Kallesten

Fornybar energi

Ressursgruppen for fornybar energi og energieffektivisering jobber for at regionen skal hente ut mest mulig av det raskt voksende verdiskapingspotensialet som ligger i både energiøkonomisering og investeringer i ny, fornybar energi.

Realisering av visjonen om Stavanger-regionen som del av "Europas grønne batteri", rammevilkår for fornybar energi, energiøkonomisering og "elektrifisering" av blant annet transportsektoren er blant de viktigste sakene gruppen er engasjert i.

Medlemmer:

Rune Hersvik, Norsk Vind Energi (leder)
Jan Helge Strømnes, NIRAS
Siri M. Kalvig, UiS
Oluf Langhelle, UiS
Arne Olsen, Polybo
Helene Døscher, Energy Innovation
Bjørn Aase Honningsvåg, Lyse
Bjørn Bekken, Statoil,
Jane Nilsen Aalhus, Stavanger kommune
Erik Ålgård, Ålgård Holding
Brage Johansen
Lin Giske Andersen

Fra administrasjonen: Frode Berge

Kontaktinformasjon:

Rune Hersvik
Frode Berge

annonse formuesforvaltning

Nytt fra ressursgruppen

• Vindkraftnæring i vekst samles i Egersund

18. apr 2017
    Vindkraftmiljøet i Dalane er et av de sterkeste i landet. - Med erfaring fra olje- og gassektoren, har Norge og Rogaland enorme muligheter til å ta en posisjon også innen offshore vindkraft, men både næringslivet og politikerne må være visjonære og framoverlente for å få dette til å skje, sier Helene Døscher, ansvarlig for konferansen Egersund Energy Summit i mai.
  • Stavangermodellen sikret fornybarseier

10. apr 2017
    Regjeringen besluttet nylig å legge Fornybar AS til Stavanger-regionen. Dette er den viktigste lokaliseringsseieren på flere ti-år for regionen. Da Rosenkilden samlet sentrale bidragsytere til en prat om veien videre, var konklusjonen klar: Stavangermodellen sikret oss seieren. Nå haster det med å komme i gang!
  • Hele Stavanger-regionen feiret

23. feb 2017
    Hele Stavanger feiret i dag da det ble klart at Fornybar AS lokaliseres til byen. - Jeg ser denne beslutningen som en anerkjennelse av den betydelige forvaltningskompetansen som finnes i regionen, ikke bare innenfor vanlig fondsforvaltning, men spesielt innenfor energisektoren, sier Ole Henry Slette, banksjef i Handelsbanken og leder av Næringsforeningens ressursgruppe for kapitalforvaltning.
  • Søviknes har klokkertro på havet

21. feb 2017
    Den nyslåtte olje- og energiministeren Terje Søviknes (Frp) møtte et bredt utvalg personer fra havnæringene i Oljemuseet i dag. Møtet ga det lokale næringslivet anledning til å få innsikt i regjeringens nye havstrategi generelt, og statsrådens ambisjoner for energinæringen spesielt.
  • - Flere ladestasjoner for elbil i sentrum

22. apr 2016
    Næringsforeningen i Stavanger-regionen ber Stavanger kommune trappe opp innsatsen i arbeidet med å bygge ut infrastrukturen for lading av elbiler i Stavanger.
  • Gir oss råd

12. mai 2014
    DEBATT: “I fjor ble det investert 1.800 milliarder kroner innenfor fornybar energi. Samtidig ble det brukt dobbelt så mye på leteboring og gruvedrift innen fossile energikilder. Så det er lett å se at forholdstallet mellom fornybart og fossilt ikke er det det burde ha vært. I virkeligheten burde det vært motsatt”. Christiana Figueres, UN 2014.