maijazz 2018
Fasett har kontor i Stavanger, i 7 etasje i Tveteraasgården med utsikt over sentrum. Foto: Heidi Rimereit/BitMap

Jobber langs de lange linjene

- Vi skaper verdier for kundene gjennom mot, kunnskap og engasjement, sier byråleder Pål Hjorth Berge i Fasett.

Han er gründer og daglig leder av kommunikasjonsbyrået Fasett som han startet i en alder av 23 år. Ikke bare skaper han og medarbeiderne verdier for kundene, men også for egen del. I løpet av tretti års drift, viser regnskapet kun to år med røde tall.

- Jeg er veldig stolt over å vise til den historikken, smiler Berge.

Lær av seniorene!

Fasettsjefen er jærbu, fra Bryne, gift og bosatt på Stokka. Han har tre sønner mellom 20 og 25 som studerer og jobber, og der to er utenlands. Han kaller seg autodidakt, selvlært, men tok Markedsføringsskolen i Oslo etter noen år som kopimaskinselger. Begge deler en veldig god skole ifølge Berge. I voksen alder fullførte han som den første reklamebyråleder i Norge det den gang nye to-års programmet Executive MBA i merkevareledelse, ved NHH.

Pål H. Berge

Selskapet som han er majoritetseier i, har vært gjennom en lang historie med alt fra å være blandt landets ledende innen TV- og videoproduksjon, via ny interaktiv teknologi til dagens digitalisering. I dag framstår Fasett som et moderne kommunikasjonsbyrå.

- Hva har du lært av den reisen du har gjort, og hva er ditt beste råd til unge entreprenører?

- Jeg har alltid jobbet med kreative mennesker, og det har vært en fryd. Mitt fag ligger innen reklame og kommunikasjon, men jobben min - for å si det veldig enkelt - er å skaffe kunder og organisere driften skikkelig.

Han forteller at han lærte mye av seniorene i næringslivet da han tidlig i tyveårene startet selskapet og ble daglig leder. Berge har hele arbeidslivet vært leder i byrået, men hadde i mange år Steinar Olsen som styreleder, og Bjarne Aabø og Arild Ertvaag i styret.

- Det var en god oppdragelse for en ung mann, og jeg lærte av de at røde tall er ugreit, smiler Berge.

Hans råd til de unge er å lære av de med lang erfaring.

Lange linjer

Fasett har nå 19 ansatte og er i god vekst. Nye tre-fire skal rekrutteres i år. Berge har tro på en miks av unge og eldre. Det kan gi et fruktbart samspill.

- Unge freshe ideer kombinert med relevant forretningsforståelse gir som regel gode resultater.

- Hvordan tenker dere i forhold til rekruttering?

- Det å ansette nye medarbeidere er krevende. Vi pleier å si at vi er på jakt etter nye sider, eller nye fasetter, på diamanten. Mennesker som er lik oss selv, ønsker vi ikke, men de må dele noen grunnleggende verdier og ha sterk engasjement for faget. Sterk kollektivkultur, og godt samarbeid i team er viktig hos oss. Ikke meg, meg, meg.

- Hva er viktigst for deg i utviklingen av Fasett?

- Fokuset er på sunn organisk vekst og lange linjer. Jeg har ingen tro på rask vekst gjennom oppkjøp. Det kan gi voksesmerter og store kulturutfordringer. Litt av nøkkelen er å være enige om ting. Det å bygge Fasett som merkevarebyrå, synliggjøre kompetanse og sørge for at kompetansen smitter over i organisasjonen for å utvikle byrået i samarbeid med kollegene, er en stor oppgave.

- Siden begynnelsen på 90-tallet har mange i vår bransje vært opptatt av å følge trender, enten det skal være ditt eller datt. Vi skal holde oss til det vi er flinke til og ikke snu etter vinden. Vi skal være trauste. Strategien vår har alltid vært sentrert rundt kommunikasjon. Det satser vi på, og det skal vi være best på. Flinke folk søker krevende oppgaver, og stimuleres av det. Fasett skal være det beste byrået å jobbe i for de flinkeste fagfolkene.

Faglig utvikling

Berge forteller at de investerer mye tid og ressurser i kompetansebygging og kursing av ansatte. Som et ledd i kompetansedelingen har de utviklet Fasett-akademiet, deres egen arena for ny kunnskap og deling av beste praksis hos alle i byrået. Medarbeiderne smiler litt av ett av lederens mantra som er «living is learning, learning is living», men de prøver å motivere til et lærende mindset for alle i organisasjonen.

