Kallesten
Illustrasjon: Statens vegvesen

Glad for E39 Hove-Ålgård

Glad for E39 Hove-Ålgård

Fire felts motorvei på strekningen E39 Hove-Ålgård kan nå bygges som planlagt med oppstart i 2019, i stedet for å måtte vente til etter 2024. – Det betyr mye for regionen at dette kommer på plass nå, sier næringspolitisk leder i Næringsforeningen, Anne Woie.

Det er Høyre, Frp, KrF og Venstre på Stortinget som nå er enige om «muligheten for tidligere byggestart på E39 Hove-Ålgård». Dette melder Aftenbladet.

- Jeg er utrolig glad for at vi har klart å snu dette. Dersom vi hadde måttet vente helt til etter 2024 med å forlenge motorveien med fire felt til Ålgård, kunne det ha blitt en veldig vanskelig situasjon for næringslivet i Gjesdal og Sandnes, sier næringspolitisk leder i Næringsforeningen, Anne Woie.

I den eksisterende transportplanen var planlagt byggestart for fire felts motorvei fra Hove til Ålgård satt til perioden 2018-2024. Prosjektet skulle delfinansieres gjennom bompenger, som en del av Bypakke Nord-Jæren - og delvis av staten med 1,55 milliarder kroner. Men i regjeringens forslag til ny NTP, som ble lagt fram tidligere i år, var prosjektet utsatt til etter 2024.

Woie i Næringsforeningen er opptatt av å rose de som har bidratt til å snu det som bare for noen uker siden så ut til å være en helt fastlås situasjon.

- Rogalandbenken på Stortinget har gjort en utrolig bra jobb og lyttet til signalene fra regionen. Samtidig har næringslivet vært med og fått fram hvor viktig denne vegstrekningen er for utviklingen, påpeker Woie, og fortsetter:

- Det er ikke bare næringslivet og folk i Gjesdal og Sandnes som vil merke at denne sterkt køutsatte strekningen nå får fire felt, men også folk som skal til og fra hytter i Sirdal og på Sørlandet. Situasjonen på strekningen nå er ikke holdbar, og det hadde ikke vært akseptabelt å vente helt til etter 2024 for å komme i gang med å gjøre noe med dette.

Løsningen som flertallskonstellasjonen vil gi grønt lys for er bompengefinansiert låneopptak i første halvdel av ny Nasjonal transportplan (NTP), altså i 2018–2023, skriver Aftenbladet. Pengene kommer altså ikke, men kan forskutteres gjennom bompakken.

- Baksiden av medaljen er at vi kan komme til å måtte prioritere mellom de andre prosjektene i bypakken, og at noe kommer til å bli utsatt. Jeg håper ikke det blir nødvendig, men det ligger en risiko her, påpeker Woie.
Nasjonal Transportplan skal vedtas i Stortinget 19. juni.

 

annonse formuesforvaltning
Skriv ut

Flere nyheter

  • - Gledelig at det tas et E39-valg

    15. des 2017
    Statens vegvesen anbefaler indre trasé for firefelts E39 mellom Stavanger og Kristiansand. - Det er med stor glede at vi ser at valg av trase for E39 er i ferd med å landes, sier Anne Woie, næringspolitisk leder i Næringsforeningen.
  • Renaa fikk Kompetansedelingsprisen 2017

    15. des 2017
    Renaa Restauranter er tildelt Kompetansedelingsprisen 2017. - Årets vinnere viser en raushet, et engasjement og en deleglede langt utover det vanlige. En slik innsats fortjener å bli premiert, påpekte administrerende direktør i Næringsforeningen, Harald Minge, da han leste opp juryens begrunnelse.
  • Salgssuksess i Rosenkildehuset

    08. des 2017
    Over fire samlinger har salg for selgere vært tema på Rosenkildehuset i høst. Det har vært en dundrende suksess.
  • Thorbjørnsen: - Et stort sort hull

    05. des 2017
    Venstres gruppeleder i Stavanger, Per A. Thorbjørnsen, ønsker seg et eget råd for Nord-Jæren der sentrale politikere møtes for å snakke om felles utfordringer og felles strategi.
  • Hernes: - Trenger felles bypolitikk

    05. des 2017
    Høyres gruppeleder i Stavanger, John Peter Hernes, mener det politiske samarbeidsklimaet på Nord-Jæren må settes på dagsorden.
  • Borgli: Bekrefter dårligere samarbeid

    05. des 2017
    -  Vi har mange arenaer i regionen hvor vi møtes, og vi har gode erfaringer og en god historikk på det å jobbe sammen. Men jeg opplever at vi gjør det i mindre grad nå, sier varaordfører Pål Morten Borgli (FrP) i Sandnes.
  • Med vind i seilene

    04. des 2017
    I 2017 seilte 50 unge fra Rogaland som medseilere i The Tall Ships Races i Østersjøen. Neste sommer kommer regattaen til Stavanger, og mer enn 150 medseilere fra regionen skal få seile med skutene til og fra byen.