Kallesten
Illustrasjonsfoto: Adobe Stock

Kjøpesenterstoppen er opphevet

Regjeringen har opphevet den nasjonale kjøpesenterstoppen med virkning fra 1. juli i år. Vedtaket kan få stor betydning for varehandelen i Stavanger-regionen.

I 1998 ble det innført en kjøpesenterstopp i Norge. Denne ble erstattet av en rikspolitisk bestemmelse i plan- og bygningsloven i 2008. Formålet var å unngå utbygging av store varehus og kjøpesentre utenfor byer og trafikknutepunkt.

– Alle gode hensikter til tross; erfaringene med ordningen er negative. Bestemmelsen har blitt  håndhevet vilkårlig. I noen prosjekter, og ovenfor noen bransjer, har bestemmelsen vært brukt. I andre ikke. Det finnes bedre måter å fremme god sentrumsutvikling på, enn å regulere areal og varetyper i forretningsbygg, mener administrerende direktør i Næringsforeningen, Harald Minge.

I Rogaland har fylkespolitikerne innført en regional variant av kjøpesenterstoppen. Denne er nedfelt i Regionalplan Jæren og sier at all varehandel skal skje i sentrumsområdene. Kun handel med enkelte plasskrevende varer som biler, båter, traktorer og byggevarer kan etablere seg utenfor sentrum.

Vilkårlig praktisering

Praktiseringen av den «rogalandske varianten» av kjøpesenterstoppen har vært svært omstridt i næringslivet. Nylig resulterte den i at Biltema fikk nei ti å etablere en ny forretning  på Forus.

– Til tross for at denne etableringen krever et butikkareal på hele 6.000 kvadratmeter, fikk altså etableringen tommelen ned fra myndighetene. Dette fordi vareutvalget ikke er «plasskrevende» nok, og blir regnet for å falle utenfor de varegruppene som danner unntakene i handelsbestemmelsen. Her kan det legges til at takbokser, snøfresere og ulike byggevarer er del av vareutvalget hos Biltema, påpeker Minge.

Gledelig

Harald Minge i Næringsforeningen hilser altså regjeringens skroting av kjøpesenterstoppen velkommen.

– Dette er en skikkelig gladmelding, og vil forhåpentligvis bety en slutt på absurde beslutninger som å nekte etableringer som Biltema på Forus. Den statlige tvangstrøyen på dette området er nå fjernet. Dette må få konsekvenser for pågående planprosesser som Regionalplan Jæren og Forusplanen. I begge disse planene har vi nå et mye bedre grunnlag for å lage bestemmelser for lokalisering av varehandel som er rasjonelle og bedre tilpasset dagens og framtidens handelskonsepter, sier Harald Minge.

KLIKK HER for å lese mer om regelendringen hos VIRKE (ekstern lenke).