Kallesten
Et av bildene til den prisbelønte fotografen Audun Rikardssen. På Vestlandskonferansen forteller han om sine erfaringer langs Norskekysten.

VESTLANDSKONFERANSEN 2017: Et hav av muligheter

Industrien på Vestlandet er i omstilling og næringene sikter seg inn mot nye muligheter og nye markeder. Men en ting er det enighet om: Vi skal fortsatt leve av det havet gir, enten det dreier seg om olje og gass, offshore vind, oppdrett, tradisjonelt fiske eller mineraler.

Er det noe Vestlandsfylkene har til felles, er det nettopp havet. Derfor er også havet og de mulighetene dette kan gi, hovedtema på Vestlandskonferansen 30. mars.
- Bakteppet for valg av tema er at verden på grunn av sin befolkningsvekst vil trenge 70 prosent mer mat i 2050, og at Norge med sin kompetanse, industrihistorie og kystlinje vil kunne spille en nøkkelrolle, sier administrerende direktør i Næringsforeningen, Harald Minge.
- Vi ønsker å fokusere på mulighetene i de havrelaterte næringene med utgangspunkt i regjeringens havstrategi. Norge er i dag en av verdens viktigste havnasjoner, men potensialet er mye større.

Nasjonal satsning
Fiskeriminister Per Sandberg åpner konferansen. Regjeringen jobber med en maritim strategi for å bidra til en sterk norsk havklynge. Økt verdiskaping og økt samhandling mellom de ulike havbaserte næringene vil være viktige fokusområder framover. Hvordan næringslivet på Vestlandet kan samhandle, er et sentralt spørsmål på konferansen.
- Vi ønsker å se nærmere på hva potensialet er for Vestlandet. Hvilke verdier venter på oss der ute og hvilke teknologiske overføringsmuligheter er det mellom næringene, for eksempel fra oljenæringen til oppdrett, forklarer Minge.

Framtidens Vestland
Konferansen får også besøk av de tre fylkesordførerne på Vestlandet og sjefredaktørene i de to største regionsavisene BT og Stavanger Aftenblad. Her blir regionsreformen og framtidsvisjoner og verdiskapingsgevinstene forbundet med å etablere en sterk vestlandsregion.
Flere framtidsscenarioer vil bli presentert av svenske Kjell Nordström. Nordström er rådgiver, konsulent og forsker, og har 25 års erfaring fra multinasjonale bedrifter over hele verden. Han har flere ganger har blitt kåret til en av Europas fremste tenkere innen business og ledelse.

Under havflaten
Tilbake til havet får vi et møte med den prisvinnende stjernefotografen Audun Rikardsen. Rikardsen er til daglig profilert professor i biologi, men også en kjent naturfotograf med en særlig fasinasjon for den arktiske kysten og to verdener over og under vann. Han er blitt kjent for sine kreative og annerledes bildevinkler og fotmetoder, og har vunnet «Oscar» for beste bildeserie i verdensmesterskapet i naturfoto, alt med lokale bilder fra vår vakre kyst. På Vestlandkonferansen tar han oss med på en visuell reise over, og under havoverflaten, samtidig som han deler sine tanker om å unytte lokalområdet.

Tradisjonsrik
Vestlandkonferansen holdes for 15. gang, og er et samarbeid mellom Sparebanken Vest, Bergen Næringsråd, Vestlandsrådet og Næringsforeningen.
- Vestlandskonferansen er en viktig møteplass for aktører som er opptatt av utviklingen på Vestlandet. Her møtes ledere og opinionsdannere innen næringsliv, politikk, forvaltning, forskning, utdanning, kultur og andre samfunnsfelt sier Hallgeir Isdahl, Konserndirektør CSR i Sparebanken Vest.
- Konferansen fanger opp tidsaktuelle spørsmål når det gjelder utfordringer og muligheter på Vestlandet, sier han. På konferansen presenterer også Sparebanken Vest, Vestlandsindexen.
Blant foredragsholderne er også: Hadia Tajik, Steven Rafferty, administrerende direktør i Skretting, og Kristin Færøyvik fra Norsk olje og gass. Rafferty er ansvarlig for Nutrecos globale laksefôr aktiviteter og fiskefôr aktiviteter i Sør-Europa, og er medlem av Nutreco Executive Committee.

Historie
Vestlandskonferansen er et initiativ fra Sparebanken Vest for å samle aktører som er opptatt av utviklingen på Vestlandet. Her møtes ledere og opinionsdannere innen næringsliv, politikk, forvaltning, forskning, utdanning, kultur og andre samfunnsfelt.
Vestlandskonferansen har vært arrangert siden 2002 og er et samarbeid mellom Sparebanken Vest, Bergens Næringsråd, Næringsforeningen i Stavanger-regionen, Vestlandsrådet og mediehusene Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Firda og Sunnmørsposten. Vestlandsindexen er en kvartalsvis temperaturmåler på næringslivet på Vestlandet utarbeidet av Sparebanken Vest. Indeksen er den eneste som omfatter hele Vestlandet idet den baserer seg på en spørreundersøkelse blant bedriftsledere i Hordaland, Rogaland, Sogn og Fjordane og Møre og Romsdal.