Kallesten

Blant Europas beste byer

ECA International har kåret Stavanger til den femte beste byen i Europa å bo i. Strategidirektør i Næringsforeningen, Inger Tone Ødegård, ser ingenting i veien for at byen gjør ytterligere et hopp opp på listen neste år.

Hvert år foretar ECA International (ECA) en rekke undersøkelser og kåringer. En av dem er over verdens beste byer å bo i for expats – personer som midlertidig eller permanent er bosatt i et annet land enn det landet han eller hun opprinnelig kommer fra.

I år som i fjor gikk København av med seieren, foran Bern, Haag, Geneve og Stavanger.

– Det er 193 land med i undersøkelsen, og noen av svarene er verd å merke seg, både for oss som bor i regionen og de bedriftene som i disse dager jobber aktivt med rekruttering, sier strategidirektør Inger Tone Ødegård i Næringsforeningen.

Faktorer

Hun viser til at elementer som gjør store utslag i undersøkelsen, er forhold som vi som bor i landet tar som en selvfølge, men som fremstår som meget attraktive verdier for dem som kan velge og vrake mellom jobber og muligheter over hele verden.

Det dreier seg om et godt helsevesen, lav kriminalitet, gode utdanningsinstitusjoner, god luftkvalitet, solid infrastruktur og såkalt «Value for money» i form av pris og tilgjengelighet på bolig og opplevelser.

– Disse verdiene er verd å merke seg for alle som jobber med rekruttering. Det skader heller ikke at vi som bor her på heltid setter pris på det vel organiserte samfunnet vi har, og sørge for å forvalte det videre på en god måte slik at vi tiltrekke oss gode studenter og arbeidstakere generelt, sier Ødegård.

Stabilt

Stavanger har ligget stabilt høyt på denne rankingen i flere år, mens København har toppet listen over tid.

– Vi vet hvilke destinasjoner vi konkurrerer med for å tiltrekke oss de beste hodene og bedriftene, sier Ødegård.

Siden 2005 har 70.000 expats vært gjennom Næringsforeningens internasjonale prosjekt gjennom ulike kurs og møteplasser, som nettopp handler om å få dem til å bli her over tid.  Den vanligste årsaken til at expats avslutter kontrakten før tiden er når ledsager ikke trives.