Radarparet som vil skape muligheter

Hun skal løfte Stavangers merkevare av muligheter i næringslivet. Han forvalter en av regionens sterkeste merkevarer gjennom jobben som daglig leder i Viking.

Ekteparet Renberg Bjørnø har mange jern i ilden.

Kristina kommer sikkert snart, det er ikke så mye vi ser til hverandre mellom syv og syv, sier Eirik Renberg Bjørnø og kikker på klokken.

For det er et travelt ektepar vi snakker om. Med hver sin travle jobb, diverse styreverv og andre interesser, så er det nok å henge fingrene i.

– Altså, helgene er hellige når vi begge har fri. Den tiden vi har sammen bruker vi godt, sier Kristina Bjørnø Renberg som har kommet seg på plass utenfor Oljemuseet.

For de deler i tillegg en haug med interesser som friluftsliv, tur, ski og snowboard.

– Vinteren er kanskje mørk for mange, men lys for oss, sier Eirik og fortsetter:

– Når vi har tid sammen, så er vi strenge på at vi bruker tiden godt og vier all oppmerksomhet til det.

Frivillighet

De flyttet hjem for seks år siden etter studier i USA. Begge var studenter ved ved Long Island University i New York. Etter hjemkomsten ble Kristina etter hvert markedssjef i Bate, før hun gikk over til Solv og konsulentbransjen. I slutten av mai startet hun som rådgiver i næringsavdelingen til Stavanger kommune. I tillegg har hun flere verv, sitter i Næringsforeningens U37 ressursgruppe, har tidligere vært med i programmet Styrekandidatene, sitter
i styret i Markedsføringsforeningen, varamedlem i styret til Coop Økonom, og i styret til både Zoaring og Unlimited Technologies.

– Jeg gjør jo en del utenom jobben min da, men tror absolutt at det er en av grunnene til at jeg har fått alle de mulighetene jeg har.

Kristina har hele tiden engasjert seg for Stavanger og regionen, og vært en tydelig stemme. Hun har sett mange unge som flytter til andre byer fordi de tror det er der de spennende jobbene er. Noe hun er helt uenig i.

– Så finnes det jo så utrolig mye spennende som skjer her! Derfor gleder jeg meg til å jobbe med kommunikasjon og merkevare i kommunen, og spesielt fokusere på alt det som skjer innen ny teknologi og startup-miljøet, sier hun.

– Så kommer jeg med min ikke så fyldige liste, sier ektemannen og smiler.

Tro på regionen

Han gikk inn i Telia da de flyttet hjem fra USA, før han i 2017 fikk jobb som leder for privatmarkedet i Viking. Dette var det famøse året da Viking rykket ned. I fjor ble han spurt om å overta som direktør i selveste Viking etter Eirik W. Henningsen. 1. september 2020 tok han formelt over ansvaret for Viking-skuta.

– Egentlig ble jeg litt overrasket over at jeg ble spurt. Hadde håpet at jeg kanskje var aktuell ved en senere anledning, sier han og legger kort til med et glimt i øyet:

– Så har jeg vært fotballtrener for Randaberg, med stor suksess!

Felles for dem begge er at de har stor tro på Stavanger-regionen og hva som skal til for å videreutvikle den.

– Erfaring viser at åtte av ti unge velger en jobb som har verdi for dem. Mange unge er opptatt av å ha en jobb som tar vare på miljøet rundt seg og andre. På godt og vondt henger oljehovedstad-stempelet igjen, og vi har kanskje ikke vært flinke nok til å løfte opp de mange spennende tingene som skjer i regionen, mener Kristina.

Bygge nettverk

Hun trekker frem selskaper som Beyonder og Easee som gjør det attraktivt å jobbe i regionen, og hvordan vi samarbeider og utnytter hverandres kompetanse, både i mindre og større bedrifter. Kontor- og arbeidsplasser som legger til rette for samarbeid mellom både bedrifter og næringer vil bli enda mer aktuelle i tiden fremover.

– Vi bør bruke erfaringen fra olje og gass over på andre næringer også. Initiativer som Fomo og Innovation Dock kan vise
at Stavanger er en by i vekst og det er enkelt å slå seg ned og starte opp. Mange unge tenker nok dessverre at de kule hovedkontorene er i Oslo, men det er en myte.

– Kan vi bli flinkere til å dele nettverket?

