansvaret næringslivet bør ta for å holde ungdommen i arbeid og sørge for kontinuitet av kompetent arbeidskraft, er lærlingeordningen en utmerket rekrutteringsmetode for den enkelte bedrift. Lønnskostnaden er lav og bedriften får mulighet til å «forme» lærlingen. De av oss som er mye på besøk i lærebedrifter får et innblikk i hvor bra dette kan fungere. Unge folk som får erfaring, men som samtidig gir «gamlingene» nye impulser og stiller noen annerledes spørsmål.
Så er spørsmålet om det snur? Svaret fra Næringsforeningens bedrifter tyder på det.
Ferske tall viser at 78 prosent tror at lønnsomheten i bedriften vil være bedre eller uforandret i år. Av disse varsler 47 prosent høyere omsetning. Én av tre bedrifter tror de vil ansette flere i inneværende år, mens over 50 prosent tror arbeidsstokken vil være uforandret. Undersøkelsen viser også en markert endring i positiv retning i løpet av det siste halvåret. Mange begynner å rigge seg for å vokse igjen, men det blir vanskelig uten kvalifiserte medarbeidere og ny rekruttering. På det området har denne regionen dyrekjøpt erfaring. Så er du i tvil, ta inn en lærling! Unge og vordende tømrere, automatikere og elektrikere venter på den befriende telefonen. Forpliktelsene er små, nye bedrifter kan søke om et ekstra lærlingtilskudd og byråkratiet er redusert til et minimum.

Skal ha lærlinger
Ha også i bakhodet at det offentlige kjøper varer og tjenester av næringslivet for rundt 500 milliarder kroner i året. De siste månedene har Næringsforeningen hatt en rekke leverandørmøter hvor gigantprosjekter som Rogfast og nytt sykehus på Ullandhaug blir presentert for medlemsbedriftene. Det viktige i denne sammenheng er at regjeringen nå
ønsker å bruke det offentliges innkjøpsmakt til å sikre flere lærlingeplasser. I januar ble det besluttet at på alle anleggsprosjekter og tjenester som det offentlige betaler for skal det være lærlinger. Dette gjelder også utenlandske leverandører. Verdt å tenke på hvis du vil i posisjon på de store prosjektene.
Vi må altså bli bedre på dette området, men hvilket fylke skal vi måle oss mot? Vi er allerede best i landet på antall læreplasser. Bedriftene i Stavanger-regionen har historisk sett gjort en kjempeinnsats for å sikre rekrutteringen. Ingen steder i landet finnes det flere flotte og dyktige lærebedrifter. Svaret er at vi må måle oss mot oss selv for å bli bedre og ta noen skritt videre. Hvis vi løfter sammen kan vi løfte tyngre. Løft opp telefonen nå!

Harald Minge, administrerende direktør i Næringsforeningen
Skriv ut Tilbake til oversikten

Siste fra Debatt

• Leder: Vil vi ha næringsvekst i Stavanger sentrum?

06. okt 2017
    I seks år har vi ventet på en ny sentrumsplan. Nå står hele planen i akutt fare for å krasjlande.
  • Styrelederen: Digitaliseringstrusselen - kan vi møte den?

06. okt 2017
    Den fjerde industrirevolusjonen er i gang. Digitalisering og robotisering vil knekke mange tradisjonelle næringer og ha dyptgripende påvirkning på de fleste andre, snu opp ned på forretningsmodeller og verdikjeder. Utviklingen går fort og bryter stadig nye barrierer.
  • Kronikk: Kvinnelige toppledere

30. sep 2017
    ”Har hun familie? Hvor mange barn har hun? Har hun mulighet til å reise? Har dere en ordning for vaskehjelp på direktørnivå?”.
  • Kronikk: - Flytt hovedstaden!

03. okt 2017
    «Du kan glede deg over å bo i, eller ved, Norges ubestridte øl-hovedstad», skriver Midtbyen AS, Trondheims svar på Stavanger Sentrum AS. Dette synes jeg vi skal bestride, og med god grunn.
  • Kronikk: Hvordan skape fornøyde kunder?

10. sep 2017
    Hvorfor klarer så få bedrifter å skape skikkelig fornøyde kunder, spør Terje Eide i denne kommentaren.