Smedvig
Pizzabakeren har per dags dato 163 utsalgssteder i Norge, og planlegger å åpne fem til i år. Foto: Pizzabakeren

- Vi kan vokse enda mer

Pizzabakeren er den siste av fem nominerte til Årets bedrift. Pizzakjeden så dagens lys i 2003 og omsatte for 13,6 millioner det første året. Nå har de blitt Nordens største take away-pizzakjede med 163 utsalgssteder – og de vokser stadig. - Vi mener det fortsatt er rom for 30-40 utsalgssteder til i landet – og vi planlegger flere etableringer i utlandet, sier administrerende direktør Jan Henrik Jelsa.

Sammen med William Gulliksen, Hans Georg Jelsa og Arild Ask Bringeland grunnla han Pizzabakeren tilbake i 2003. De siste ti årene er det parhestene Jelsa og Gulliksen som sammen har drevet fram pizzasuksessen som har spredt seg fra Stavanger-regionen og Rogaland, og rundt om i Norge. De har også åtte Pizzabakere oppe og går i Sverige og én i Qingdao i Kina.

Det første utsalgsstedet til kjeden åpnet opp i Kleppekrossen 17. oktober 2003. Noen bord og noen stoler. Utgangspunktet var William Gulliksens «Hundvågkrossen Pizza» som han åpnet med sin partner i 1992, og «Pizzabakeren» på Tasta, som så dagens lys i 1996. Sistnevnte holder fortsatt til i de samme lokalene.

LES OGSÅ: Fem bedrifter nominert!
LES OGSÅ: Fiskå Mølle kan bli Årets bedrift
LES OGSÅ: NorDan nominert til Årets bedrift
LES OGSÅ: Altibox den tredje nominerte
LES OGSÅ: Roxel er nominert

Helt siden starten har det først og fremst handlet om take away og god smak - kombinert med konkurransedyktig pris.

- Billige lokaler og ingen restaurantdel. Det er det vi ser etter. Vi har ovner der pizzaen kommer ut når den er ferdig. Vi trenger ikke å passe på slik du må når du baker i steinovn. På den måten kan de ansatte gjøre andre ting. Det er effektivt, forteller Jelsa.

- Dersom alt går etter planen, åpner vi Pizzabakeren i Spania, Danmark og Irland neste år, forteller Jan Henrik Jelsa (t.v.), som sammen med William Gulliksen grunnla kjeden Pizzabakeren tilbake i 2003.

Franchise

Selve restaurantene i kjeden driftes gjennom såkalte franchiseavtaler. Det vil si at Pizzabakeren ikke eier sine egne restauranter, men lisensierer ut konseptet og merkevaren til de som driver hver enkelt restaurant. Det har vært god butikk for Pizzabakeren, som bare i fjor kunne notere seg for et driftsresultat på 58 millioner kroner.

- Franchisetakerne våre kan også vise til en gjennomsnittlig driftsmargin på mellom åtte og ti prosent, forteller Jelsa.

Det gjør sitt til at Pizzabakeren vokser kraftig. Bare hittil i år har de åpnet 20 nye utsalgssteder. Fem til står på trappene før vi sender opp nyttårsraketter – og ni andre i Norge er på planleggingsstadiet for 2018.

- Vi jobber dessuten med å etablere oss flere steder utenfor landets grenser. Dersom alt går etter planen, åpner vi Pizzabakeren i Spania, Danmark og Irland neste år, forteller Jelsa.

Passerer én milliard

Og siden starten i 2003, da Pizzabakeren omsatte for 13,6 millioner kroner, har de uten unntak økt betydelig hvert eneste år. Nå styrer de mot milliardomsetning i 2017.

- Vi er godt i rute i forhold til å nå målene våre for 2017, fastslår Jelsa.

En flat organisasjon med kort vei til der beslutningene tas, godt humør, god lagånd og ikke minst et godt produkt. Det er mye av suksessoppskriften til Pizzabakeren.

«Osten er det eneste vi har som er helt på kanten», er et av de mange humoristiske slagordene som går igjen når Pizzabakeren skal markedsføre seg, og som har blitt et tydelig kjennetegn på kjedens karakteristiske pizzaesker.

Hvem som til slutt går av med seieren i årets konkurranse, avgjøres 16. november. Bli med når vi feirer finalistene og kårer vinneren!

Pizzabakeren Invest AS

• Etablert i 2003.

• Hovedkontor i Sandnes.

• Landets største pizzakjede i take away-markedet med 163 utsalgssteder (franchise).

• Ansatte: 10.

• Eiere: Rolf Smedvig Hodne, Arne Incoronato, Jan Henrik Jelsa, William Gulliksen, Arild Ask Bringeland og Hans Georg Jelsa.

• Omsetning 2016: 868,1 mill. (kjede).

• Resultat før skatt 2016: 58,3 mill.