Kallesten
Illustrasjon: Statens vegvesen

Glad for E39 Hove-Ålgård

Fire felts motorvei på strekningen E39 Hove-Ålgård kan nå bygges som planlagt med oppstart i 2019, i stedet for å måtte vente til etter 2024. – Det betyr mye for regionen at dette kommer på plass nå, sier næringspolitisk leder i Næringsforeningen, Anne Woie.

Det er Høyre, Frp, KrF og Venstre på Stortinget som nå er enige om «muligheten for tidligere byggestart på E39 Hove-Ålgård». Dette melder Aftenbladet.

- Jeg er utrolig glad for at vi har klart å snu dette. Dersom vi hadde måttet vente helt til etter 2024 med å forlenge motorveien med fire felt til Ålgård, kunne det ha blitt en veldig vanskelig situasjon for næringslivet i Gjesdal og Sandnes, sier næringspolitisk leder i Næringsforeningen, Anne Woie.

I den eksisterende transportplanen var planlagt byggestart for fire felts motorvei fra Hove til Ålgård satt til perioden 2018-2024. Prosjektet skulle delfinansieres gjennom bompenger, som en del av Bypakke Nord-Jæren - og delvis av staten med 1,55 milliarder kroner. Men i regjeringens forslag til ny NTP, som ble lagt fram tidligere i år, var prosjektet utsatt til etter 2024.

Woie i Næringsforeningen er opptatt av å rose de som har bidratt til å snu det som bare for noen uker siden så ut til å være en helt fastlås situasjon.

- Rogalandbenken på Stortinget har gjort en utrolig bra jobb og lyttet til signalene fra regionen. Samtidig har næringslivet vært med og fått fram hvor viktig denne vegstrekningen er for utviklingen, påpeker Woie, og fortsetter:

- Det er ikke bare næringslivet og folk i Gjesdal og Sandnes som vil merke at denne sterkt køutsatte strekningen nå får fire felt, men også folk som skal til og fra hytter i Sirdal og på Sørlandet. Situasjonen på strekningen nå er ikke holdbar, og det hadde ikke vært akseptabelt å vente helt til etter 2024 for å komme i gang med å gjøre noe med dette.

Løsningen som flertallskonstellasjonen vil gi grønt lys for er bompengefinansiert låneopptak i første halvdel av ny Nasjonal transportplan (NTP), altså i 2018–2023, skriver Aftenbladet. Pengene kommer altså ikke, men kan forskutteres gjennom bompakken.

- Baksiden av medaljen er at vi kan komme til å måtte prioritere mellom de andre prosjektene i bypakken, og at noe kommer til å bli utsatt. Jeg håper ikke det blir nødvendig, men det ligger en risiko her, påpeker Woie.
Nasjonal Transportplan skal vedtas i Stortinget 19. juni.

TradeCert