17.aug

Arendalsuka: Elflykappløpet

Kappløpet er i gang! Ambisjonen er å etablere verdens første kommersielle elflyrute mellom Stavanger og Bergen i 2026, men er teknologien og infrastrukturen klar?

Initiativet Start Norges målsetting er at verdens første kommersielle elflyrute skal etableres mellom Stavanger og Bergen. Samtidig ønsker partnerskapet å fremme arbeidet med tidlig innfasing av elektriske fly i norsk kommersiell luftfart generelt. I tillegg til at tidlig innfasing vil gi store miljøgevinster, vil det også skape betydelige muligheter for lokal næring, innovasjon og utvikling.

På dette møtet under Arendalsuka presenteres selve prosjektet, men samtidig kommer noen av de viktigste aktørene for å fortelle om status på teknologien, infrastrukturen og rammebetingelsene. Dessuten er det duket for en aldri så liten premiere når den nye nasjonale elflyportalen blir presentert.

Initiativet Start Norge består av Aircontact group, Avinor, Sparebanken Vest, Næringsforeningen i Stavanger-regionen og Berg-Hansen Reisebureau.

For mer informasjon, vennligst kontakt Inger Tone Ødegård.

Møtet er gratis! For en fullstendig programoversikt for hele Arendalsuka – klikk HER

>> På dette arrangementet må alle deltakere framvise gyldig koronasertifikat. Alle med minst én vaksinedose har tre uker etter vaksinasjon, grønt sertifikat. For mer informasjon, KLIKK HER!  Vi ber deg sette deg inn i våre krav og rutiner HER, før du kommer.

Møtet blir ikke streamet.

Program

09.00 Velkommen og praktisk informasjon, ved Harald Minge, Adm. direktør Næringsforeningen i Stavanger-regionen.

09.05 Initiativet Stavanger-Bergen 2026, ved Arne Martin Gilberg, styreleder Start Norge.

09.15 Slik skal Avinor legge til rette for elflyrevolusjonen, ved Anette Sigmundstad og Helge Eidsnes, Lufthavndirektører Avinor.

09.30 Veien til Net Zero, ved Andreas Kollbye Aks, direktør for strategisk utvikling, Widerøe og Sigurd Øvrebø, Adm.direktør Rolls Royce Electrical Norway.

09.50 Slik kan elflyframtiden fungere i praksis, ved Jan Otto Reimers, Green Future.

10.00 Derfor er vi med på dette eventyret, ved Siren Sundland, konserndirektør strategi og digital distribusjon, Sparebanken Vest.

10.10 Reiselivet ser potensial i elfly-satsingen, ved Petter Brodahl, markedsdirektør Berg-Hansen Reisebureau.

10.20 Norges nye elflyportal, ved Egil Hollund, kommunikasjonssjef Næringsforeningen i Stavanger-regionen.

10.25 Åpen diskusjon mellom gjester og panel.

10.45 Slutt.

Presentasjoner