Smedvig

Ti fra Rogaland i finalen

Når Det Norske Måltid nok en gang skal kåre årets mat- og drikkevinnere, er hele ti av finalistene fra Rogaland – deriblant samtlige finalister i klassen Årets øl!

Til helgen samles produsenter av mat fra hele landet nok en gang i Stavanger. For 11. gang skal det kåres vinnere i Det Norske Måltid, og også i år avvikles finalen på Clarion Hotel Energy i Stavanger.

–  I år har vi ti finalister av totalt 36 fra Rogaland. Det er jo en gladsak i seg selv, sier  daglig leder i Det Norske Måltid, Kristin Austigard.

Produsenter fra Rogaland er i finalen både i klassen kjøtt, foredlet kjøtt, øl, sjømat, grønt naturell og godbit.

To dager

Det Norske Måltid går over to dager, og er mer enn bare en konkurranse. Under konferansen første dag torsdag 10. januar blir det faglig påfyll på Ostehuset Domkirkeplassen i Stavanger sentrum.
Blant dem som skal foredra er Hanne Berentzen, gründer og eier Ostehuset, Kristoffer Evang fra ASK Gård, Margrethe Hersleth, forskningssjef for sensorikk, forbruker og innovasjon i Nofima, Inge Oliversen, regiondirektør i  NorgesGruppen og  Reneé Fagerhøi, gründer og restauratør ved Bula Bistro i Trondheim.

Finalistene

Kåringen finners sted lørdag kveld, og det konkurreres i en rekke klasser. Dette er finalistene fra Rogaland:

Årets kjøtt:

Nakke av skogsgris: Klostergarden / Inger Lise Rettedal

Svartfjes lammebog: Nyyyt / Kjell Ivar Ueland, Georg-Fredrik Ueland

Årets kjøtt – foredlet:

Lam Mørbrad, Jacobs Utvalgte: Prima Jæren/Unil / Leif Håkon Kårsbø

Årets øl:

Cloudberry Imperial Gose: Berentsens Brygghus / Fred Berentsen
Perler for Svin: LERVIG / Mike Murphy

Konrads Stout: LERVIG / Mike Murphy

Årets sjømat: