Kallesten
Silje Tonning og Geir Eikeskog ønsker velkommen til et av de største friidrettsarrangementene noen sinne i regionen.

Friidrettsfest med brødrene Ingebrigtsen

EM i friidrett for landslag i Sandnes blir ikke bare en unik mulighet for å oppleve brødrene Ingebrigtsen i et internasjonalt stevne på hjemmebane. For næringslivet representerer arrangementet også en unik sponsormulighet med både nasjonal og internasjonal oppmerksomhet.

Om knappe tre måneder arrangerer Sandnes IL det som internasjonalt heter European Team Championships League – eller EM for landslag på godt norsk.  Arrangementet går av stabelen i Sandnes 9. - 11. august, og daglig leder i Sandnes IL friidrett, Geir Eikeskog, tror på fulle tribuner tre dager på rad. Det innebærer totalt 15 000 tilskuere.

NRK sender og streamer fra arrangementet, og med brødrene Jakob, Filip og Henrik Ingebrigtsen på plass, kommer Sandnes til å stå på hodet. Det er ventet 800 tilreisende utøvere og støtteapparat fra 12 land. Hviterussland, Belgia, Ungarn, Irland, Litauen, Nederland, Norge, Portugal, Romania, Slovakia og Tyrkia skal konkurrere om opprykk til friidrettens eliteserie og muligheten for å ta plass blant de store europeiske friidrettslandene. I tillegg vil også Russland delta om suspensjonen av det russiske friidrettsforbundet oppheves før arrangementet starter.

Totalt skal konkurreres det i 18 øvelser, og to stafetter. Blant øvelsene finner vi både 1500, 3000 og 5000 meter – alle distanser der en av brødrene Ingebrigtsen kan gå helt til topps. Det at Sandnes-brødrene har sagt ja til å delta, var også en viktig årsak til at Sandnes Idrettslag påtok seg ansvaret for arrangementet.

– Vi tok kontakt med Gjert Ingebrigtsen da forespørselen kom. Da vi fikk klarsignal om at de ønsket å stille, valgte vi å påta oss arrangementet, sier Geir Eikeskog.

Sponsorer

For Sandnes IL er EM for landslag et stort løft, selv om klubben har arrangert store mesterskap tidligere. Budsjettet er på om lag åtte millioner kroner. Både Sandnes kommune og fylkeskommunen støtter arrangementet økonomisk. Det gjør også Rogaland idrettskrets og flere gavefond. I tillegg baserer arrangørene seg økonomisk på sponsorer fra næringslivet.

– Lyse og Spar blir to av tre mesterskapssponsorer. I tillegg har vi også sikret oss flere hovedsponsorer. Målet er totalt ti hovedsponsorer og flere mindre sponsorer, og vi jobber fortsatt med å få en del av disse på plass, sier Eikeskog.

Sandnes IL har over flere år bygget opp en solid stab som kan være med på å avvikle større friidrettsarrangement. Senest for to år siden arrangerte klubben NM i friidrett. EM for landslag er langt større, også økonomisk og logistikkmessig. 400 frivillige trengs for å gjennomføre arrangementet, et stort antall journalister og fotografer kommer til byen, og mange tilskuere fra flere europeiske land har også meldt sin ankomst.

Interessert

Sandnes påtok seg arrangementet så sent som i september i fjor. Det betyr at man kom sent i gang for å sikre nok sponsorer til arrangementet.

– Arbeidet har derfor vært noe vanskelig, fordi mange bedrifter allerede hadde lagt sine budsjetter for i år. Men det har likevel gått bra, og vi har fortsatt halvannen måned igjen for å få ting på plass. Vi føler at næringslivet er med og interessert, sier Eikeskog.

Arrangørene har fått med seg en rekke aktører både fra politikken og næringslivet. I hovedkomiteen sitter ordfører Stanley Wirak, fylkesordfører Solveig Ege Tengesdal, regiondirektør Elisabeth Saupstad samt Geir Austigaard, Dag Halvorsen, Ketil Tømmernes, Kenny Rettore og Oddvar Tengesdal, mens Jan Norheim er leder for den lokale organisasjonskomiteen og prosjektleder for hele arrangementet.

– For regionen sin del er dette det største internasjonale idrettsarrangementet som er arrangert siden VM i terrengløp i 1989. Vi jobber også tett med Region Stavanger for å sette dette på kartet. Dette er viktig for hele regionen, og derfor har vi også trukket inn andre regionale friidrettsklubber til å bidra både i sentrale komiteer og på dugnadssiden, sier Eikeskog.

Trekkplaster

Arrangørene merker godt at brødrene Ingebrigtsen er et solid trekkplaster iinn mot arrangementet i Sandnes – både nasjonalt og internasjonalt.

– Det vil komme mer og mer fremover. EM i friidrett for landslag arrangeres annenhvert år. Dette blir den første anledningen brødrene har til å konkurrere internasjonalt på hjemmebane, og det er ingen tvil om at de løfter ethvert arrangement. De har en enorm markedsverdi, sier administrasjonsleder Silje Tonning

Da Rosenkilden gikk i trykken, var det fortsatt ikke klart hvem av brødrene som stiller i hvilken gren. I en nasjonskamp er det kun plass til én løper fra hver nasjon per distanse, og det enkelte friidrettsforbundet plukker ut den beste i hver øvelse. Det borger derfor for en intern konkurranse i familien Ingebrigtsen om hvem som vil springe hva under mesterskapet i Sandnes.