- For å kunne gi kundene våre de beste rådene er det viktig med kontinuerlig utvikling. Vi har fokus på faglig oppdatering, og å være i front på det som skjer. Jeg liker å sitere guruen Peter Drucker at ”en god måte å organisere på er å gjøre den enkelte medarbeider sine styrker mest mulig relevant, og eventuelle svakheter irrelevante”.

Hvis en ikke tror en blir bedre sammen, har en ikke noe i Fasett å gjøre ifølge Berge. Her jobber de i team og bygger hverandre gode. Ingen har sjefstitler, og flatest mulig struktur tilrettelegger for selvstendig jobbing og stor frihet under ansvar.

- Selv om det flyter litt, har det aldri vært kreativt kaos. Vi har timelister og alt administrativt på G. På det viset slipper vi å mase om måltall og plage folk med detaljer. Fokus må være på det faglige og resultatene vi skaper for kundene, understreker Berge.

Klart fokus og hardt arbeid

- Hva er byråets visjon?

- Vi skal bygge oss til å bli et enda sterkere og tydeligere ledende miljø for kommunikasjon i regionen. Vi skal ikke forandre verden så mye, så slik sett er vi nøkterne.

- Og verdiene?

Svaret kommer kjapt:

- Mot, kunnskap og engasjement. Det er litt mantraet vårt at vi skal tørre å utfordre, være kunnskapsbasert og stimulere til læring.

Bedriftskulturen mener han er preget av engasjerte, lojale folk som er opptatt av å gjøre en god jobb. De får høre at de ofte går lenger enn kunden forventet. Slik feed-back er selvsagt motiverende for dem.

- Hvilke suksesskriterier vil du trekke fram?

- Vi er helt medieuavhengige. Vi løser problemer for kundene, og velger de beste løsningene uansett medieflater og teknologi. Det stiller desto mer krav til kompetansen vi har på huset, og vi samarbeider med de fremste i markedet der vi ikke har kompetansen inhouse. Jeg har tro på uttrykket ”stick to what you are good at”. Vi skal dyrke våre styrker, ikke forsøke å bli gode på alle områder. Klart fokus er nøkkelen, men det er krevende i vår tid, sier Berge.

Kundefokus

Berge sitter i styret i bransjeorganisasjonen Kreativt Forum, og er opptatt av å bygge kompetanse og styrke konkurranseevnen i regionen.

Den største nedturen for Fasett var 2015, i kjølvannet av oljekrisen måtte de si opp sju ansatte.

- Det var en krise for oss, men vi var nødt til å tilpasse oss markedet. Nå er kundeporteføljen vår diversifisert, og vi er ikke avhengig av én bransje. Markedet er veldig spennende framover med all nyskaping som skjer. Kreativiteten vi har på huset kan anvendes på mange områder og våre kunder gir stor tillit oss stadig mer å gjøre også på nye områder.

På kundelisten figurerer blant mange andre  DNV GL, UiS, ONS, HitecVision, VB, Avinor, Sandnes Sparebank og Tide.

- Vi har i praksis to typer kunder, porteføljekunder og prosjektkunder. Den førstnevnte gruppen utgjør ¾ av vår virksomhet og gir større forutsigbarhet og løpende tette relasjoner. Den andre gruppen er ofte kunder som har et revitaliseringsbehov, og ofte blir disse porteføljekunder på sikt.

Prisdryss

Dagens Næringsliv og det svenske analyseselskapet Regi kårer hvert år de beste reklame, pr- og mediebyråene i Norge. Byråene rangeres basert på intervjuer med byråenes kunder. I fjor fikk Fasett en tredjeplass i denne prestisjefylte kåringen.

- Det var veldig tilfredsstillende. Da opplever vi å få bekreftet at vi lykkes med det vi skal gjøre, nemlig å levere verdi til kundene. Det vi er spesielt stolte av, er at vi har lykkes med det digitale skiftet for og sammen med kundene våre.

Brandingfokuset har vært en bærer hos dem i alle år, og de har derfor helhetstenking og langsiktighet i ryggmargen.

- Det skiller oss nok ut fra mange mer kortsiktig orienterte byråer.

Pål Hjorth Berge mener at det ikke er antall ansatte som er viktigst, men kvaliteten og resultatene de leverer.

- Det er hodene til medarbeiderne som er vår største styrke. Vi skal ha en bærekraftig økonomi også framover. Jeg tror på at det fokuset er det mest bærekraftige og lønnsomme fremfor.

Fasett AS

Etablert: 1986 (ble kommunikasjonsbyrå i 1994)

Daglig leder/rådgiver: Pål Hjorth Berge

Eier: Pål Hjorth Berge (70%), partnere og styreleder