– Jeg vil snu litt på det, fordi vi har alle forutsetninger for å bli Norges desidert ledende nettverksby. Vi er en by som er hovedsete for flere internasjonale selskaper, vi har et engasjert næringsliv, vi har noen etablerte store samarbeidsnettverk allerede - eksempelvis gjennom Stavanger Oilers, Viking, Næringsforeningen og Markedsføringsforeningen - sammen med at byen er hakket mindre, gjør at kraften av det nettverket man bygger i Stavanger har potensiale til å bli vel så godt som det man bygger i en større by, mener Eirik.

– Hvordan kommet dere dit dere er?

– Hvordan skal jeg svare? spør Kristina. – Du har iallfall et veldig godt svar!

– Har jeg? Jeg vil jo si at jeg er veldig uredd. Da jeg leste annonsen for jobben min var det ønske om master og flere års erfaring, men da tenkte jeg: Stavanger kommune trenger sånne som meg også! Jeg tok opp telefonen og ringte kommunen, sier Kristina.

Lagspill

Denne anti-janteloven tror hun at hun har tatt med seg fra USA. Kristina har troen på seg selv, kombinert med en takknemlighet for alle de mulighetene hun får som norsk, med blant annet gratis studier i utlandet.

– Siden jeg ikke har hatt den tradisjonelle familien i ryggen som sa “Kristina, dette får du til” så har det vært deilig å likevel få muligheten til å studere i utlandet. Jeg er blitt en person som ikke tar ting for gitt, og jobber veldig hardt for å nå målene mine og bruker mye tid på frivillig arbeid utenom jobb, mener hun.

– Akkurat det tror jeg er det viktigste - at du er så engasjert på så mange områder, sier Eirik og fortsetter:

– For meg handler det nok om en haug med flaks! Nei, jeg tror at det å være Eirik, på godt og vondt, har hjulpet. Dette har tatt meg på en slags reise som jeg er utrolig stolt over, samtidig som jeg er ydmyk for at jeg har fått dette ansvaret i ung alder. Jeg skal videreføre der som har vært bra i Viking i mange år, sammen med resten av laget, sier den daglige lederen.

– Her er den store forskjellen mellom meg og deg. Jeg har aldri drevet med lagspill og lagarbeid innen idrett. Eirik er flink til å bruke folkene rundt seg. Han snakker alltid om vi, og aldri han. Laget overgår alt, mener Kristina.

Eggens godfot-teori

– Kan vi lære av idretten?
– Næringslivet kan lære det at alle har ulike styrker og kvaliteter, og at vi som ledere kan være med på å dyrke dette. Litt som godfot-teorien til Nils Arne Eggen. Er du god på noe, så dyrk det, sats på det, ta en sjanse. Ha en langsiktig plan. Det kan for eksempel være å rekruttere noen som du tenker er klar for lederjobben om 3-4 år. Vedkommende vil da får med seg kulturen som er helt nødvendig for å lykkes på lang sikt. I fotballen henter man inn en junior som går gradene, og når junioren er klar for større oppgaver vet hun eller han hva som kreves, mener Eirik.

Mangfold er ikke bare positivt for de unge, eller de som er i mindretall. Den på andre siden av bordet har noe å lære av mennesker med en annen bakgrunn tror de to.

– Jeg skaffet meg en mentor fordi jeg trengte å sparre med noen. Min mentor sa til meg at det var like viktig for henne, fordi vi kunne spille på hverandres erfaringer.

– Men flere unge er ikke nødvendigvis løsningen til alt. Jeg tviler på at alt blir bedre dersom det bare er unge ledere og beslutningstakere i regionen. Jeg tror vi trenger en god miks av både erfaring, alder, spisskompetanse, engasjement og kulturforståelse. Klarere du å mikse dette sammen så tror jeg enhver organisasjon vil ta steg i riktig retning, som i fotballen.

Mangfold

– Hva brenner dere for?

– Tre poeng på søndag! Nei, vi må innse at Viking er større enn tre poeng på søndag. Viking betyr noe for næringslivet i regionen. Viking betyr noe for barn og unge i regionen og vi ønsker at Viking skal være en klubb med like muligheter for alle og en integreringsplattform både i barne- og ungdomsalder, men også for voksne. Det å få være en del av en så sterk og tradisjonsrik merkevare og forvalte denne er et stort ansvar, men også et viktig ansvar. Jeg tror at Viking forbundet med kraft og kjærlighet, entusiasme, glede, sorg over mange, mange år. Det å få folk i byen til å identifisere seg med noe tror jeg er viktig. Eksempelet med Viking, men det kan være så mye mer, eller noe helt annet, sier Eirik.

– Jeg brenner veldig for at flere unge skal se muligheter i denne regionen sammen med et stort engasjement for å øke mangfoldet. De som følger meg i sosiale medier har nok fått med seg det. Dette skal vi få til! Avslutter Kristina.