Kallesten

Møteinformasjon

Fredag 17. nov Kl. 09:45 - 13:00

Sted: BI Stavanger

Medlem: kr 700 (mva-fritt)

Ikke medlem: kr 2100 (mva-fritt)

Påmeldingsfrist: 16. nov Kl. 12:00

17 nov

Lederskolen III: Om å lede det ukjente

Er organisasjonen din rustet for å kunne håndtere det uventede? Førsteamanuensis Thorvald Hærem kommer til Lederskolen for å gi oss en leksjon i hva som ligger bak beslutningene vi tar før og når det uventede treffer.

Det finnes grader av det uventede, men forskningen viser at ekspertise innenfor et felt hadler ofte om:
- Å se svake signaler tidlig, og før andre.
- Mønstergjenkjenning/mønstertolkning.
- Å kjenne effektive handlingsmønstre for situasjonen.

Tenk deg at befinner deg på oljeplattform i Nordsjøen. Plattformen blir utsatt for angrep fra terrorister. Sammen med dine kolleger er det jobben din å beskytte plattformen mot terroristene som aksjonerer. Er det mulig å forberede seg til å organisere, lede og ta beslutninger i en slik situasjon? Kan eksperimenter hjelpe oss til å ta bedre beslutninger under usikkerhet?

Førsteamanuensis Thorvald Hærem har utviklet en modell for å forstå hva som skjer når flere mennesker med ulike oppgaver samarbeider om å løse komplekse problemer gjennom å samordne sine handlinger. Han har også utviklet et eksperimentelt laboratorium som gjør det mulig å studere psykologien i slik sammensatt beslutningsatferd - som for eksempel ved en terroraksjon mot en oljeinstallasjon i Nordsjøen. Hærem er tildelt prisen «Årets nyvinning 2016» for sin forskning på løsning av komplekse problemer. Hensikten med prisen er å feire nyvinninger i psykologifaget og løfte frem menneskene og miljøene som står for dem. Prisen deles ut i regi av Psykologiforbundet.

Lederskolen er et tverrfaglig møtested for ledere og mellomledere. Foredrag om tema innen ledelse.

PROGRAM:
09:45 Nettverkstimen med drøs og kaffi.
11:00 Faglig foredrag
13:00 Slutt

For spørsmål, ta kontakt med Elianne Strøm Topstad, Næringsforeningen.

>> No shows vil bli fakturert dersom avbestilling ikke er gjort innen 48 timer før møtestart.

Lederskolen er et samarbeid med BI Stavanger.

Tilbake til oversikten

Hvis du er medlem, vil påmeldings- skjemaet automatisk fylles ut.
Du kan betale med kredittkort eller faktura. Bruker du kredittkort, slipper du fakturagebyr!