rsm
Økonomistudentene Silje Nilsskog og Benjamin Vidnes fikk overrakt stipendet på 50.000 kroner av Harald Minge, administrerende direktør i Næringsforeningen. Foto: Henrik Moksnes/BITMAP

To økonomistudenter fikk 50.000 i stipend

Stiftelsen Stavanger Børs gir 50.000 kroner hver i stipend til økonomistudentene Benjamin Vidnes og Silje Nilsskog. – Det er en stor glede å kunne bidra til at studenter med røtter i Stavanger-regionen kan videreutdanne seg i utlandet og øke sin kompetanse for bruk i lokalt næringsliv senere, sier styreleder Ole Henry Slette.

Stipendet ble i år delt ut for første gang. Det går til studenter som er fra Stavanger-regionen og som søker en master/MBA innen finans i utlandet. Stiftelsen kan dele ut inntil 100.000 kroner i stipend per år.

Stipendet er opprettet for å motivere til tettere samarbeid mellom studentene og næringslivet i Stavanger, samt å motivere gode hoder til å vende hjem etter endte studier.

Vidnes og Nilsskog, som altså får tildelt stipendet i år, har begge valgt å studere finans ved Cass Business School i London.

– I vinter kom jeg inn på MSc Finance på Cass Business School i London. Det har lenge vært klart at jeg ønsker å jobbe i finans-sektoren, og da ble en master i finans det naturlige valget for meg. Å få utenlandserfaring fra en bra skole er også noe som etter hvert trigget meg, sier Benjamin Vidnes. Silje Nilsskog mener at Stavanger Børs-stipendet bidrar til å gjøre det mulig å ta mastergraden ved en anerkjent skole i London.

– I tillegg gir det ekstra motivasjon for de kommende studiene, påpeker hun.

Styreleder Ole Henry Slette i Stiftelsen Stavanger Børs gratulere de to studentene.

– Vi ønsker dem lykke til med studiene og ser fram til å se de tilbake her i regionen etter hvert, sier han.

Administrerende direktør Harald Minge i Næringsforeningen er også glad på vegne av studentene, og ikke minst muligheten dette gir til å sikre kompetansen til bransjen i regionen i framtiden.

– Finansmiljøet i Stavanger er betydelig. Men for å kunne utvikle seg videre, er kompetanse helt essensielt – og da ikke minst folk med internasjonal erfaring. Stavanger Børs-stipendet kan bidra til det, mener Minge.

Stiftelsen Stavanger Børs har sitt utgangspunkt i Stavanger Børs, som i rundt 100 år sørget for handel med verdipapirer i byen. Den ble startet i 1879, etter initiativ fra Næringsforeningen (Stavanger Handelsforening). Den hadde sin egen børsbygning i Kirkegata. Den eksisterte helt fram til 1989. Etter nedleggelsen har midlene etter børsaktiviteten vært underlagt Stiftelsen Stavanger Børs. Stiftelsens formål har vært å bidra til å styrke egenkapitalmarkedet og finans- og forvaltningsmiljøet i Stavanger. Som en del av dette, har den kunnet yte støtte til enkeltpersoner, organisasjoner og institusjoner til forskning, utredning og videreutdanning innenfor stiftelsens formål.

KLIKK HER for mer informasjon om Stavanger Børs-stipendet 2019.

TradeCert