FREDRIK HERMANSEN MINNEFOND
Trond Ferkingstad, Sigve Sandvik og Dag Øyvind Meling er gründerne bak Roxel AS, som nå teller over 250 ansatte og innleide, og vil nå rundt 500 millioner kroner i omsetning i 2017. Foto: Henrik Moksnes/BITMAP

Vokste seg gjennom oljenedturen

Roxel er den fjerde av fem nominerte til Årets bedrift. Selskapet har vokst kraftig siden starten i 2010 og har samtidig tatt store steg fra olje- og gassindustrien og inn i bygg- og anleggsbransjen på land. – Vi hadde en visjon om å lage et systemhus for tekniske tjenester og produkter, som med utgangspunkt i dyktige fagfolk kunne levere til en rekke områder både offshore og onshore, forteller administrerende direktør, Dag Øyvind Meling.

Det var Dag Øyvind Meling, Sigve Sandvik og Trond Ferkingstad som startet opp Roxel tilbake i 2010. Året etter kjøpte de opp Risa Elektriske. De tre gründerne har alle en fortid i Jon Gjedebos Hitec og kjenner oljebransjen godt.

- De første årene hadde vi 80 prosent av virksomheten vår innenfor olje og gassindustrien. Nå er dette redusert til rundt ti prosent, forteller Meling.

LES OGSÅ: Fem bedrifter nominert!
LES OGSÅ: Fiskå Mølle kan bli Årets bedrift
LES OGSÅ: NorDan nominert til Årets bedrift
LES OGSÅ: Altibox den tredje nominerte

Samtidig har selskapet vokst mer eller mindre kontinuerlig, og teller nå over 250 innleide og ansatte og passerte i fjor 300 millioner kroner i omsetning for første gang. I 2017 ligger de an til å øke dette ytterligere til rundt 500 millioner kroner.

De gjorde seg sterkt bemerket da de vant Norgeshistoriens største elektrokontrakt på Ryfast-tunnelen, til en verdi på 258 millioner kroner.

- Vi har en totalteknisk tilnærming, og leverer løsninger, produkter og egenutviklede systemer for en rekke bruksområder, herunder vei, flyplasser, ulike transportsystemer, bygg og anlegg, boring og brønn. Havoppdrett og smarte byer er også noen av våre satsingsområder, forteller Meling.

Fleksible

At Roxel har gjort mye riktig, viser tallene tydelig. Få selskaper innenfor olje- og gassindustrien kan vise til lignende utvikling og vekst etter at nedgangen i startet i 2014.

- Vårt største konkurransefortrinn er at vi er fleksible, samtidig som vi har en lang horisont. Vi har også en liten administrasjon. At vi helt siden starten har prioritert å ha flere ben å stå på enn olje- og gass, og at vi i dag opererer innenfor seks-sju ulike forretningsområder, betyr også mye for soliditeten vår, mener Meling.

Når de har utviklet nye forretningsmodeller og nye produkter, har de også gjort det gjennom å knytte til seg nye samarbeidspartnere.

- Vi har vunnet mange prosjekter i størrelsesorden 40-80 millioner kroner ved å lage nye konstellasjoner med industrielle partnere, slik at vi kunne tilby konkurransedyktige totalløsninger, sier Meling.

Til Las Vegas

- Vi hadde et fantastisk 2016. I 2017 vil vi doble omsetningen og triplet resultatet, samtidig som vi har forbedret ordrereserven til bortimot 622 millioner kroner. Vi konkurrerer om ytterligere kontrakter for rundt en halv milliard kroner, forteller Meling.

Blant de store nysatsingene framover er Roxel Aqua, som i samarbeid med AKVA group og Nutreco har utviklet løsninger for ombygging av oljerigger til oppdrettsløsninger for havoppdrett.

- Havoppdrett er den nye månelandingen, både i Norge og internasjonalt. Vi bruker eksisterende oppjekkbare rigger, og bygger dem om. Vi har søkt patent på løsningen, som har et vanvittig potensiale, mener Meling.

Det hårete målet til Roxel er å vokse til 1,9 milliarder kroner i omsetning i 2020, og de har lagt en strategi for hvordan de skal få til dettte – hovedsakelig gjennom organisk vekst.

- Vi pleier å si at vi ikke skal til Bryne, men til Las Vegas. Klarer vi målet vårt om 1,9 milliarder i omsetning i 2020, tar vi det bokstavelig og reiser med alle ansatte til Las Vegas, fastslår Meling.

Hvem som til slutt går av med seieren i årets konkurranse, avgjøres 16. november. Bli med når vi feirer finalistene og kårer vinneren!

Roxel AS

• Etablert i 2010.

• Hovedkontor i Stavanger.

• Totalentreprenør innenfor tekniske leveranser onshore og offshore.

• Ansatte: 256 (inkludert innleide)

• Eiere: Dag Øyvind Meling, Sigve Sandvik, Trond Ferkingstad, SYBERG & SYBERG AS med flere.

• Omsetning 2016: 309 mill.

• Driftsresultat 2016: 12 mill.

annonse formuesforvaltning