Kallesten
At rushtidsavgiften forsvant for en periode, har ført til økte trafikkøer morgen og ettermiddag.

Lengre køer uten rushtidsavgift

Lengre køer uten rushtidsavgift

Tiden uten rushtidsavgift i Bymiljøpakken har ført til mindre utgifter for bilistene, men også lengre køer i morgen- og ettermiddagsrushet.

Det viser trafikktellinger Statens vegvesen har foretatt.
Da de nye bomringene på Nord-Jæren trådte i kraft 1. oktober i fjor, var det også første gang regionen innførte rushtidsavgift. Doble avgifter mellom klokken 07-09 om morgenen og mellom klokken 15-17 om ettermiddagen, var og er en viktig del av inntektsgrunnlaget for finansieringen av pakken, men også et virkemiddel for bedre trafikkstyring i form av mindre køer og en smidigere trafikkavvikling.
Resultatet viste seg også relativt raskt etter at de nye bomringene trådte i kraft. I løpet av de to første månedene gikk trafikken ned med hele 11 prosent mellom klokken 07-09, og 13 prosent på ettermiddagen. Døgntrafikken totalt sett viste en nedgang på sju prosent. Med andre ord: Både nærings-og persontrafikken gikk raskere i rushtiden enn på lenge.
Men den gleden ble kortvarig.

Feil
I begynnelsen av desember ble det oppdaget en feil med registreringen ved bomstasjonene. Bilister som passerte den første bomringen før klokken 07, risikerte likevel å bli belastet med rushtidsavgift om man passerte en ny bomstasjon i løpet av neste time.
Dermed ble hele rushtidsavgiften satt på vent fra 10. desember og på ubestemt tid - til feilen var utredet og utbedret. Det har tatt tid. Gjeninnføring av rushtidsavgift er nå satt til tidligst 25. mars.

Samme nivå
Stansen i innkrevingen av rushtidsavgift har i seg selv ført til store inntektstap. En annen effekt er at køene har tatt seg opp, viser undersøkelsen Ingve Undheim i Statens vegvesen har foretatt. Analyser viser at trafikksituasjonen i rushtiden, etter at det ble pause i innkrevingen av rushtidsavgift 10. desember 2018, har ført til økte trafikkøer morgen og ettermiddag og nå ser ut til å være tilbake på samme nivå som før bompengeinnkrevingen startet 1. oktober i fjor.
Det er mindre gode nyheter for både næringstransport og privatpersoner som bruker bil i morgen- og ettermiddagsrushet.

Flere reiser kollektivt
Uavhengig av rushtidsavgiften har innføringen av den nye bompengeordningen også ført til at langt flere reiser kollektivt. Tall fra NSB viser at antall passasjerer økte med 28 prosent mellom Stavanger og Paradis når man sammenliknet oktober 2018 med samme måned året før. På strekningen Skeiane – Gandal var økningen 21 prosent og mellom Nærbø og Varhaug 13 prosent.

Tall fra Kolumbus viser at flere også tar buss. Selskapet registrerte i januar 8000 flere daglige bussreiser på Nord-Jæren enn året før.

Skriv ut

Flere nyheter

  • Vil ha flere urbane arbeidsplasser

    20. mar 2019

    Alle kan ikke jobbe på Forus, og skal vi være attraktive for nye næringer må vi utnytte de urbane områdene enda bedre, påpekte Alfred Ydstebø under Treffpunkt Stavanger.
  • Ny London-rute fra Sola

    14. mar 2019
    Flyselskapet Wizz Air vil fra høsten starte flyvninger til London fra Stavanger. Billetter er allerede i salg.
  • Viking e´ tebage!

    13. mar 2019
    – Viking Fotball skal bli enda mer folkelig. Vi skal snu hjertet utover, sier daglig leder Eirik W. Henningsen i Viking Fotball entusiastisk.
  • Medvind i nye markeder

    20. mar 2019
    Norsea Gruppen satser i nye markeder. I løpet av de neste fem årene vil vindenergi utgjøre nærmere tretti prosent av konsernets aktiviteter, ifølge administrerende direktør John E. Stangeland. – Vi må hele tiden omstille oss og gripe nye muligheter, fastslår han.
  • Frykter strømmangel for industrien

    19. mar 2019
    Mangel på nok strøm kan bety kroken på døren for ønsket om at flere bedrifter skal etablere seg i regionen. Regionutvikler i Ryfylke IKS, Ketil Barkved, mener politikerne må våkne.
  • En mann for sin historie

    15. mar 2019
    Få har vært i bedre stand til å ta vare på sin egen samtidshistorie enn Daniel Øvstebø (75). Har man levd et relativt langt liv og drevet med mye rart, blir det også noen etasjer å fylle.
  • Nå kommer passasjerdronene

    12. mar 2019
    Så langt er denne dronen den eneste i sitt slag i Vesten. Steinar Bjugn tror det kan bli langt flere i løpet av få år.