Frogner House
Kjell Ingolf Ropstad, Siv Jensen, Erna Solberg og Trine Skei Grande. Foto: Hans Hans Kristian Thorbjørnsen/Høyre

Delvis statlig garanti for veier

Regjeringserklæringen for den nye firpartiregjeringen varsler at det skal innføres statlig delgaranti for bompengelån til riksveiprosjekter i fylker som er nær grensen for hvor mye garantier de kan stille.  Ordningen skal gi en reell risikodeling mellom stat og fylke. Det kan få mye å si for Rogaland.

– Rogaland fylkeskommune har vært meget kritiske til at de må garantere for store statlige veiprosjekter, og gjort det klart at de nærmer seg grensen for hvor mye de kan garantere for. Det var på hengende håret at fylket sa ja til Rogfast, og framover kommer blant annet E39 sørover til Kristiansand. Derfor er dette noe som kan bety mye for framtidig bygging av infrastruktur i vår region, sier Harald Minge, administrerende direktør i Næringsforeningen.
Nye Veiers portefølje skal også økes i kommende NTP, ifølge regjeringserklæringen. Det er Nye Veier som skal bygge fire felt på E39 mellom Stavanger og Kristiansand. Ellers kan det være verdt å merke seg følgende punkter i regjeringserklæringen for oss i Stavanger-regionen:

• • Regjeringen vil styrke A-krimsentrene og styrke kampen mot svart arbeid. Det skal lages ny strategi for dette.
  • • Drivstoffavgiftene består mens CO2-avgiften økes jevnt. Takten i elektrifisering av transportsektoren økes.
  • • Det skal legges fram enda mer ambisiøse klimaambisjoner og tall for FN i 2020.
  • • Kommunereformen fortsetter og regjeringen signalisere at de ikke er ferdige.
  • • Leterefusjonsordningen for olje- og gassindustrien røres ikke. Det åpnes ikke for leting ved Lofoten Vesterålen og Senja, heller ikke Jan Mayen, Svalbard eller den såkalte iskanten røres. Det skal gjennomføres konsesjonsrunder.

– Dokumentet vil for Rogaland og næringslivet ikke by på store endringer og en må kunne legge til grunn stø kurs, sier Harald Minge i Næringsforeningen.