SAS
Harald Minge

- Vi trenger E39-avklaring

- Siden regjeringen og statsråd Ketil Solvik-Olsen bestemte seg for å utrede flere alternative traseer for E39, har flere viktige vegprosjekter i regionen blitt satt på vent. I tillegg har det ført til uforutsigbarhet for utvikling av viktige næringsområder. Nå er det på høy tid med en avklaring, sier administrerende direktør Harald Minge i Næringsforeningen.

Tirsdag møter Minge og resten av næringslivet i regionen statsråden på Logistikkdagen på Forus.

- Store investeringer står nå på vent i påvente av valg av trasé for stamveien E39. Store investeringer er dessuten allerede gjort i god tro på at den politisk vedtatte infrastrukturen skal komme på plass, sier Minge,

Han viser blant annet til Statens vegvesen sitt siste forslag til ny bompakke på Jæren, hvor to av de viktigste prosjektene er tatt bort; Tverrforbindelsen, altså vegforbindelsen mellom E39 og RV 44 ved godsterminalen på Ganddal i Sandnes kommune, samt omkjøringsveien til Kverneland. Dette er prosjekter som kreves for å utvikle næringsområder som er planlagte, og det er prosjekter som for lengest er lovet at skulle komme på plass.

- Uforutsigbarheten vi nå opplever er alvorlig både i forhold til muligheten til å kunne gjennomføre forutsigbare investeringer - og når det gjelder attraktivitet. Det er investert betydelig og planlagt ytterligere både på Øksnevad, Vagle og Kverneland, hvor disse to vegstrekningene er svært sentrale forutsetninger. Regionen ønsker dessuten å tiltrekke seg store bedrifter og vi er redd vår attraktivitet svekkes betydelig av uforutsigbarheten knyttet til infrastrukturprosjektene i vår region, sier Minge.

Næringsforeningen ber om at Statsråden nå tar et standpunkt og kommer med en rask avklaring av framtidig E39-trasé.

- Vi har stor respekt for at fire felt på E39 er en viktig avgjørelse. Men nå er det på høy tid å konkludere. Det er for mye som står på spill til at vi kan vente særlig mye lenger, mener Minge.

ny sintef