Kallesten

Møteinformasjon

Tirsdag 10. apr Kl. 08:15 - 15:30

Sted: Clarion Energy Hotell

Medlem: kr 1500 (eks. mva)

Ikke medlem: kr 4500 (eks. mva)

Påmeldingsfrist: 09. apr Kl. 10:30

10 apr

LEANdagen 2018

For tredje gang ønsker vi velkommen til LEANdagen, konferansen for alle som er opptatt av forbedring, kvalitet og det å jobbe smartere. Vi får besøk av den internasjonalt anerkjente og bestselgende forfatteren, ledercoachen og LEAN-forskeren Dr. Michael Ballé. Fra NTNU og Kongsberg Maritime Subsea kommer Dr. Daryl J. Powell, fra Finn.no får vi besøk av Karina Birkeland Lome, fra EGGS design Trond Dagsland, fra Malm Orstad kommer Lauritz Løvø og fra Wellbarrier får vi høre Asbjørn Bjaanes. Årets tema er LEAN og innovasjon – LEANOVASJON.

Det er Næringsforeningens ressursgruppe for kontinuerlig forbedring og innovasjon - Lean Forum Stavanger, som også i år har utarbeidet programmet for konferansen. De er opptatt av å fremme forbedringer innen effektiv drift på tvers av bransjer og på tvers av privat og offentlig sektor. Det synes også tydelig gjennom årets program, som består av en rekke internasjonale, nasjonale og lokale kapasiteter på området.

Hør spennende foredragsholdere og bli inspirert på regionens viktigste møteplass for alle som er opptatt av forbedring, kvalitet og det å jobbe smartere! Dette er konferansen for alle, om du er ny eller erfaren i LEAN-arbeid.

Konferansier for dagen er Tor Øyvind Skeiseid fra Ryfylke Livsgnist.

PROGRAM

08:15 Registrering, kaffe og lett frokost

09:00 Næringsforeningen ved adm. dir. Harald Minge ønsker velkommen.

09:30 Michael Ballé «Using Lean to unleash innovation». Hvordan ledelse kan brukes for å skape et godt og kreativt innovasjonsmiljø som raskt tilpasser seg endrede omgivelser, og hvordan engasjere og myndiggjøre medarbeidere til å drive innovasjon.

10:30 Pause og påfyll av kaffe.

11:00 Kongsberg Maritime Subsea, «Årets norske Leanvirksomhet 2017». Lean Transformation – The KONGSBERG Way, Dr. Daryl J. Powell, PhD., leder av Lean-programmet «Subsea Division» ved Kongsberg Maritime AS.

11:30 Oslo Lufthavn Læringsreisen, ved Trond Dagsland, Head of Learning Journeys, EGGS Design.

12:00 Lunsj

13:00 Kahoot om Lean-arbeidet hos deltagerne.

13:30 Lean-innovasjon for å skape prestasjon i FINN.no ved Karina Birkeland Lome, innovasjonskatalysator.

Pause og påfyll av kaffe/frukt/snack

14:30 Hvordan kan jeg som leder, bidra til å endre organisasjonen i retning av en LEAN/lærende organisasjon? Lean i Malm Orstad ved CEO Lauritz Løvø.

15:00 Utviklingssjef Asbjørn Bjaanes i Wellbarrier om utvikling av software basert på Agile og Lean.

15:45 Program slutt

For detaljert program, KLIKK HER!

Målgrupper: Alle som er opptatt av forbedring, kvalitet og det å jobbe smartere.

OM FOREDRAGSHOLDERNE

Dr. Michael Ballé er en bestselgende forfatter og coach med tyve års erfaring innen lean forskning og praksis. Han er gjesteforsker ved Telecom Paristech hvor han var med og grunnla The Project Lean Enterprise, samt French Lean Institute. Ballé er medforfatter på tre Shingo-prisbelønte LEAN-bøker: «The Gold Mine», «The Lean Manager» og «Lead with Respect». Bakgrunnen hans er fra systemtenking og kongnativ sosiologi.

