Kallesten

Ny London-rute fra Sola

Flyselskapet Wizz Air vil fra høsten starte flyvninger til London fra Stavanger. Billetter er allerede i salg.

Flyruten vil ha oppstart i midten av september 2019 og går fra Stavanger lufthavn Sola til flyplassen London Luton (LTN). Flyruten har 4 ukentlige avganger - mandag, onsdag, fredag og søndag.
- London er den største utlandsdestinasjonen fra Stavanger lufthavn, med en kombinasjon av fritidsturisme, forretningstrafikk og venner/familie-trafikk. Noe over halvparten av trafikken er norske statsborgere, mens britiske statsborgere utgjør de fleste av utlendingene som reiser mellom Stavanger og London. De fleste reiser til London varer ca 3-5 døgn, sier seniorrådgiver i Avinor Stavanger, Filip Aven.

Lufthavnen London Luton er lokalisert like nord for London, og det finnes både tog og buss inn til London sentrum. Tog fra London Luton Parkway ankommer St Pancras International station, Farringdon og Blackfriars i London sentrum. Det går også buss opptil fire ganger i timen til London sentrum fra London Luton.
- London Luton er base for flere lavprisflyselskaper i London-området, herunder Wizz Air, sier Aven.