Kallesten
Investor Harald Espedal i samtale med Peter Hermanrud og Alexander Stensrud på Aksjeåret 2019.

Her er aksjetipsene for 2019

For andre gang siden 2005 måtte Peter Hermanrud og aksetipsene fra Skagen gi tapt for hovedindeksen på Oslo Børs. – Jeg beklager til dem som kjøpte aksjene vi anbefalte i fjor. Trøsten er at jeg også har tapt, sa Hermanrud, til rekordmange fremmøte på Aksjeåret 2019.

Helt siden 2005 har sjefsstrateg Peter Hermanrud i SpareBank 1 Markets gitt sine aksjeanbefalinger for det kommende året. I mange år gjorde Kristoffer Stensrud fra Skagen det samme. I fjor var det Øyvind Fjell som representerte Skagen.

I fjor anbefalte Hermanrud Subsea 7, Borr Drilling, Yara, Golden Ocean Group. Fjell mente Norsk Hydro, Wilh. Wilhelmsen Holding, Bonheur, Flex LNG og Golden Ocean Group ville gjøre det bra. Kun én av disse gikk i pluss i 2018. Hermanruds portefølje falt totalt med 26,9 prosent, mens Fjell og Skagens portefølje falt med 17 prosent. Hovedindeksen på børsen falt i samme periode med 3,2 prosent, med andre ord betydelig mindre. Men fra toppen i høst har det norske markedet falt rundt 20 prosent.

– Vi har hatt store fall i høst med stor usikkerhet i markedet og fallende oljepris. Det har påvirket aksjene som ble anbefalt betydelig, sa Ole Henry Slette, som leder Næringsforeningens ressursgruppe for finans og kapitalforvaltning.

Ole Henry Slette

Slette presenterte den uhøytidelige aksjeduellen som altså Fjell og Skagen vant det siste året, selv om altså begge to tapte mot hovedindeksen.

– Likevel er det slik at tar du de lange brillene på, er aksjeanbefalingene deres betydelig bedre enn gjennomsnittet på børsen, påpekte Slette.

For hadde du investert 100 kroner tilbake i 2005 og fulgt rådene til begge samlet, hadde du hatt rundt 830 kroner i dag. Hermanrud leder, med over 900 kroner. Det er rundt tre ganger hovedindeksen.

Nøytral

I år er det Alexander Stensrud som har tatt over stafettpinnen i Skagen etter sin far. Både Hermanrud og Stensrud mener det er en god del usikkerhet i aksjemarkedet ved inngangen til 2019. Stensrud er litt mer optimistisk enn Hermanrud og peker også på flere positive tendenser.

– Det er fremdeles vekst i økonomien, dog en lavere vekstrate – og det er potensiale for kinesiske stimuli. I Europa er det fortsatt politisk støy, men en mulig bedring på vei – mens det er i flere land usikkerhet rundt sentralbankenes posisjon og hva som skjer med rentene, og vi har potensiale for forverret handelskrig, påpekte han.

Hermanrud ser for seg et av to scenarioer:

– Fallet som vi har hatt i høst kan fortsette, men vi kan like gjerne få en såkalt «suckers rally», altså at markedet stiger igjen, før det igjen faller. Jeg er derfor mer positiv til aksjemarkedet første halvår, men mer negativ andre halvår, sa Hermanrud – som totalt sett har en nøytral anbefaling til aksjer ved inngangen til 2019. Men uansett fall framover, tror han ikke på en nedgang som i forbindelse med finanskrisen, men heller oppimot 40 prosent totalt fra toppen. I forhold til en slik nedgang, er vi allerede over halvveis.

Her er årets aksjetips fra Peter Hermanrud (KLIKK HER FOR Å LASTE NED HELE HANS PRESENTASJON):

• Fjordkraft

• Norwegian Finance

• Yara

• Sparebanken Østlandet

• Magseis Fairfield

Her er årets aksjetips fra Alexander Stensrud (KLIKK HER FOR Å LASTE NED HELE HANS PRESENTASJON):

• Northern Drilling

• Borr Drilling