Kongsberg Maritime Subsea har utmerket seg ved å ha lykkes med Lean i en svært komplisert og sammensatt produksjonsprosess, og mottok prisen «Årets norske Leanvirksomhet 2017» i november. Arbeidet med å utvikle LEAN-kompetansen og fokus hos underleverandørene er et eksempel til etterfølgelse. Dr. Daryl Powell, PhD, er programansvarlig for LEAN ved Kongsberg Maritime Subsea Division i Horten. Han underviser ved avdeling for industriell økonomi og teknologi ved NTNU i Trondheim. Powell har de siste ti årene vært med på å utforme og implementere LEAN-programmer i forskjellige industrier, inkludert bilindustrien, elektronikk, olje og gass. Siden 2014 har Powell vært aktiv i utformingen av Kongsberg Maritime Subsea sitt globale LEAN-program, The KONGSBERG Way. Han mottok i 2017 forskningsprisen Shingo for boken «The Routledge Companion to Lean Management».

«Oslo Lufthavn Læringsreisen»
27. april 2017 åpnet nye Oslo lufthavn, et av de største landbaserte byggeprosjektene i Norge. Utvidelsen innebar også et massivt opplæringsbehov i alle deler av organisasjonen. Foredraget handler om måten tjenestedesign er brukt tverrfaglig i dette arbeidet, og samarbeidet mellom Avinor og EGGS Design for å skape «Oslo Lufthavn Læringsreisen». Trond Dagsland er Head of Learning Journeys i EGGS Design. Oslo Lufthavn Læringsreisen var EGGS Design sitt største prosjekt i 2016, og Trond hadde en sentral rolle i design, utvikling og implementering av prosjektet.

Karina Birkeland Lome fremmer innovasjon og prestasjon i FINN.noFINN.no har Norges beste omdømme! De setter kundene og brukerne i sentrum. Lær hvordan de jobber målstyrt og iterativt og hvordan de kontinuerlig driver med forbedrings- og innovasjonsarbeid for å skape kundeverdi og med det oppnår fantastiske resultater. Karina brenner for viktigheten av bedre ledelsespraksiser og viljen til å mobilisere ansatte i hele organisasjonen i innovasjonsarbeid, og ser på dette som en av suksessfaktorene for at FINN.no lykkes år etter år.

Malm Orstad på Voll leverer prosjektering og produksjon for olje-og gassindustrien, og nå også til Forsvaret. Den familieeide bedriften ble etablert i 1946, og har stått i mange omstillinger. Da Laurtiz Løvø overtok som direktør høsten 2015, stod bedriften på konkursens rand. Løvø forteller hvordan introduksjonen av LEAN har snudd produksjonsbedriften til positive resultater og selskapet er i positiv utvikling.

Wellbarrier på Forus utvikler verktøy for brønnsystemer til olje og gass industrien, og har fokus på kundenes behov og å ligge i front teknologisk. Hør utviklingssjef Asbjørn Bjaanes fortelle om hvordan de jobber med software-utvikling basert på Agile og LEAN.

AFTER-LEAN
Det blir en uoffisiell samling i baren på Clarion Energy Hotell etter konferansen for de som ønsker det! Det er ingen påmelding.

Har du spørsmål om konferansen, kontakt Ragne Kristin Farmen eller møteleder Tor Øyvind Skeiseid

Ønsker du å ha STAND på konferansen, kontakt Ragne Kristin Farmen for mer informasjon.

Dersom du ønsker overnatiing, får du konferansepris ved å oppgi koden GR009581 ved bestilling på mail til Clarion Energy Hotell.

>> No shows vil bli fakturer dersom avbestillingen ikke er gjort innen 5 dager før konferansen.

Tilbake til oversikten

Påmeldingsfristen er utløpt.