rsm
Styrelederen: Gikk du glipp av Kåkånomics?

Kronikk: Ådne Kverneland

KÅKÅ kverulantkatedralen presenterte i oktober Norges og Nordens første, beste og morsomste økonomifestival, hvor norske og internasjonale stjerner debatterte våre viktigste økonomiske problemstillinger i en uformell atmosfære på intime scener i Stavanger. Pluss konserter, teaterimpro, performance og et eget filmprogram. Men hvor var næringslivslederne, kommuneadministrasjonen og avisdebattantene?

Om økonomi. Ja faktisk: En økonomifestival. Vi snakker ofte om penger, men sjelden om økonomi. Kåkånomics tilbød et utrolig spekter av foredrag og arrangement. Her noen få eksempler: Hvordan finansiere fremtidens velferd? Hvorfor er norske kvinner så syke? Bullshit jobs og meningen med arbeid. Kunstig intelligens, roboter og arbeid. Har Trump rett? Hvor farlig er økonomisk kriminalitet for velferdssamfunnet? The economy of sleep: Er søvnmangel vår største trussel? Hva er penger? Da Gud skiftet mening – kirken i den politiske økonomien. Hvordan bli lykkelig med lite penger? Forgubbes Norge eller skal eldrebølgen avlyses?

Næringsforeningen arrangerer mange svært interessante seminarer og møter, og oppmøtet er gjennomgående godt. Kåkånomics er en mektig, kreativ bonus som leverer med en kraft vi bare kan ønske oss. OK, det skyldes til dels at Næringsforeningen er forpliktet til å drive i pluss og dermed må være litt konservative og markedsrettet, mens Kåkå Kverulantkatedralen og Kåkånomics foreløpig er begavet med romslige tilskudd fra private aktører som ser verdien av debatten i seg selv. Das Ding an sich. Byen kan selvsagt ikke satse på at disse har et evighetsperspektiv, så her må flere på banen etterhvert. Ikke minst det bestående, det vil si politikere, administrasjon, bedrifter og vi – publikum.

Imponert

Og til de som måtte være bekymret kan jeg uten videre fastslå at nei, Kåkånomics er ikke noen skummel kommunistgryte. Den var i år støttet av Handelshøyskolen ved UiS, Fritt Ord, Månebakken, TDV, Skagenfondene, Handelsbanken, Lyse, Stavanger kommune, Stavanger Aftenblad og Næringsforeningen. Dette er solide saker.

Jeg er imponert over programmet, foreleserlisten, bredden, livligheten og humoren. Kvaliteten var gjennomgående høy, lokalene velegnet, programlederne holdt tiden og engasjerte publikum. Det var artig, lærerikt og sosialt. Og det hele var herlig analogt, med tid til å reflektere og få nye tanker uten å sjekke meldingene eller VG på mobilen. Det meste utenfor normalarbeidsdagen. Slikt trenger de fleste av oss.

Ikke imponert

Jeg er ikke imponert over frammøtet. Ja, det var masse folk overalt. Men hvor var byens politikere, jeg talte fem, hvorav to var debattanter, på hovedseminaret om byutvikling, et tema som neppe kunne vært mer brennhett. Og hvor foredragsholderne var av topp kvalitet? Hvor var næringslivslederne, kommuneadministrasjonen og avisdebattantene?

Stavanger har en enestående mulighet til å gjøre Kåkånomics til økonomiens Arendalsuke. En møteplass for akademikere, politikere, næringsliv, media – og aller mest for å fremelske den gjengse interessen for fakta, forskning, spennende sammenhenger, ny kunnskap og glade lærerike stunder.

Måtte byens politikere og innbyggere neste år gjøre som Per i Kiellands vidunderlige scene fra Garman og Worse: «Per havde ingen Ide om, hvad han skulde foretage sig med en Dame, der hang ham om Halsen, og han stod derfor ganske stille. Han saa nedover det lange sorte Haar og den slanke Ryg, – og skjælvende over sin egen Dristighed lagde han sin svære Arm lempeligt omkring hende».

Still opp med pengestøtte, festivalarmbånd og dristig interesse i 2019!

Skriv ut Tilbake til oversikten

Siste fra Debatt

• I konkurranse med kriminalitet og gråsoneaktivitet

09. des 2018

Svart arbeid, aktivitet i gråsonen av regelverket og sosial dumping er en stadig økende trussel mot det norske seriøse bedrifter, vår sikkerhet og landets økonomi. Det kreves en betydelig innsats framover for å bekjempe ulovligheter, ha et oppdatert regelverk og sørge for konkurranse på like vilkår.
  • Hvordan måler vi framgang og tilbakegang?

09. des 2018

Endelig får du svaret på hvordan det egentlig står til med Stavanger-regionen! Nå presenterer vi nemlig en ny årlig økonomisk rapport basert på de reelle tallene for regionens bedrifter fra siste tiårsperiode – i kombinasjon med en helt fersk konjunkturmåling.
  • Leder: Slipp de unge til

11. nov 2018

De som er framtiden må faktisk være med å forme den, også i næringslivet!
  • Debatt: Om å løfte seg selv etter håret

09. mai 2018
    Nok en gang står en liten sykehuspost for fall, og nok en gang er en hel region i opprør. Denne gang er det 2 Øst det gjelder, det store universitetssykehusets lille rehabiliteringspost i Egersund. 2 Øst har 16 senger, og har høy ekspertise innen rehabilitering og oppfølging av kolspasienter, hjertesykdommer og ortopedi.
  • STYRELEDEREN: Forlat bybanesporet og spar en halv milliard

09. mar 2017
    I 2012 skrotet fylkespolitikerne planene om bybane og valgte i stedet å bygge bussvei. Nå, i 2017, framstår det som et valg som synes mer framtidsrettet enn noen gang. Er det da riktig å fortsatt bruke en halv milliard ekstra på å bygge bussveien med mulighet til å legge om til bybane i framtiden, spør Steinar Aasland i denne kommentaren.