Kallesten
Styrelederen: Gikk du glipp av Kåkånomics?

Kronikk: Ådne Kverneland

KÅKÅ kverulantkatedralen presenterte i oktober Norges og Nordens første, beste og morsomste økonomifestival, hvor norske og internasjonale stjerner debatterte våre viktigste økonomiske problemstillinger i en uformell atmosfære på intime scener i Stavanger. Pluss konserter, teaterimpro, performance og et eget filmprogram. Men hvor var næringslivslederne, kommuneadministrasjonen og avisdebattantene?

Om økonomi. Ja faktisk: En økonomifestival. Vi snakker ofte om penger, men sjelden om økonomi. Kåkånomics tilbød et utrolig spekter av foredrag og arrangement. Her noen få eksempler: Hvordan finansiere fremtidens velferd? Hvorfor er norske kvinner så syke? Bullshit jobs og meningen med arbeid. Kunstig intelligens, roboter og arbeid. Har Trump rett? Hvor farlig er økonomisk kriminalitet for velferdssamfunnet? The economy of sleep: Er søvnmangel vår største trussel? Hva er penger? Da Gud skiftet mening – kirken i den politiske økonomien. Hvordan bli lykkelig med lite penger? Forgubbes Norge eller skal eldrebølgen avlyses?

Næringsforeningen arrangerer mange svært interessante seminarer og møter, og oppmøtet er gjennomgående godt. Kåkånomics er en mektig, kreativ bonus som leverer med en kraft vi bare kan ønske oss. OK, det skyldes til dels at Næringsforeningen er forpliktet til å drive i pluss og dermed må være litt konservative og markedsrettet, mens Kåkå Kverulantkatedralen og Kåkånomics foreløpig er begavet med romslige tilskudd fra private aktører som ser verdien av debatten i seg selv. Das Ding an sich. Byen kan selvsagt ikke satse på at disse har et evighetsperspektiv, så her må flere på banen etterhvert. Ikke minst det bestående, det vil si politikere, administrasjon, bedrifter og vi – publikum.

Imponert

Og til de som måtte være bekymret kan jeg uten videre fastslå at nei, Kåkånomics er ikke noen skummel kommunistgryte. Den var i år støttet av Handelshøyskolen ved UiS, Fritt Ord, Månebakken, TDV, Skagenfondene, Handelsbanken, Lyse, Stavanger kommune, Stavanger Aftenblad og Næringsforeningen. Dette er solide saker.

Jeg er imponert over programmet, foreleserlisten, bredden, livligheten og humoren. Kvaliteten var gjennomgående høy, lokalene velegnet, programlederne holdt tiden og engasjerte publikum. Det var artig, lærerikt og sosialt. Og det hele var herlig analogt, med tid til å reflektere og få nye tanker uten å sjekke meldingene eller VG på mobilen. Det meste utenfor normalarbeidsdagen. Slikt trenger de fleste av oss.

Ikke imponert

Jeg er ikke imponert over frammøtet. Ja, det var masse folk overalt. Men hvor var byens politikere, jeg talte fem, hvorav to var debattanter, på hovedseminaret om byutvikling, et tema som neppe kunne vært mer brennhett. Og hvor foredragsholderne var av topp kvalitet? Hvor var næringslivslederne, kommuneadministrasjonen og avisdebattantene?

Stavanger har en enestående mulighet til å gjøre Kåkånomics til økonomiens Arendalsuke. En møteplass for akademikere, politikere, næringsliv, media – og aller mest for å fremelske den gjengse interessen for fakta, forskning, spennende sammenhenger, ny kunnskap og glade lærerike stunder.

Måtte byens politikere og innbyggere neste år gjøre som Per i Kiellands vidunderlige scene fra Garman og Worse: «Per havde ingen Ide om, hvad han skulde foretage sig med en Dame, der hang ham om Halsen, og han stod derfor ganske stille. Han saa nedover det lange sorte Haar og den slanke Ryg, – og skjælvende over sin egen Dristighed lagde han sin svære Arm lempeligt omkring hende».

Still opp med pengestøtte, festivalarmbånd og dristig interesse i 2019!

Skriv ut Tilbake til oversikten

Siste fra Debatt

• Når de ansvarlige fornekter at omstillingen går dårlig

16. apr 2019
    Ikke alle reformer, omorganiseringer og endringsprosesser blir en suksess, snarere tvert om, de havner i en hengemyr der man ikke kommer noen vei. Da er det to løsninger: Man kan erkjenne utfordringene og endre kurs, eller man kan ta på seg øreklokker og sveisebriller og håpe det går over. Mange endringsledere velger det siste.
  • En ny energiarena

16. apr 2019
    Skulle vi fulgt trenden skulle vi ikke bygget vindmøller, men softwaren som driver vindmølleparker. I vår iver etter omstilling skulle vi ikke sett på det grønne, men det digitale.
  • Det grønne skiftet koster – men hvor mye?

16. apr 2019
    Utfordringene står i kø for Stavanger-regionen når vi skal foreta det grønne skiftet mot et samfunn med lavere klimagassutslipp.
  • Energikommentaren: Energi, miljø og markedskrefter

15. apr 2019
    Når det argumenteres for at vi må senke forbruket av alkohol har jeg aldri hørt noen foreslå at Norge må forby produksjon av alkohol. Jeg har aldri hørt noen si at vi må legge ned Løiten Brenneri, Lervig Bryggeri eller kvitte oss med Berentsens i Egersund. Alle skjønner at det alltid vil være et tilbud dersom det er etterspørsel. Altså er det forbruket som må begrenses. Slik fungerer markedskreftene. Utbudet av varer og tjenester vil alltid tilpasses markedet.
  • – Planleggerne gikk i motsatt retning av bestillingen

09. apr 2019
    11. april er D-dagen for Forus-planen! Da legger IKDP-administrasjonen frem sitt endelige forslag etter ikke mindre en to høringsrunder. Etter en elendig planprosess, hastverksarbeid og en lite lyttende administrasjon som har misforstått oppgaven, er spørsmålet om planen inntil videre bare bør legges i en skuff eller om det er mulig å fatte et vedtak før høstens valg, slik politikerne ønsker.