Kallesten
Styrelederen: Gikk du glipp av Kåkånomics?

Kronikk: Ådne Kverneland

KÅKÅ kverulantkatedralen presenterte i oktober Norges og Nordens første, beste og morsomste økonomifestival, hvor norske og internasjonale stjerner debatterte våre viktigste økonomiske problemstillinger i en uformell atmosfære på intime scener i Stavanger. Pluss konserter, teaterimpro, performance og et eget filmprogram. Men hvor var næringslivslederne, kommuneadministrasjonen og avisdebattantene?

Om økonomi. Ja faktisk: En økonomifestival. Vi snakker ofte om penger, men sjelden om økonomi. Kåkånomics tilbød et utrolig spekter av foredrag og arrangement. Her noen få eksempler: Hvordan finansiere fremtidens velferd? Hvorfor er norske kvinner så syke? Bullshit jobs og meningen med arbeid. Kunstig intelligens, roboter og arbeid. Har Trump rett? Hvor farlig er økonomisk kriminalitet for velferdssamfunnet? The economy of sleep: Er søvnmangel vår største trussel? Hva er penger? Da Gud skiftet mening – kirken i den politiske økonomien. Hvordan bli lykkelig med lite penger? Forgubbes Norge eller skal eldrebølgen avlyses?

Næringsforeningen arrangerer mange svært interessante seminarer og møter, og oppmøtet er gjennomgående godt. Kåkånomics er en mektig, kreativ bonus som leverer med en kraft vi bare kan ønske oss. OK, det skyldes til dels at Næringsforeningen er forpliktet til å drive i pluss og dermed må være litt konservative og markedsrettet, mens Kåkå Kverulantkatedralen og Kåkånomics foreløpig er begavet med romslige tilskudd fra private aktører som ser verdien av debatten i seg selv. Das Ding an sich. Byen kan selvsagt ikke satse på at disse har et evighetsperspektiv, så her må flere på banen etterhvert. Ikke minst det bestående, det vil si politikere, administrasjon, bedrifter og vi – publikum.

Imponert

Og til de som måtte være bekymret kan jeg uten videre fastslå at nei, Kåkånomics er ikke noen skummel kommunistgryte. Den var i år støttet av Handelshøyskolen ved UiS, Fritt Ord, Månebakken, TDV, Skagenfondene, Handelsbanken, Lyse, Stavanger kommune, Stavanger Aftenblad og Næringsforeningen. Dette er solide saker.

Jeg er imponert over programmet, foreleserlisten, bredden, livligheten og humoren. Kvaliteten var gjennomgående høy, lokalene velegnet, programlederne holdt tiden og engasjerte publikum. Det var artig, lærerikt og sosialt. Og det hele var herlig analogt, med tid til å reflektere og få nye tanker uten å sjekke meldingene eller VG på mobilen. Det meste utenfor normalarbeidsdagen. Slikt trenger de fleste av oss.

Ikke imponert

Jeg er ikke imponert over frammøtet. Ja, det var masse folk overalt. Men hvor var byens politikere, jeg talte fem, hvorav to var debattanter, på hovedseminaret om byutvikling, et tema som neppe kunne vært mer brennhett. Og hvor foredragsholderne var av topp kvalitet? Hvor var næringslivslederne, kommuneadministrasjonen og avisdebattantene?

Stavanger har en enestående mulighet til å gjøre Kåkånomics til økonomiens Arendalsuke. En møteplass for akademikere, politikere, næringsliv, media – og aller mest for å fremelske den gjengse interessen for fakta, forskning, spennende sammenhenger, ny kunnskap og glade lærerike stunder.

Måtte byens politikere og innbyggere neste år gjøre som Per i Kiellands vidunderlige scene fra Garman og Worse: «Per havde ingen Ide om, hvad han skulde foretage sig med en Dame, der hang ham om Halsen, og han stod derfor ganske stille. Han saa nedover det lange sorte Haar og den slanke Ryg, – og skjælvende over sin egen Dristighed lagde han sin svære Arm lempeligt omkring hende».

Still opp med pengestøtte, festivalarmbånd og dristig interesse i 2019!

Skriv ut Tilbake til oversikten

Siste fra Debatt

• Nytt år i lykkelandet

05. feb 2019

Det er mye å feire i 2019. Det er 50 år siden vi fant Ekofisk. Med oljen kom det store muligheter og store utfordringer.
  • Etikk, takk!

30. jan 2019

Digital etikk. Smak på uttrykket. For i 2019 kommer dette temaet til å få mye oppmerksomhet.

• Makta kan påvirkes

29. jan 2019
    Skal vårt demokrati fungere godt, bør kunnskapen om hvordan vi kan påvirke politikken deles med flest mulig. Derfor er det kjærkommet at det er skrevet en selvhjelpsbok om effektiv påvirkning av makta.
  • Kronikk: Verktøy og vilje

15. jan 2019

Automasjon skremmer vettet av folk. Vil roboter virkelig ta over alt? Beveger vi oss inn i en teknologiapokalypse?
  • Fest med måte

13. jan 2019
    Bakrus henger som oftest sammen med hvor hard festen har vært. Det som ofte slår oss på en mistrøstig søndag formiddag er at vi aldri lærer.