SAS
Halard Minge
Harald Minge

- For lite for sent til Fornybar AS

- Regjeringen foreslår i statsbudsjettet for 2018 å bevilge 200 millioner kroner til Fornybar AS. Dette er for lite, for sent, sier administrerende direktør Harald Minge i Næringsforeningen.

Regjeringens beslutning vinteren 2017 om å lokalisere det nye statlige investeringsfondet, Fornybar AS, til Stavanger-regionen var en viktig seier for Rogaland. Oppfølgingen fra den samme regjeringen i tiden etterpå har vært skuffende.
- Vedtaket i Stortinget om å opprette Fornybar AS ble gjort i desember 2015. Nå, snart to år etter, er vi en i en situasjon der Næringsministeren ”vil føre dialog med styret om konkretisering av mål og rammer for selskapet”. Dette styret er fortsatt ikke oppnevnt, og hele prosessen går for sent, sier Minge.
Minge mener også at investeringsbeløpet som foreslås satt av i 2018 er for lavt.
- Regjeringen foreslår at det settes av 200 millioner kroner for neste år. Selv om det ligger inne en fullmakt om investeringer for ytterligere 200 millioner, så er dette puslete når vi snakker om et fond som skal kunne investere inntil 20 milliarder kroner.

Forutsetter framdrift for Rogfast
Næringsforeningen registrerer videre at det i samferdselsbudsjettet for neste år foreslås en bevilgning på totalt 500 millioner til Rogfast. Fire hundre av disse er gjennom bompenger, mens de resterende hundre millionene er statlige bidrag.
- Det er positivt at regjeringen følger opp Rogfast, og vi forutsetter at denne bevilgningen er tilstrekkelig til å sikre anleggsstart i 2018 for dette viktige prosjektet, avslutter Harald Minge.

Les mer her om hvorfor næringslivet i regionen prioriterer Rogfast så høyt!
annonse formuesforvaltning