Smedvig
Daglig leder i Viking Fotball, Eirik W. Henningsen, vil skape flere gode opplevelser på stadion.

Viking e´ tebage!

– Viking Fotball skal bli enda mer folkelig. Vi skal snu hjertet utover, sier daglig leder Eirik W. Henningsen i Viking Fotball entusiastisk.

Han har grunn til å smile. Viking seiler i medvindog har fått en reddende økonomipakke som gir ny giv til klubben. Det merkes også på antall samarbeidspartnere og sponsortilgangen.

Skal til topps

– Alt ligger til rette for revansj?

– Det er ingen tvil om at vi skal tilbake, og vårt mål er å komme tilbake i toppen av norsk fotball. Vi vil legge stein på stein, og bygge oss grundig opp igjen.

Henningsen er krystallklar på at veien mot dette målet består i å satse på utvikling av egne spillere fra Stavanger-regionen.

– Dette er et resultat av den økonomiske situasjonen vi er i, og troen på at vi er i stand til å utvikle egne fotballspillere. Vi har ikke noe annet valg.

Henningsen hevder Viking er i Norgestoppen med de aldersbestemte lagene. To unge lokale talenter har nylig signert A-lagskontrakt med klubben.

Stein på stein

– Hvorfor velger dere denne strategien?

– Det er veldig mye billigere enn å kjøpe spillere utenfra. Målet er i neste steg å kunne utvikle og videreselge spillere for å styrke økonomien vår. Dette med spillerlogistikk, altså kjøp og salg av spillere, er en stadig viktigere del av forretningsmodellen til fotballklubbene. Her må vi bli enda flinkere.

Henningsen sier at det å analysere mulighetene for inntektskilder på andre områder enn de tradisjonelle, er en viktig del av jobben hans. Viking er svært avhengig av sponsorinntekter og publikumsinntekter. Et eksempel på nye muligheter mener han kan være å rekruttere spillere fra lavt prisede markeder.

– India er et stort og spennende marked for oss. Tradisjonelt har cricket vært den store folkesporten, men nå er fotball i full fremvekst i India. Vi har kommet inn i dette markedet på et tidlig tidspunkt og kan få tak i gode spillere til en rimelig pris. Den første inderen, som spiller på høyeste nivå i hjemlandet, har allerede prøvespilt for oss. Det ser lovende ut.

Henningsen understreker at det er store muligheter på dette området. I Stavanger-regionen er rundt 1800 indere bosatt, og en rekke norske bedrifter har aktivitet i India.

Omstilling

Klubben har vært gjennom en stor endringsprosess. Lederen legger ikke skjul på at dette har vært en krevende periode. Sparebank 1 SR-Bank gikk i fjor inn med nye midler, og fikk prege stadion med navnet sitt, SR-Bank Arena
– Hvordan kan dere sikre at Viking Fotball ikke havner i samme vanskelige økonomiske situasjon, eller rykker ned igjen i OBOS-ligaen?

– Vi har sagt at vi skal ta tingene ned på grunnfjellet. Nå har vi en helt annen robusthet enn tidligere. De siste to-tre årene har vi kuttet 25 millioner kroner. Vi ha kontroll på økonomien. Dette skal vi lykkes med!

Selv har han kastet dressen, går i joggesko og Viking-drakt til daglig. Kampdager markerer han med å slenge en blazer over drakten. 53-åringen er stadig rundt og hilser på folk, på dugnadsgjengen for å vise at han bryr seg, at de som bidrar betyr noe. Ingen kan beskylde den sympatiske lederen for ikke å være folkelig.

Nye muligheter

Til tross for at klubben legger bak seg tunge økonomiske tider, hevder daglig leder at situasjonen er en annen nå.

– Det var tøft i 2017, men det endte godt.

Aksjonærene stilte opp med 12,3 millioner og SR-Bank med en gave på 15 millioner. Dette muliggjorde omlegging til kunstgress på begge banene, og det å komme seg ut av tidligere inngåtte leasingavtaler.

Henningsen legger til at en leieavtale med Stavanger kommune, som gir andre lag enn A-laget anledning til å få bruke anlegget, er fantastisk.

– Summen av dette gjorde at vi gikk inn i 2018 med et mye mer optimistisk utgangspunkt.

Opprykket bidrar også til at mediepengepotten økes, og publikumsinteressen stiger. Den avgjørende opprykkskampen 11. november inngår nok som en viktig milepæl i klubbens historie.

