Kallesten

Spaceport Norway har landet!

Spaceport Norway er det siste tilskuddet på stavangerregionens rikholdige konferansemeny. Arrangementet ble før helgen avsluttet i Stavanger Forum, med svært tilfredse deltakere.

Vi er en region med akutte behov for omstilling, innovasjon og teknologioverføring. Spaceport Norway er ett av flere spennende prosjekter som nå materialiserer seg. Romfartsnæringen utgjør grunnlaget for konferansen og utstillingen, men de som tror romfart bare handler om raketter og satelitter tar feil. Det finnes et vell av muligheter for teknologioverføringer mellom romfartsindustrien og andre næringer som olje, luftfart og IKT i bred forstand.

Bransjeglidning
Ole Dokka er prosjektleder for Spaceport Norway, som hadde deltakelse fra tungvektere som NASA, Norsk Romsenter, European Space Agency, Malm Orstad og Oceaneering. Han er svært fornøyd med gjennomføringen.
- Tilbakemeldingene fra både norske og utenlandske deltakere er veldig positive. Vi har fått veldig mye skryt for det faglige innholdet i programmet. Dette er en konferanse som samler mennesker og bedrifter fra forskjellige bransjer. Det var for eksempel interessant å se hvor mye romfartsindustrien kan lære av et høyteknologisk oljeserviceselskap som Oceaneering innen områder som digitalisering og håndtering av store datamengder.

En årlig arena
Dokka har stor tro på at Spaceport Norway vil etablere som en viktig, årlig møteplass for romfartsindustrien og andre teknologinæringer. Neste gang håper han å også se politikere i salen.
- Spaceport Norway handler om innovasjon, omstilling og teknologioverføring, noe denne regionen virkelig har behov for. Da er det skuffende at ikke en eneste politiker fra regionen var til stede som deltaker, avslutter Ole Dokka.
ny sintef