Kallesten
Pizzabakeren har per dags dato 163 utsalgssteder i Norge, og planlegger å åpne fem til i år. Foto: Pizzabakeren
Pizzabakeren har per dags dato 163 utsalgssteder i Norge, og planlegger å åpne fem til i år. Foto: Pizzabakeren

- Vi kan vokse enda mer

- Vi kan vokse enda mer

Pizzabakeren er den siste av fem nominerte til Årets bedrift. Pizzakjeden så dagens lys i 2003 og omsatte for 13,6 millioner det første året. Nå har de blitt Nordens største take away-pizzakjede med 163 utsalgssteder – og de vokser stadig. - Vi mener det fortsatt er rom for 30-40 utsalgssteder til i landet – og vi planlegger flere etableringer i utlandet, sier administrerende direktør Jan Henrik Jelsa.

Sammen med William Gulliksen, Hans Georg Jelsa og Arild Ask Bringeland grunnla han Pizzabakeren tilbake i 2003. De siste ti årene er det parhestene Jelsa og Gulliksen som sammen har drevet fram pizzasuksessen som har spredt seg fra Stavanger-regionen og Rogaland, og rundt om i Norge. De har også åtte Pizzabakere oppe og går i Sverige og én i Qingdao i Kina.

Det første utsalgsstedet til kjeden åpnet opp i Kleppekrossen 17. oktober 2003. Noen bord og noen stoler. Utgangspunktet var William Gulliksens «Hundvågkrossen Pizza» som han åpnet med sin partner i 1992, og «Pizzabakeren» på Tasta, som så dagens lys i 1996. Sistnevnte holder fortsatt til i de samme lokalene.

LES OGSÅ: Fem bedrifter nominert!
LES OGSÅ: Fiskå Mølle kan bli Årets bedrift
LES OGSÅ: NorDan nominert til Årets bedrift
LES OGSÅ: Altibox den tredje nominerte
LES OGSÅ: Roxel er nominert


Helt siden starten har det først og fremst handlet om take away og god smak - kombinert med konkurransedyktig pris.

- Billige lokaler og ingen restaurantdel. Det er det vi ser etter. Vi har ovner der pizzaen kommer ut når den er ferdig. Vi trenger ikke å passe på slik du må når du baker i steinovn. På den måten kan de ansatte gjøre andre ting. Det er effektivt, forteller Jelsa.


- Dersom alt går etter planen, åpner vi Pizzabakeren i Spania, Danmark og Irland neste år, forteller Jan Henrik Jelsa (t.v.), som sammen med William Gulliksen grunnla kjeden Pizzabakeren tilbake i 2003.

 

Franchise

Selve restaurantene i kjeden driftes gjennom såkalte franchiseavtaler. Det vil si at Pizzabakeren ikke eier sine egne restauranter, men lisensierer ut konseptet og merkevaren til de som driver hver enkelt restaurant. Det har vært god butikk for Pizzabakeren, som bare i fjor kunne notere seg for et driftsresultat på 58 millioner kroner.

- Franchisetakerne våre kan også vise til en gjennomsnittlig driftsmargin på mellom åtte og ti prosent, forteller Jelsa.

Det gjør sitt til at Pizzabakeren vokser kraftig. Bare hittil i år har de åpnet 20 nye utsalgssteder. Fem til står på trappene før vi sender opp nyttårsraketter – og ni andre i Norge er på planleggingsstadiet for 2018.

- Vi jobber dessuten med å etablere oss flere steder utenfor landets grenser. Dersom alt går etter planen, åpner vi Pizzabakeren i Spania, Danmark og Irland neste år, forteller Jelsa.

 

Passerer én milliard

Og siden starten i 2003, da Pizzabakeren omsatte for 13,6 millioner kroner, har de uten unntak økt betydelig hvert eneste år. Nå styrer de mot milliardomsetning i 2017.

- Vi er godt i rute i forhold til å nå målene våre for 2017, fastslår Jelsa.

En flat organisasjon med kort vei til der beslutningene tas, godt humør, god lagånd og ikke minst et godt produkt. Det er mye av suksessoppskriften til Pizzabakeren.

«Osten er det eneste vi har som er helt på kanten», er et av de mange humoristiske slagordene som går igjen når Pizzabakeren skal markedsføre seg, og som har blitt et tydelig kjennetegn på kjedens karakteristiske pizzaesker.

 

Hvem som til slutt går av med seieren i årets konkurranse, avgjøres 16. november. Bli med når vi feirer finalistene og kårer vinneren!



Pizzabakeren Invest AS

• Etablert i 2003.

• Hovedkontor i Sandnes.

• Landets største pizzakjede i take away-markedet med 163 utsalgssteder (franchise).


• Ansatte: 10. 


• Eiere: Rolf Smedvig Hodne, Arne Incoronato, Jan Henrik Jelsa, William Gulliksen, Arild Ask Bringeland og Hans Georg Jelsa.

• Omsetning 2016: 868,1 mill. (kjede).

• Resultat før skatt 2016: 58,3 mill.

annonse formuesforvaltning
Skriv ut

Flere nyheter

  • NorDan ble Årets bedrift 2017

    16. nov 2017
    Dør- og vindusprodusenten NorDan ble torsdag kveld kåret til Årets bedrift i Stavanger-regionen. Fra sitt hovedkontor på Moi har prisvinneren tredoblet den årlige omsetningen fra begynnelsen på 2000-tallet til i dag.
  • Her er de fem nominerte til Årets bedrift

    15. nov 2017
    Her er de fem nominerte til Årets bedrift. Torsdag kveld kåres vinneren.
  • Må vente på trasévalget

    14. nov 2017
    Regionen må fortsatt belage seg på å vente på avgjørelsen om hvor den nye traséen for E39 mellom Sandnes og Kristiansand blir lagt.
  • - Vi trenger E39-avklaring

    13. nov 2017
    - Siden regjeringen og statsråd Ketil Solvik-Olsen bestemte seg for å utrede flere alternative traseer for E39, har flere viktige vegprosjekter i regionen blitt satt på vent. I tillegg har det ført til uforutsigbarhet for utvikling av viktige næringsområder. Nå er det på høy tid med en avklaring, sier administrerende direktør Harald Minge i Næringsforeningen.
  • Vokste seg gjennom oljenedturen

    09. nov 2017
    Roxel er den fjerde av fem nominerte til Årets bedrift. Selskapet har vokst kraftig siden starten i 2010 og har samtidig tatt store steg fra olje- og gassindustrien og inn i bygg- og anleggsbransjen på land. – Vi hadde en visjon om å lage et systemhus for tekniske tjenester og produkter, som med utgangspunkt i dyktige fagfolk kunne levere til en rekke områder både offshore og onshore, forteller administrerende direktør, Dag Øyvind Meling.
  • - Få kapitalen hjem

    08. nov 2017
    Regionen må trykke på de rette knappene for å skape nye arbeidsplasser, mener BI-professor Torger Reve. Stikkord er kunnskapsbaserte klynger, innovative økosystemer og å hente kapitalen hjem.
  • Sørger for internett til 480.000 husstander

    07. nov 2017
    Altibox er årets tredje nominerte til Årets bedrift. Da Lyse startet satsingen på fiber i privatmarkedet i 2002, var målet å nå 28.000 kunder innen 2017. Fasiten i dag er at Altibox-partnerskapet har koblet opp 480.000 husstander og fortsetter veksten. – Lyse og Altibox satset på innovative løsninger, på et tidspunkt mange mente fiber ikke var nødvendig, forteller administrerende direktør i Altibox, Thomas Skjelbred.