Internasjonalisering

Med en kapasitet på 16.300 plasser på stadion, kan ikke klubben skilte med utsolgt for ofte. Kun to ganger i fjor var stadion fullsatt, 16. mai mot Sandnes Ulf og 11. november i skjebnekampen mot Kongsvinger hvor Viking gikk seirende ut med 3-1 og sikret opprykket.

Henningsen legger ikke skjul på at drømmen er å fylle stadion mye oftere.

– Hva er dine viktigste motivasjonsfaktorer?

– Jeg har følgende statement «Viking skal bety mest mulig for flest mulig». Vi kommer aldri i mål med en slik ambisjon, men for meg er dette en enorm drivkraft. Vi har en kjempemulighet i å rekruttere mange flere fra nye målgrupper. Som et eksempel inviterte vi 400 elever fra den internasjonale skolen over to dager med et opplegg for å skape en positiv opplevelse og gode relasjoner.

Han legger til at Viking i en årrekke har hatt et samarbeid med NATO, og deres expats på Jåttå. I samarbeid med Næringsforeningen, inviteres expats i regionen til et event 24. mars med turnering, sosialt og show.

– Dette er eksempler på at vi tenker nytt. Vi innser at vi har et uutnyttet potensial blant annet med å gjøre den engelske versjonen avhjemmesiden bedre.

Fotballfamilien er verdens største

– Fotballfamilien er antakeligvis verdens største familie, og det er ikke bare en floskel. Det er en happening å gå på kamp i mange land, folk står i kø for å få billetter. Vi må skape flere slike gode opplevelser. Det handler om å vinne!

Henningsen er ikke tilhenger av de som kritiserer Stavanger-publikum som medgangssupportere. Han understreker at de har supportere som støtter Viking i tykt og tynt. Samholdet en kan få gjennom fotball er universelt, uavhengig avkultur, alder, nasjonalitet, kjønn, økonomi.

– Vi er både en klubb, Viking Fotballklubb, og et kommersielt selskap, Viking Fotball AS, som jeg jobber i. Det er 113 eiere i aksjeselskapet som eier de kommersielle rettighetene til klubben. Klubben er 120 år i år.

På spørsmål om hva som er mest utfordrende med lederjobben, svarer han at han var glad han var blitt 50 år da jeg fikk jobben i 2015. Det krever mot og styrke å takle tøffe tilbakemeldinger når de ikke lykkes.

– Det å måtte si opp folk, var ikke noe jeg gjorde med lett hjerte, selv om det var nødvendig.

Visjonen til klubben er «sammen skaper vi de store øyeblikk». opprykkskampen 11. november var et av de store øyeblikkene.

– Det å satse på Bjarne Berntsen har vist seg å være en av suksessfaktorene. Vi skal kjenne på at vi som får lov å forvalte Viking-arven er priviligerte. Vi skal hele tiden huske hvem vi er til for, for folk.

Ryddige, modige, vinnervilje

Den daglige lederen er opptatt av å kommunisere med alle rundt klubben på en positiv måte. Han nevner en rekke tiltak som styrker omdømmet: De skal ut og hjelpe klubbene i regionen, utdanne grasrot-trenere og starte gatelag for mennesker med rusproblematikk i samarbeid med Helse Stavanger, Videre samarbeider Viking med Lions om «mitt valg» hvor spillere er ute og snakker i skolene om å stå opp for hverandre, vise respekt, ta de riktige valgene og våge å si nei.

– Vi har passert 200 bedrifter i sponsornettverket vårt. Vi har ikke vært flinke nok til å vise verdien av dette nettverket. Vi må gjøre mer forretning med hverandre, vi handler med dem vi kjenner.

– Hva legger du i verdiene ryddig, modig og vinnervilje?

– I alt vi gjør skal vi bli så gode som overhodet mulig. I fellesskap, og individuelt, skal ta ut potensialet i hver enkelt av oss.

Det sies at i tidligere tider var frykten for å tape større enn viljen til å vinne. Dette parerer Eirik Henningsen med:

– Vi skal gå på banen og tenke at vi skal vinne hver kamp. Det er klart vi skal lykkes! Vi må ha godt humør, vise omsorg for hverandre, og være rause med rosen. Det å ha en positiv innstilling, gjøre det enklere å lykkes. Vi er ett lag, alle som jobber i Viking er med. Det har aldri vært så kjekt som nå!