rsm
 – Vi vil være det opplagte valget for både våre kunder, partnere og medarbeidere: Helt enkelt Atea, The Place to Be, sier direktør for regionskontoret Espen Riska (på videoskjerm) og Asle Nordvik i Atea.

Den smarte bygningen

Atea har nylig flyttet inn i det som skal bli en av verdens smarteste bygninger. Selskapet lever virkelig ut visjonen sin «The place to be».

– Ja, det skal være et bra sted å være for oss som jobber her og for kundene våre. Uansett hva vi holder på med, skal visjonen stå klart for oss, sier Espen Riska, direktør for Stavanger-kontoret til Atea AS.
Rosenkilden møter Espen Riska og Asle Nordvik, sistnevnte prosjekteier og leder fellestjenester. Riska er på reise, men deltar i intervjuet på videokonferanse. De forteller at rundt åtte av ti møter foregår via video fordi det er kostnadsbesparende og effektivt.
IT-selskapet Atea flyttet 1. oktober inn i nytt miljøbygg på Sola, like ved flyplassen og med utsikt til Sømmevågen.
– Vi er faktisk på historisk grunn. Slaget i Hafrsfjord foregikk rett utenfor her, og i forbindelse med utbyggingen ble det gjort steinalderfunn i grunnen. Alt av antikvarisk verdi er hentet ut og ivaretatt, forsikrer Nordvik.
Atea sin bygning er den første av totalt fire planlagte nybygg som vil utgjøre Sola Airport Arena. Hellestø Bilpaviljongen er byggherre, Skanska entreprenør og Atea leietaker.
– Vi har blitt veldig involvert i byggeprosessen, deltatt i alle byggemøter og hatt en tett dialog med G Arkitekter AS underveis, sier Nordvik.

Framtidsrettede løsninger
Effektivisering er noe Atea er oppriktig opptatt av, og det gjenspeiles i løsningene som er valgt i den nye bygningen. De har blant annet et mikrokraftverk, energibrønner, fortrengningsventilasjon, smart kontor og smart facility management. På taket er det 228 solceller som forsyner bygningen med 66 kilowatt i timen. I tillegg kan strømmen leveres til elbiler, både pool-biler, besøkendes og ansattes. Overskytende energi kan samles opp i trafostasjonen utenfor. Alt er digitalt, trådløst og med en rekke finesser. Lampene er 3D-printet av Philips, og utstyrt med multisensorer. Strøm får lampene via nettverket, gjennom såkalt konvergert infrastruktur.
– Selve oppsettet av lys står vi for selv, og vi kan gjøre alt av innstillinger. Lysløsningen er veldig energibesparende, både selve lysene og lysstyringen. Vi kan redusere strømforbruket opp mot 75 prosent på dette viset, noe som selvsagt er gunstig miljømessig, forteller Nordvik.
– Bygningen vil bli en av verdens smarteste, og er en såkalt Breeam excellent-bygning. Vi regner med at det blir mange omvisninger nå som vårt nye showroom står klart. Her kan kunder komme og se hvordan løsninger fungerer i praksis, sier Riska.

Energibrønner
Bygningen har en prislapp på 65 millioner kroner, og Enova har bidratt med flere millioner i støtte.
Skanska har boret fem energibrønner 250 meter ned i jorden som bidrar til oppvarming av bygningen, og til at energiforbruket er lavt.
– Vi har noe som heter fortrengningsventilasjon, som er en naturlig ventilasjon, hvor luft går til gjenvinning. Det totale strømforbruket går ned. All infrastruktur ligger i gulvene i bygningens to øverste etasjer, forklarer Nordvik.
Bygningen trenger kun fire kilowatt for å holde normaltemperatur.
– Nå er rammeverket på plass, og vi har en fleksibel bygning som er rigget for stadige endringer og nyvinninger.
– Vi har sensorer slik at vi kan lokalisere hvor medarbeidere befinner seg i bygningen, og slik tilpasse luftkvalitet og lysstyrke. Vi kan telle mennesker i et rom både ved hjelp av armaturene og på bakgrunn av det trådløse nettet. Videre kan vi informere kantinen om hvor mange mennesker som er her, slik at de kan styre hvor mye mat som skal lages den dagen, eller for å se om det er smart å slå av eller lukke en etasje.

