28.okt

BOLIGKONFERANSEN 2020: Boligmarkedet og framtiden i Stavanger-regionen

Bekmørke skyer ved inngangen til koronakrisen ble snudd til en supersommer. Men mer enn noen gang lurer vi på hva som skjer videre med boligprisene, bruktmarkedet, boligbyggingen og økonomien? På Boligkonferansen i år kommer noen av landets skarpeste fagfolk for å gi oss svarene: Harald Magnus Andreassen, Henning Lauridsen, Kyrre M. Knudsen og ikke minst Nejra Macic. I tillegg blir det bymessig fortetting på jærsk, massivtre og vi tar debatten om det er urbane leiligheter i bybåndet eller enebolig utenfor som er svaret. Leif Tore Lindø og Jan Zahl er konferansierer. Vi gleder oss til å se deg!

Vi lever med korona og økonomien kommer seg. Men noen sliter – og vil trolig slite inntil vi har en god vaksine. Spesielle utfordringer for Norge? Får vi lave norsk renter og høye boligpriser, unntatt i Stavanger, til evig tid? Harald Magnus Andreassen er en av landets mest profilerte økonomer tar for seg de økonomiske utsiktene på årets Boligkonferanse.

Nejra Macic, sjeføkonom i Prognosesenteret, vil gå dypere inn på boligprisene og hva vi kan forvente oss. Hun konstaterer at mange kjøpere taper på bolig i Stavanger-området. Vil det snart snu?

Henning Lauridsen er administrerende direktør i Eiendom Norge. Han, og mange med ham, har sett at konsekvensene av boliglånsforskriften har slått ut svært forskjellig ulike steder i landet. Er det på tide å endre kurs?

Kyrre M. Knudsen, sjeføkonom i SpareBank 1 SR-Bank, presenterer en splitter ny analyse av nyboligmarkedet i vår region. Bygges det for lite, for mye eller sånn akkurat passe her hos oss?

«Urbane leiligheter i bybåndet eller enebolig utenfor?», spør Ståle Frafjord fra Næringsforeningen, når han leder en paneldebatt med Ane Mari Braut Nese, Christine Haver, Henrik Lundberg og Rune Schive Hognestad. Det blir dessuten foredrag om massivtre i boligbygg ved Kenneth Hatlestad, kategorisjef i Backe Entreprenør – og en presentasjon av utkastet til veileder for Regionalplan for Jæren 2050 «Bymessig fortetting på Jærsk», ved Randi Wøien, partner og arkitekt i LPO arkitekter.

Boligkonferansen 2020 er mer aktuell enn på mange år. Leif Tore Lindø og Jahn Zahl er konferansier – og da blir det nok litt løye også. Velkommen.

PS! Årets konferanse er begrenset til 200 deltakere, i tråd med sikkerhetskravene og anbefalingene fra myndighetene!

For mer informasjon, vennligst kontakt Egil Hollund i Næringsforeningen.

>> No shows vil bli fakturert dersom avbestilling ikke er gjort innen 48 timer før arrangementets start.

COVID-19

Næringsforeningen følger alle smittevernråd fra Folkehelseinstituttet og norske myndigheter for å sikre at våre møteplasser er trygge. Vi ber deg derfor sette deg inn i våre krav og rutiner når du skal være deltaker hos oss. KLIKK HER for å sette deg inn i våre smitteverntiltak i forbindelse med COVID-19.

Boligkonferansen arrangeres i samarbeid med SpareBank 1 SR-Bank!

07.45 Registrering, kaffe, lett frokost og mingling.

08.30 Konferansestart.

08.30 Velkommen til årets Boligkonferanse, ved Geir Endresen, leder for Ressursgruppen for bygg og anlegg og Egil Hollund, Næringsforeningen.

08.45 Økonomien under og etter korona, ved Harald Magnus Andreassen, sjeføkonom i Sparebank 1 Markets.

09.15 Massivtre i boligbygg, ved Kenneth Hatlestad, kategorisjef i Backe Entreprenør.

09.35 Bymessig fortetting på jærsk, utkast til veileder for Regionalplan for Jæren 2050, ved Randi Wøien, partner og arkitekt i LPO arkitekter.

10.00 Pause med kaffe og frukt.

10.30 Kartlegging av utbyggingen langs bybåndet, ved Christine Haver, regionalplansjef i Rogaland fylkeskommune.

10.45 Debatt. «Urbane leiligheter i bybåndet eller enebolig utenfor?», med Ane Mari Braut Nese, eiendomsutvikler i Østerhus og tidligere ordfører i Klepp, Christine Haver, regionalplansjef i Rogaland Fylkeskommune, Henrik Lundberg, sivilarkitekt MNAL, K A P Kontor for Arkitektur og Plan og Rune Schive Hognestad, daglig leder i Solon Sørvest. Debatten ledes av Ståle Frafjord, Næringsforeningen.

11.30 Lunsj og mingling.

12.30 Bygges det for lite, for mye eller sånn akkurat passe i Stavanger-regionen? ved Kyrre M. Knudsen, sjeføkonom i SpareBank 1 SR-Bank.

13.00 Boliglånsforskriften – på tide å endre kurs? ved Henning Lauridsen, administrerende direktør i Eiendom Norge.

13.30 Mange taper på bolig i Stavanger-området, vil det snu? ved Nejra Macic, sjeføkonom i Prognosesenteret.

14.00 Avslutning, oppsummering av årets konferanse.

14.15 Konferanseslutt.

Foredragsholdere

Randi Wøien

Randi Wøien er partner og arkitekt i LPO arkitekter. Hun har lang erfaring innenfor tidligfaseprosjekter, prosesshåndtering og prosjektutvikling. Hun er fagansvarlig for plan på LPO og hennes nøkkelkompetanse er innenfor plan og urbanisme.

Christine Haver

Christne Haver er regionalplansjef i Rogaland fylkeskommune. Hun er utdannet jurist har bakgrunn både som advokat og dommerfullmektig, før hun ble regionalplansjef i 2011.

Henrik Lundberg

Henrik Lundberg er sivilarkitekt MNAL og er partner og medgründer av K A P Kontor for Arkitektur og Plan i Stavanger. Han har lenge engasjert seg i byutviklingsdebatten i Stavanger.

Jan Zahl

Jan Zahl eier en enebolig. En gang solgte han en leilighet i 1. etasje, men med bra beliggenhet. Zahl er journalist i Stavanger Aftenblad. Han lager podkasten «Aftenbla-bla» sammen med kollega Leif Tore Lindø.

Leif Tore Lindø

Leif Tore Lindø bor i rekkehus. Han har på egen hånd snekret det som – under tvil – kan kalles en terrasse. Lindø jobber i Aftenbladets kulturavdeling, og lager podkasten «Aftenbla-bla» sammen med kollega Jan Zahl.

Presentasjoner

Økonomien under og etter korona, Harald Magnus Andreassen

Boligkonferansen Stavanger 201028 final.pptx

Massivtre i boligbygg, Kenneth Hatlestad