rsm
Illustrasjon: Horizon 2020

Slik kan du hente penger fra verdens største forsknings- og innovasjonsprogram

Horisont 2020 er verdens største forsknings- og innovasjonsprogram og sitter på nesten 800 milliarder kroner. 20. oktober inviterer Forskningsrådet, IRIS, UiS og Innovasjon Norge næringslivet til et informasjonsmøte om hvordan din bedrift kan bli med og dra nytte av dette.

- I løpet av det siste året har jeg arbeidet med fem små og mellomstore bedrifter på Sør-Vestlandet som har hentet 90 millioner kroner fra Horisont 2020, forteller Eirik Velle Wegner Lønning, senior EU-rådgiver i Innovasjon Norge.

Horisont 2020 er som sagt verdens største forsknings- og innovasjonsprogram. Europakommisjonen lanserer nå i oktober arbeidsprogrammene for årene 2018 til 2020.

- Det er mange muligheter i Horisont 2020, men med tanke på næringslivet i regionen presenterer vi i møtet 20. oktober hovedsakelig utlysninger innenfor energi, IKT og smartteknologi, helse og havbruk. Et spesielt fokus vil bli lagt på muligheter innenfor ren, sikker og bærekraftig energi. Dette er også et område som EU satser ekstra mye på, påpeker Wegner Lønning.

Kort oppsummert finnes det samarbeidsprosjekter for både større aktører og instrumenter skreddersydd for små og mellomstore bedrifter (SMB).

- EU-prosjekter varierer i størrelse og kompleksitet. For samarbeidsprosjekter mellom større aktører, kan tildelingene være på mange hundre millioner kroner, mens det for SMB-er ofte vil være i tildelinger i størrelsesorden fra 10 til 20 millioner kroner. Støttegraden er som regel rundt 70 prosent av direkte kostander, samt 25 prosent av indirekte kostnader - med unntak av helse som er dekket 100 prosent, forteller Wegner Lønning.

Han tror mulighetene til å få napp er gode for virksomheter i regionen med de riktige prosjektene.

- Norge er fullverdig medlem av Horisont 2020, noe som betyr betydelige muligheter for Norsk næringsliv. EU legger nå frem sitt neste arbeidsprogram som vil vare frem til 2020, og det vil bestemme hva pengene skal brukes på, sier Wegner Lønning.

Forskningsrådet har et eget støtteapparat (National Contact Point) for Horisont 2020, og den 20. oktober kommer flere National Contact Points (NCP-er) til Stavanger. Har du en prosjektidé du gjerne vil drøfte med rådgivere fra Norges Forskningsråd, så kan du avtale individuelle møter med aktuelle NCP-er.

- Inntrykket mitt er at Horisont 2020 har blitt mye mer synlig, flere bedrifter vet hva det er, men det er nok en del som fortsatt mener det kan være for ressurskrevende å delta. Dette gjelder spesielt i forhold til nasjonale støtteordninger, og det er nok også til dels riktig. Likevel er ikke nasjonale ordninger like lukrative i form av finansiering og prestisje. De som kan delta i Horisont 2020 bør derfor gjøre det. Jeg tenker derfor det er viktig å informere om hvordan Forskningsrådet og Innovasjon Norge kan være med på å gjøre det lettere for næringslivet å være med, sier Wegner Lønning.

Med andre ord kan det væresvært nyttig for mange bedrifter å delta på møtet den 20. oktober på UiS. KLIKK HER for mer informasjon og påmelding.

TradeCert