IT og infrastruktur i endring
Atea er etablert i syv land i Norden og Baltikum. Selskapet har nærmere 7.000 medarbeidere, og er den tredje største IT-infrastrukturleverandøren i Europa. Konsernet hadde en omsetning på 32,4 milliarder kroner i 2017 og er notert på Oslo Børs. I Norge har de rundt 1.650 medarbeidere fordelt på 24 kontorer over hele landet. Oslo har hovedkontoret i Norge. Stavanger-avdelingen på Sola har 165 medarbeidere.
– Tradisjonelt er vi et IT- og infrastrukturselskap, men vi ser utviklingen bevege seg i stadig nye retninger. Vi jobber der det er framtidsmuligheter. Nå er vi ute og gjør havbruk og fiskeoppdrett smartere og bedre. Vi hjelper med helse og velferdsløsninger, og i bygg og entrepriser. Dette er superspennende, sier Riska.
Nylig har de installert en havsensor, en bølgemåler, som skal innhente data og sammen med andre datakilder predikere når flomsituasjoner oppstår i Vågen. Dermed kan kommunen gjøre tiltak og legge ut sandsekker før flommen kommer. I tillegg leverer de tradisjonelle IT-tjenester på både hardware og software, samt mobiltelefoner og mobilabonnement.

Ansvarlig, nysgjerrig og framtidsrettet
– Hvilke verdier har Atea?
– Vi har definert tre kjerneverdier som skal prege Atea Norge. Disse er utarbeidet i dialog med alle ansatte og er resultat av en intern prosess. Vi har valgt disse tre verdiene: ansvarlig, nysgjerrig og framtidsrettet.
Riska sier han er lite opptatt av titler og hierarki. Han vil bare bli kalt Espen, og synes det viktigste er at medarbeiderne trives og får utvikle seg.
– Det foregår en del studier rundt smartteknologi og demokratisering. Det at medarbeidere får mer selvstyring er positivt, og i bygningen vår er alle ansvarlig for at alle har det bra, sier Riska.
– Akkurat nå ansetter vi kontinuerlig, spesielt på konsulentsiden. Innen 2019 har vi som mål å få åtte nye, påpeker Riska.
– De siste månedene har vi ansatt over 20 nye medarbeidere, legger Nordvik til.
Han forteller at de har kommet seg gjennom oljekrisen ved å ha flere bein å stå på.

Av og for folk
De to lederne understreker at det handler om mennesker og at vi må forstå hvordan teknologi påvirker livene våre og hva teknologi kan bidra med for å gjøre livet bedre.
– Derfor jobber vi i Atea med teknologi. Av og for mennesker.

– Hvilke mål har dere satt dere?
– Sammen med kundene våre i hele landet bygger vi Norge med IT. Vi ønsker å bidra til mer effektiv læring i skolen. Vi kan styrke politiet og helseomsorgen i deres arbeid og på den måten være med og trygge vår felles velferd. Vi vil gjøre industrien mer konkurransedyktig og gi entreprenører muligheten til å realisere sine drømmer. Hos oss får du et heldekkende tilbud av produkter og tjenester. Vi hjelper kundene med hele verdikjeden, fra design, utvikling og produktforsyning til funksjon og vedlikehold.
– Hva tenker dere om framtiden og hvor går utviklingen?
– Framtiden er ikke bare noe som skjer. Det er noe vi skaper. Vi vil at den skal være til det beste for folk. Som spesialister i IT-infrastruktur bruker vi kompetansen vår til å forme et enda bedre Norge. I nært samarbeid med kundene og partnerne våre, skal vi utvikle løsninger som neste generasjon kan være stolte av, avslutter Espen Riska og Asle Nordvik i Atea.

SMEDVIG