Kallesten

Møteinformasjon

Torsdag 04. apr Kl. 08:00 - 16:00

Sted: Clarion Energy Hotell

Medlem: kr 1680 (eks. mva)

Ikke medlem: kr 3700 (eks. mva)

Påmeldingsfrist: 02. apr Kl. 12:00

04 apr

LEANdagen 2019

For fjerde gang ønsker vi velkommen til LEANdagen, konferansen for alle som er opptatt av forbedring, kvalitet og det å jobbe smartere. Årets tema er lean og ledelse. Blant foredragsholderne er Takao Sakai, forfatter av «The Secret behind the success of Toyota», Magnus Lord, en av Europas ledende eksperter på moderne sykehusutvikling, Gert Frick, ansvarlig for Volvo Car Manufacturing System og Bjarne Berg Wig, norsk LEAN-guru. Velkommen til en lærerik og spennende konferanse!

Program

08:00 Introduksjon til Lean, ved Kenneth Gilje i ressursgruppen for Lean. Må forhåndspåmeldes i lenken HER.
08:45 Registrering og lett frokost.
09:15 Åpning av dagen, ved konferansier Tor Øyvind Skeiseid.
09:30 Næringsforeningen og Lean, ved administrerende direktør Harald Minge og leder for ressursgruppen for Lean, Christine Wathne Seloter.
09:45 Talent Management and The Chief Engineer System – The Secrets Behind The Success of Toyota, ved Takao Sakai.
10:30 «No lean without Learning» ved Daryll Powell.
11:00 Hvordan læring kan omsettes til forretningsresultater, ved Eivind Reke, nettverksleder LOS Norge.
11:30 Pause og påfyll av kaffe.
12:00 Forståelsen for hvordan man skaper velfungerende virksomheter, ved Magnus Lord.
13:00 Lunsj.
14:00 En oppvekker, ved konferansier Tor Øyvind Skeiseid.
14:15 Lean er ledelse og oppførsel som må praktisers, ved Gert Frick, direktør Volvo car manufacturing system.
15:00 Fra Lean til ekte lærene organisasjoner, ved Bjarne Berg Wig, fagbokforfatter.
15:45 Oppsummering og vel hjem.

Om foredragsholderne:
Takao Sakai is President of Global Lean Solutions, Inc. & Global People Solutions, Inc. He was born in 1973 in Okazaki City of Aichi Prefecture. After graduating in 1998 from the Graduate School of Engineering at The University of Tokyo with both a Bachelor and Master in applied Physics, he joined the Nippon Telephone and Telegraph Corporation Research Center. He later started his own consulting business, specializing in talent management, organizational structures and Toyota-style product development strategies for technology companies. His first book “The Age of Talents: Corporate talent management strategies of companies that continue to win” analyzed the role of human resources and talent management in successful corporations, and made a large impact in the industry. His second book, “The Secret behind the success of Toyota” won the Toyo-keizai business book bestseller. Takao’s great grand uncle is Dr. Kotaro Honda who helped Kiichiro Toyoda during the early stages of his startup until the 1950s.

Daryl Powell
, PhD, er Lean Program ansvarlig ved Kongsberg Maritime - Subsea. I tillegg er han førsteamanuensis II ved instituttet for industrielløkonomi og teknologiledelse ved NTNU. Siden 2008 har Powell vært med å utforme og implementere lean programmer i forskjellige industrier, inkludert bilindustrien, elektronikk, og olje og gass. De siste fem årene har Powell vært aktiv i utformingen og utrulling av Kongsberg Maritime - Subsea sitt lean program, The KONGSBERG Way. Han mottok i 2017 Shingo forskningsprisen for boken The Routledge Companion to Lean Management. I foredraget «no lean without learning» presenterer Powell lean som et læringssystem - ikke et produksjonssystem.

Eivind Reke Nettverksleder, forfatter og rådgiver. Eivind er organisasjonssekretær for LOS Norge nettverket med formål om å skape mer kunnskap, raskere sammen, om hva som kreves for å utvikling av ekte lærende organisasjoner i Norge. I tillegg skriver han for lean.org og har en fast spalte for planet-lean.com om Lean i Norden. Eivind er utdannet musiker og pedagog, og har en MBA fra University of London med spesialisering innen Lean og finansielle resultater.

Magnus Lord er en av Europas ledende eksperter på moderne sykehusutvikling. Magnus er lege, siviløkonom og sivilingeniør og har studert og arbeidet med moderne ledelse både i helsevesenet og i næringslivet siden 1980-tallet, blandt annat som strategisjef på Universitetssjukhuset i Lund. Magnus Lord arbeider i dag som internasjonell foreleser og coach først og fremst for sykehusledelse. Hans bok ”Befria sjukvården” ble nylig utgitt i Sverige.

Gert Frick har nylig fått ansvaret for Volvo Car Manufacturing System. Med seg har han 30 års erfaring med Lean forbedringsarbeid i Svensk industri. Fra Lean i SAAB og GM, som VD for JMAC Scandinavia og som en del av ledergruppen i Scania produksjon med ansvaret for Scania Production System. Scanias daværende CEO, Leif Östling uttalte:  ”Om man inte förstår Lean-filosofin så spelar det ingen roll hur mycket man automatiserar». Gert gir oss et innblikk i en unik Lean reise, hvordan hans fokus har endret seg gjennom årene og hva som er de viktigste læringspunktene han har tatt med seg til Volvo.

Bjarne Berg Wig er en "guru" innenfor Lean og forbedringsledelse i Norge. Hans bakgrunn er som fagarbeider og mangeårig faglig tillitsvalgt og seinere forbedringskoordinator i Norsk Hydro, noe som gjør ham i stand til å se endringsledelse fra ulike perspektiver. Berg Wig har utdanning i kvalitetsledelse fra Juran Institute og har i nærmere 30 år utviklet kunnskap om Lean og lærende organisasjoner i samarbeid med internasjonalt ledende akademikere og praksismiljøer.

Tor Øyvind Skeiseid er også i år konferansier for LEAN-dagen. Tor Øyvind har siden 2003 drevet bedriften Ryfylke Livsgnist på Finnøy. Kulturopplevelser, historieformidling, underholdning og arrangementer er stikkord for det Ryfylke Livsgnist holder på med. Tor Øyvind leder mange ulike typer konferanser i løpet av ett år, alltid med motto: «Grundig er gøy!» Se fram til LEAN-skråblikk og en konferansier som er tydelig til stede!

>> Små endringer i programmet kan forekomme.

Konferansier er Tor Øyvind Skeiseid og Svanhild Eggebø Spanne fra Ryfylke Livsgnist.

For spørsmål, ta kontakt med Ragne Farmen i Næringsforeningen eller Tor Øyvind Skeiseid.

Vi tilbyr egen studentpris. Send din forespørsel til Ragne Farmen i Næringsforeningen.

>> Avmelding må skje innen 48 timer før, og vil ellers bli fakturert.
Tilbake til oversikten

Hvis du er medlem, vil påmeldings- skjemaet automatisk fylles ut.
Du kan betale med kredittkort eller faktura. Bruker du kredittkort, slipper du fakturagebyr!